مرسدس بنز برنامه‌های خود در ایران را تعلیق کرد

    کد خبر :341405

مرسدس بنز برنامه‌های خود برای سرمایه‌گذاری در ایران را تعلیق کرد، ولی همچنان دفتر رسمی خود را در تهران باز می‌گذارد، به امید اینکه تغییری در شرایط سیاسی ایران و آمریکا رقم بخورد و فرصت دوباره همکاری با صنعت خودرو ایران فراهم شود.

این شرکت ظهر روز گذشته اعلام کرده که به واسطه بازگشت دوباره تحریم‌های آمریکا از بازار ایران خارج شده است. خبرگزاری آمریکایی رویترز در گزارش خود نوشته، مرسدس بنز در پاسخ به سوال روزنامه دویچه زایتونگ در خصوص آینده روابط تجاری با ایران اعلام کرده با هدف پرهیز از تحریم‌های آمریکا هرگونه تجارت و کسب و کار خود با ایران در بخش‌های سبک و سنگین را فعلا تعلیق می‌کند.

به گزارش فرارو، بنز که بلافاصله پس از توافق تاریخی برجام در سال ۲۰۱۶ نخستین شرکتی بود که برای بازگشت به ایران به توافق با خودروسازان کشور دست یافت، حالا در مسیری قرار گرفته که بایستی تمام نقشه‌هایش برای تولید خودرو‌های تجاری، مونتاژ موتور‌های جدید دیزلی و نیز گسترش شبکه خدمات پس از فروش را در ایران خاتمه دهد.

این شرکت که قرار بود در گام نخست نسل جدید کشنده پیشرفته اکتروس و نیز اتوبوس بین شهری مدرن خود را در ایران تولید کند، همکار دیرینه شرکت صنعتی ایران خودرو است و از سال‌ها قبل مالک بخشی از سهام شرکت ایدم تبریز می‌باشد.

طبق توافقی که مدیران دو شرکت انجام داده بودند، قرار بود با یک سرمایه‌گذاری مشترک در زمینه تولید محصولات تجاری مدرن، بخشی از نیاز ناوگان حمل و نقل عمومی ایران توسط مرسدس بنز تامین شود. این اتفاق، اما حالا به واسطه خروج بنز از بازار ایران در مقطع فعلی به طور کامل از بین خواهد رفت. در عین حال، نبود عزم کافی در بین مسئولا اقتصادی دولت و وزات صنعت برای تسهیل شرایط حضور برند‌های برجسته در صنعت خودرو ایران، عامل اصلی در به ثمر نرسیدن قرارداد مهم ایران خودرو و بنز می‌باشد.

بر این مبنا اگر بخواهیم واقع‌نگر باشیم، بایستی بپذیریم که ستاره آلمانی رفتنش از ایران چندان مهم و حیاتی نیست و لطمه‌ای به چرخه تولید فعلی صنعت خودرو وارد نمی‌کند چرا که اساسا این همکاری جدید بنز با ایران خودرو هیچ‌گاه به فاز تولید نرسید.

البته بایستی از این اتفاق ناخوشایند ناراحت بود چرا که عواید زیادی از قبل حضور مرسدس بنز در ایران نصیب صنایع داخلی می‌شد که یکی از آن‌ها ورود دانش فنی جدید به کشور بود. برای نمونه اگر بنز کارخانه ایدم تبریز را دوباره تجهیز می‌کرد و خط تولید اتوبیل‌های تجاری سنگین خود مثل آکسور، آتگو و اکتروس را در ایران خودرو دیزل افتتاح می‌کرد، شاید سرانجام طرحی که رییس‌جمهور روحانی اواخر سال ۹۶ آن را تحول ساختاری در ناوگان خودرو‌های تجاری نامیده بود، عاقبت بهتری می‌یافت و علاوه بر افزایش تولید محصولات تجاری در ایران، ما را دوباره به یکی از قطب‌های تولیدکننده خودرو‌های سنگین و نیمه سنگین تبدیل می‌کرد.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید