پیشنهاد ترامپ برای مذاکره “بدون پیش شرط” فی البداهه نبود

    کد خبر :341380

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در مورد برخی از گمانه‌زنی‌ها در ارتباط با احتمال دیدار روحانی و ترامپ در نیویورک با اشاره به سیاست‌های آمریکا علیه ایران از جمله بازگرداندان تحریم‌های ثانویه گفت: با این سیاست‌های آمریکا و ترامپ علیه کشورمان ظاهرا همه این گونه راه‌ها مسدود به نظر می‌رسد.

به گزارش فرارو، بهرام قاسمی یک روز پس از امضای ترامپ برای بازگشت تحریم ها، و در واکنش به پیشنهاد برای مذاکره بدون پیش شرط گفت: ترامپ بیشتر اهل مزاح است. بعید است، ترامپ اهل مذاکره باشد، هر روز یک سیاست متضاد و متفاوت را دنبال می‌کند، بیشتر اهل مزاح است، کسی که خودسرانه و یک جانبه از تفاهمی مثل برجام خارج شده است و هیج حمایتی هم از شرکای سنتی خود نداشته است چگونه می‌تواند ادعای مذاکره کند، اگر وی قابل اتکا و اعتماد بود که از تفاهم قبلی آمریکا خارج نمی‌شد.

قاسمی با بیان اینکه وضعیت امروز همچون وضعیت گذشته نیست، ادامه داد: ترامپ دارای شخصیت مطمئنی نیست و از برجام یکجانبه و غیرقانونی خارج شده، توافقی که حاصل ۱۲ سال مذاکره و پشتوانه آن قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل بوده است. می‌بینیم که ترامپ همه این مسائل را نادیده می‌گیرد، نگرانی‌های شرکا و متحدین خود را فراموش می‌کند و از برجام خارج می‌شود.

پیشنهاد ترامپ برای مذاکره بدون پیش شرط با ایران، موضوعی فی البداهه نبود

او همچنین در پاسخ به این سوال که در ذهن افکار عمومی در حال حاضر این تصور وجود دارد که آمریکایی‌ها در مورد انجام مذاکره بین مقامات دو کشور توپ را در زمین ایران انداخته‌اند و اکنون ایران است که باید در این مورد تصمیم‌گیری کند، گفت: بله، ترامپ تصور می‌کرد با این سخنان می‌تواند به برخی از اهداف خود در برابر تهران نایل آید. به نظرم صحبت‌هایی که او در این زمینه مطرح کرده موضوعی فی البداهه نبوده است. این سخنان در ادامه همان چارچوب جنگ روانی طراحی شده آمریکا علیه ایران ارزیابی می‌شود، او با برداشت کاملا غلط و اشتباه از وضعیت داخلی ایران، سیاست غلط خود را بنا نهاده است.

بهرام قاسمی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با ارائه توضیحاتی در مورد سفر چندی پیش ظریف به عمان و با تاکید بر اینکه تا آنجا که من می‌دانم آقای ظریف در این سفر حامل پیامی برای آمریکایی‌ها نبوده است، گفت: در مدت اخیر می‌بینیم که برخی این سفر را به سفر آقای علوی به آمریکا مرتبط دانسته و حتی پس از آن شایعه سفر وزیر خارجه عمان به تهران مطرح شد. اکنون نیز که قرار است وزیر خارجه کره شمالی به تهران بیاید. عده‌ای این موضوع را نیز به غلط به مسائل قبلی مرتبط می‌کنند. در این خصوص قصه سرایی و خیالپردازی وجود دارد و بین این موضوعات پیوند قائل می‌شوند در صورتی که پیوندی وجود ندارد و سفر وزیر خارجه کره شمالی به تهران نیز از مدتی پیش مطرح شده بود.

ترامپ با مطرح کردن پیشنهاد مذاکره بدون پیش شرط به برخی از کشور‌های منطقه تلنگر زد

قاسمی با اعتقاد بر اینکه نوع موضع‌گیری اخیر ترامپ در مورد مذاکره بدون شرط با ایران یک نوع گیجی و سردرگمی در بین سران برخی از کشور‌های معاند منطقه و رژیم صهیونیستی ایجاد کرده است، افزود: ترامپ با سخنان خود این تلنگر جدی را به آن‌ها زد که ممکن است هر آن سیاست آمریکا با چرخشی دیگر مواجه شود و بازی دیگری را شروع کند و از این طرق آن‌ها را به دادن امتیازات بیشتر به آمریکا مجبور کند.

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به این سوال که آیا این احتمال وجود دارد که روحانی در جریان سفر به نیویورک با مقامات آمریکایی رایزنی و گفتگو داشته باشد، گفت: با این سیاست‌های آمریکا و آقای ترامپ ظاهرا همه اینگونه راه‌ها مسدود به نظر می‌رسد.

ظریف: این یک بازی روانی است

گفتی روز گذشته نیز محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در مراسم گرامیداشت روز خبرنگار در محل وزارت خارجه در واکنش به پیشنهاد مذاکره بدون پیش شرط از سوی آمریکا گفت: “جان کری 18 روز در هتل نشست و با ایران مذاکره کرد و این علامت قدرت ماست. بنابراین باید به آقای ترامپ بگوییم که ما مذاکره کردیم خوب هم مذاکره کردیم. دو سال مذاکره مستقیم داشتیم. حتی در یک دوره از مذاکرات از ساعت 9 شب تا شش صبح بدون وقفه طولانی‌ترین ساعات مذاکره انجام شد. ما بر روی هر کلمه برجام ساعت‌ها مذاکره کردیم. مثلا در مورد موضوع موشک ساعت‌ها مذاکره شد. بعد رییس جمهور آمریکا در یک مصاحبه کوتاه می‌آید و همه چیز را باطل می‌کند؛ این جز یک نمایش تبلیغاتی بیشتر نیست.”

وزیر امور خارجه کشورمان در بخشی دیگر از سخنان خود ادامه داد: “آنها میلیون‌ها دلار هزینه کردند که وضعیت فاجعه‌آمیز خود را به شکل دیگری به دنیا منعکس کنند. آقای پمپئو یک جلسه می‌گذارد و می‌گوید که با ایرانی‌های حاضر در آمریکا گفت‌وگو و دیدار کرده در حالی که ۸۰ درصد کسانی که در آن جلسه حضور داشتند به گفته مقامات آمریکایی غیرایرانی بودند. در آن جلسه فردی شروع به سروصدا کرد و کسانی که به حرف‌های او اعتراض داشتند به انگلیسی می‌گفتند یو اس یو اس (آمریکا). آنها حتی ظاهر را نیز حفظ نکردند و به انگلیسی این سخنان را می‌گفتند آنها تلاش می‌کنند که بگویند با مردم ایران رابطه داریم. حال سوال این است که اگر شما با مردم ایران رابطه دارید چرا اولین تحریمی که اعمال کردید تحریم هواپیما بود. امروز روز برگرداندن تحریم‌هاست. البته اتفاقی نمی‌افتد در این مدت کاری که می‌خواستند کردند و اینها بیشتر جنبه روانی داشت. آمریکایی‌ها سروصدا می‌کنند که با مردم ایران در ارتباط هستند. از آن طرف نتانیاهو شعبده‌بازی‌هایش را به جایی رسانده که هر روز یک پیام توئیتری پر می‌کند و می‌فرستد و اشک تمساح می‌ریزد. شما که مدعی رابطه با ایران هستید چرا اولین تحریمی که بازگرداندید فروش هواپیما به ایران بود مگر غیر از این بود که قرار بود این هواپیماها را مردم ایران استفاده کنند.”

ظریف در ادامه سخنانش با اشاره به نیت آمریکا از اعلام مذاکره بدون پیش شرط گفت: “تمام تلاش‌های آمریکا مبنی بر این‌که می‌خواهد با ایران مذاکره کند، در حالی که همزمان تحریم‌ها را علیه ایران به ویژه در رابطه با تحریم‌هایی که مستقیم به مردم ایران مرتبط هستند اعمال می‌کند یک بازی روانی است.”

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید