واشنگتن‌پست: تحریم‌ها ایران را نمی‌شکند

    کد خبر :340540

دولت آمریکا، تحریم‌های ایران را مجددا برقرار کرده است و معتقد است که میان ناآرامی‌های ایران با این تحریم‌ها ارتباط وجود دارد. اما تحلیلگران درباره کارآمدی تحریم‌ها در تضعیف رژیم ایران تردید دارند.

به گزارش فرارو، طبق توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، ایران، آمریکا و قدرت‌های جهانی توافق کردند که تحریم‌های ایران را رفع کنند. اما اکنون دولت ترامپ برقراری تحریم‌ها را شروع کرده است. نخستین دور تحریم‌ها، روز دوشنبه اجرا می‌شود و مجموعه‌ای از فعالیت‌های اقتصادی، از جمله خودروسازی، طلا، فولاد و سایر فلزات گرانبها، را هدف قرار می‌دهد. ۹۰ روز دیگر، قرار است تحریم‌های سنگین‌تری روی صنعت نفت ایران اعمال شود.

علیرغم تایید مکرر پایبندی ایران به مفاد توافق هسته‌ای توسط بازرسان سازمان ملل، ترامپ در ماه می، به طور یکجانبه از این توافق خارج شد و پروسه بازگشت تحریم‌ها را آغاز کرد.

به گزارش روزنامه واشنگتن‌پست، مقامات دولت ترامپ و تندرو‌های ضدایرانی در واشنگتن معتقدند که تحریم‌ها فشار بیشتری بر جمهوری اسلامی وارد و رژیم ایران را تضعیف خواهد کرد. ترامپ در آخر هفته، به اعتراضات اقتصادی در ایران اشاره کرد و وضعیت بد سیاسی ایران را با تصمیمش برای بازگرداندن تحریم‌ها مرتبط دانست. ترامپ معتقد است این آشوب به او کمک خواهد کرد تا توافق جدیدی با ایران مذاکره کند. با این حال، تحلیلگران در این باره تردید‌هایی دارند.

به گفته این روزنامه، علیرغم دشواری‌های فزاینده‌ای که نظام ایران با آن‌ها مواجه است، این نظام در آستانه ترک برداشتن نیست. کارشناسان می‌گویند اثر تحریم‌هایی که اکنون اعمال می‌شوند از اثر تحریم‌های قبل از امضای برجام کمتر است. در حالی که ممکن است شرکای اروپایی از روی اکراه با فشار کاخ سفید همراه شوند، مشتریان عمده نفت ایران، مانند چین و هند، ممکن است به آسانی با آمریکا همراه نشوند. با وجود تحرکات آمریکا برای به صفر رساندن فروش نفت ایران تا ماه نوامبر، چین اعلام کرده که احتمالا خرید نفت از ایران را ادامه خواهد داد. علاوه بر این، پکن از طریق پروژه جهانی “یک کمربند یک جاده” دنبال گسترش همکاری‌هایش با ایران است. تعامل چین با ایران، ممکن است راه را برای دیگران جهت تعامل با ایران هموار کند. امری که کارزار جدید فشار آمریکا علیه ایران را تضعیف خواهد کرد.

جارت بلانک، مقام سابق وزارت خارجه آمریکا که در دولت اوباما روی برجام کار کرده، گفت: “تلاش برای اجرای رژیم تحریم‌های خفه‌کننده بر ایران بدون یک همکاری بالفعل با چین، بسیار بسیار دشوار خواهد بود”. به گفته این مقام، آمریکا می‌تواند به اقتصاد ایران آسیب بزند، اما انعطاف‌پذیری کنونی ایران هم از انعطاف‌پذیری آن در دوره قبل از امضای برجام کمتر نیست.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید