درمان هدفمند بیماران با بهره‌مندی از پزشکی‌شخصی

    کد خبر :341159

رئیس مرکز تحقیقات پزشکی شخصی دانشگاه علوم پزشکی بقیة‌الله (عج)، گفت: بر اساس پزشکی شخصی، درمان‌های بیماران هدفمند خواهد شد و علاوه بر کاهش هزینه‌ها با کمتر شدن عوارض درمان مواجه هستیم.

دکتر محمد علی صارمی در آستانه برگزاری سمپوزیوم یک روزه پزشکی شخصی اظهار داشت: این سمپوزیوم به همت مرکز تحقیقات پزشکی شخصی دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله (عج)و انجمن علمی، دانشجویی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی دانشگاه الزهرا(س) برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این سمپوزیوم ۱۸ مرداد ماه سال جاری در مرکز همایش‌های بین المللی دانشگاه الزهرا (س) برگزار می‌شود، افزود: محورهای اصلی این سمپوزیوم، پزشکی شخصی و آینده پزشکی، روش‌های تشخیصی در پزشکی شخصی، سرطان و پزشکی شخصی، ارتقاء سبک زندگی و پزشکی شخصی و نقش فارماکوژنتیک در پزشکی شخصی است.

رئیس مرکز تحقیقات پزشکی شخصی دانشگاه علوم پزشکی بقیة‌الله (عج) ادامه داد: پزشکی شخصی رویکردی مفهومی از پزشکی نوین است که در آن پیشگیری، تشخیص، درمان و مراقبت از بیمار بر اساس ویژگی های منحصر به فرد خود شخص انجام می‌گیرد.

صارمی با اشاره به اینکه با توجه به ژنوم منحصر به فرد و محیط زندگی متفاوت هر بیمار برای ایشان باید درمان متفاوتی داشته باشیم، افزود: در گذشته برای همه بیماران با یک بیماری مشابه روش درمانی یکسانی استفاده می‌شد ولی امروزه مشخص شده برای افراد مختلف باید روش‌های درمانی منحصر به فرد خود شخص را به کار برد.

دبیر علمی سمپوزیوم یک روزه پزشکی شخصی اظهار داشت: در ارتباط با درمان سرطان در بهترین حالت در بیش از ۵۰ درصد موارد درمان جواب نمی‌دهد و این مسئله نشان می دهد که ایراداتی در مرحله تشخیص و درمان مناسب وجود داشته است، لذا در پزشکی نوین با به کار بردن مفهوم پزشکی شخصی هر فرد بر اساس ژنوم خود فرپ درمانی لازم و کارآمد را دریافت خواهد نمود.

وی با بیان اینکه افراد با بیماری یکسان بر اساس پزشکی شخصی باید درمان‌های متفاوتی داشته باشند، گفت: اطلاعات ژنومی و شرایط پیرامونی و محیطی فرد و نوع بیماری همه اینها منجر به این می‌شود که راهکار مفید درمانی را بتوان برای آن بیمار ارائه داد.

صارمی اضافه کرد: در حال حاضر در دنیا پزشکی شخصی در حال اجرا بوده و در ایران نیز این کار آغاز شده و بنابر این ما نسبت به این مسئله عقب نیستیم و همکاران ما در این زمینه همچون حوزه‌های سلول بنیادی و نانو تکنولوژی بسیار خوب و مطابق با پیشرفت های روز جهان پیش می‌روند.

وی با بیان اینکه موضوع پزشکی شخصی در طب سنتی و زمان ابوعلی سینا نیز مطرح بوده است، گفت: بر همین اساس آن زمان بر اساس طبع انسان‌ها درمان‌های لازم ارائه می‌شد و امروزه بر اساس مکانیسم مولکولی که افراد دارند انجام می شود.

رئیس مرکز تحقیقات پزشکی شخصی دانشگاه علوم پزشکی بقیة‌الله (عج) ادامه داد: پزشکی شخصی با بهره گیری از علوم مختلف پنجره جدیدی در پزشکی باز کرده که بر اساس آن تشخیص و درمان هر فردی منحصر به فرد خود او است.

صارمی عنوان کرد: بر اساس پزشکی شخصی، درمان‌ بیماران هدفمند خواهد شد و علاوه بر کاهش هزینه‌ها عوارض درمان نیز کاسته می شود که این مسئله در اقتصاد سلامت بسیار حائز اهمیت بوده و امیدواریم با اجرای هر چه بهتر موضوع پزشکی شخصی و فرهنگ سازی آن شاهد ارتقاء و اجرایی شدن هرچه بیشتر آن باشیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید