افزایش احتمالی 40 درصدی قیمت خودرو، نتیجه بسته جدید ارزی

  • تیتر یک
  • چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ ۱۰:۲۸
    کد خبر :341602

فعال شدن بازار ثانویه ارز باعث افزیش 30 الی 40 درصد قیمت خودروهای داخلی خواهد شد.

با افزایش ناگهانی نرخ ارز در هفته های اخیر همگان منتظر چاره جویی دولت و تیم اقتصادی رئیس جمهور برای خروج از بحران بودند تا شاید این ارز افسار گسیخه را بتوان مهار کرد.بسته ارزی دولت از سوی رئیس جدید بانک مرکزی اعلام و پس از چند روز اجرایی و جزئیات آن مشخص گردید. طبق بخشنامه های صادر شده کلیه اقلام وارداتی مجاز به کشور باید برای تامین ارز مورد نیاز خود به بازار ثانویه ارز که همان سامانه نیما می باشد مراجعه نمایند. این بخشنامه بدان معناست که کلیه تولید کنندگان خودرو برای تامین هزینه قطعات منفصله از خارج از کشور باید از ارز بازار ثانویه استفاده نمایند . قیمت ارز در بازار ثانویه در خوش بینانه ترین حالت 1000 الی 2000 هزار تومان ارزان تر از بازار آزاد خواهد بود درنتیجه اگر قیمت ارز در بازار آزاد برابر با 8500 تومان باشد قیمت بازار ثانویه برابر با 6500 تا 7500 تومان می گردد.به عبارتی تولید کنندگان بزرگ و کوچک خودرو در کشور که پیش از این نیاز های خود را با ارز 4200 تومان تامین می نمودند منعبد باید با ارز 7500 تومانی قطعات محصولات خود را تهیه نماید . در نتیجه این افزایش 30 الی 40 درصدی قیمت ارز باعث خواهد شد که قیمت خودروی تولیدی در کشور به همین میزان افزایش یابد.

البته قابل ذکر است این افزایش قیمت ،بسته به میزان داخلی سازی خودروها متفاوت خواهد بود چرا که هر چه داخلی سازی خودروی تولیدی کمتر باشد افزایش قیمت تمام شده بدلیل ارز بری بیشتر ،افزایش قیمت بالاتر را تجربه خواهد کرد.برای مثال خودروهای نظیر پژو 405 و سمند افزایش قیمت کمتری خواهند داشت اما محصولاتی نظیر سراتو سایپا و محصولات چینی متعدد بازار بدلیل داخلی سازی بسیار اندک رشد 40 درصدی قیمت را خواهند داشت بطوریکه امکان دارد قیمت سراتو سایپا به نزدیک 200 میلیون تومان و یا قیمت محصولاتی چینی نظیر چری تیگو 7 به حدود 240 میلیون تومان برسد.

اما توجه داشته این پایان کار نیست چرا که این افزایش قیمت مربوط به تولید کنندگان خودرو بوده و بازار هم نقش مهمی در افزایش قیمت مجدد خودروهای داخلی خواهد داشت . برای روشن تر شدن این مسئله باید بدانید در سال 91 چنین شرایطی رخ داد و افزایش قیمت ارز ، تحریم های ظالمانه غرب و در پی آن خروج شرکت های بین الملی سبب شده تیراژ خطوط تولید خودروی داخل کشور به حدود نصف کاهش یابد .همین مسئله تعادل بازار عرضه و تقاضا را به شدت تحت الشاع قرار داد و سبب گردید قیمت ها در بازار ضمن افزایش با قیمت کارخانه ای اختلاف آسمانی داشته باشد.حالا هم همین شرایط در حال تکرار شدن است و تولید کنندگان بدلیل عدم وجود قطعات، خودروهای ناقص فراوانی را در پارکینگ های خود دارند و محتمل به نظر برسد که در آینده نزدیک میزان تولید خودرو کشورمان کاهش یابد. در نتیجه هر چه تقاضا زیاد و عرضه کمتر باشد اختلاف قیمت کارخانه و بازار بیشتر شده و عملا یک افزایش قیمت دیگر هم رخ خواهد داد.

به گزارش پردیس خودرو، لازم به ذکر نیست که در پی افزایش قیمت خودروهای تولید داخل ،قیمت خودروهای وارداتی نیز افزایش خوهد یافت چرا که وقتی یک خودروی چینی حدود 240 میلیون قیمت داشته باشد بالطبع قیمت محصولات وارداتی هم نیز یک جهش دیگر خواهد داشت که البته این جهش در بازار کمتر است چرا که پیش از این قیمت محصولات وارداتی بطور فزاینده ای افزایش داشت که مقداری از آن حباب است .

امید است دولت محترم جهت جلوگیری از این اتفاق ناخوشایند که برای کلیه تولید کنندگان کشور اعم از خودروساز و قطعه ساز رخ داده تدبیری بیاندیشد تا از بوجود آمدن بحران جدیدی جلوگیری نماید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید