مجلس با اقدام اخیر شرکت ملی نفت ایران در تحویل قیر مخالفت کرد

    کد خبر :341264

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب فوریت استفساریه بند (هـ) تبصره یک قانون بودجه ۹۷، مخالفت خود را با اقدامات اخیر شرکت ملی نفت ایران در تحویل قیر رایگان به پروژه‌ها اعلام کردند.

به گزارش مهر، در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی درخواست فوریت استفساریه بند (هـ) تبصره یک قانون بودجه ۱۳۹۷ کل کشور که به امضای ۲۹ نماینده مجلس رسیده است در دستور کار قرار گرفت و این فوریت به تصویب رسید.

در بند (هـ) تبصره یک قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور؛ شرکت ملی نفت ایران موظف شده است از محل منابع در اختیار خود، معادل ریالی چهار میلیون تن مواد اولیه قیر رایگان را تا سقف ۳۰ هزار میلیارد ریال(۳ هزار میلیارد تومان) به نسبت تعیین شده در قانون بودجه در اختیار دستگاه هایی همچون وزارت جهاد کشاورزی، وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سازمان نوسازی مدارس و وزارت کشور قرار دهد، اما اخیرا شرکت های تولیدکننده قیر وابسته به شرکت ملی نفت ایران به بهانه افزایش قیمت نفت خام مبادرت به افزایش قیمت مواد اولیه قیر کرده و مدعی شده‌اند باید از حجم ۴ میلیون تُن مواد اولیه قیر کم کرده و یا مبلغ ۳۰ هزار میلیارد ریال مصرح در قانون، متناسب با قیمت زمان حال اصلاح شود؛ نمایندگان مجلس این مسئله را تخلف از حکم قانون می دانند و در استفساریه ای که امروز فوریت آن به تصویب رسید تاکید کرده اند شرکت ملی نفت چنین اجازه ای ندارد.

متن استفساریه که فوریت آن امروز به تصویب رسید و اصل آن در جلسات آینده تعیین تکلیف خواهد شد، به این شرح است؛

سوال: آیا شرکت ملی نفت ایران می تواند برخلاف حکم بند (هـ) تبصره یک قانون بودجه ۹۷ به هر دلیلی از جمله افزایش قیمت نفت خام، مبادرت به افزایش قیمت مواد اولیه قیر یا کاهش حجم آن از ۴ میلیون تن یا تغییر در نسبت های مقرر در قانون کند؟

پاسخ: خیر. شرکت ملی نفت ایران نمی تواند به هیچ وجه قیمت مواد اولیه قیر موضوع بند (هـ) تبصره یک قانون بودجه سال ۹۷ را افزایش دهد یا حجم آن را از ۴ میلیون تن کاهش یا در نسبت های مقرر تغییری دهد. بلکه موظف است این حجم از مواد اولیه قیر را با همان قیمت زمان تصویب قانون (۳۰ هزار میلیارد ریال) و با همان نسبت ها تحویل دهد.

فوریت این استفساریه با ۱۸۰ رای موافق، ۱۵ رای مخالف و ۳ رای ممتنع از مجموع ۲۱۴ نماینده حاضر در صحن به تصویب رسید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید