وزیر اقتصاد: از پیمانکار خارجی استفاده نمی‌کنیم

    کد خبر :339767

وزیر اقتصاد گفت از ضبط ضمانت‌نامه پیمانکار خارجی طرح جامع مالیاتی کشور خبر داد.

به گزارش ایسنا، مسعود کرباسیان در جلسه علنی امروز (یک‌شنبه) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش خدیجه ربیعی نماینده مردم بروجن در مجلس که پرسید «علت عدم اجرای پروژه ملی طرح جامع مالیاتی پس از گذشت بیش از ۱۱ سال چیست و نقش شرکت‌های مشاور خارجی در این خصوص چه بوده است»، گفت: در قالب پروژ ملی طرح جامع مالیاتی افزایش رضایت مودیان و شناسایی مودیان جدید مالیاتی انجام شد.

وی ادامه داد: با به اجرا درآمدن این پروژه ۲۰ هزار میلیارد تومان بر درآمدهای دولت از ناحیه جلوگیری از فرار مالیاتی مودیان و شناسایی مودیان جدید افزوده شد. از زمان اجرای این پروژه در سال ۱۳۹۰ که درآمد مالیاتی ۲۸ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۶ به ۹۶ هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

وزیر اقتصاد همچنین از خلع ید پیمانکار خارجی این پروژه از حدود یک سال قبل خبر داد و افزود: انعقاد قرارداد با پیمانکار خارجی در سال ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ انجام شد اما تحریم‌ها مشکلاتی را برایمان ایجاد کرد و موجب شد به سمت نیروهای داخلی برویم. در حال حاضر پیمانکار خارجی خلع ید شده و ضمانت‌نامه‌اش در حال ضبط است. با قوت می‌گویم ادامه پروژه ملی طرح جامع مالیاتی را می‌توانیم با نیروهای داخلی پیش ببریم. با تکیه بر این عزیزان چنین قولی می‌دهم.

کرباسیان ابراز امیدواری کرد با اصلاح قوانین مالیات بر ارزش افزوده و مالیات فروش مشکلات نظام مالیاتی بیش از پیش برطرف شود.

وی علت کندی سامانه جامع مالیاتی را تکیه نکردن بر نیروهای داخلی عنوان کرد و افزود: پیمانکار خارجی نتوانست با نیروهای ایرانی تعامل مثبت برقرار کند و ما هم او را خلع ید کردیم.

وزیر اقتصاد در بخش دیگری از سخنان خود گفت: خوشبختانه مجلس در برنامه ششم توسعه تمهیداتی را در جهت افزایش درآمدهای مالیاتی پیش‌بینی کرده و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را به عنوان عامل چهارم در این موضوع تعیین کرده است.

کرباسیان با تشریح جزییات پروژه ملی طرح جامع مالیاتی گفت: این طرح از چهار سامانه تشکیل شده که ۴۰ زیرسامانه دارد که تقریبا همه این زیرسامانه‌ها اجرایی شده البته هنوز نهایی نشده‌اند. پایگاه اطلاعاتی مودیان مالیاتی یکی از این چهار سامانه است. در این پایگاه یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون رکورد اطلاعاتی که به پرونده مودیان متصل است ثبت شده و سازمان امور مالیاتی به اطلاعات مودیان خود دسترسی دارد. از طریق این پایگاه دو میلیون رکود فاقد سابقه مالیاتی شناسایی شده است و این یعنی دو میلیون مودی جدید مالیاتی شناسایی شده است. از طریق این سامانه با ۲۲ وزارتخانه، بانک و سازمان متصل شدیم.

وزیر اقتصاد از ثبت ۴۵ میلیون اظهارنامه الکترونیک خبر داد و افزود: با فعال شدن سامانه جامع مالیاتی اظهارنامه‌های کاغذی حذف شده است. در حال حاضر ثبت نام، اظهارنامه، پرداخت، اعتراض و شکایت مالیاتی مودیان به صورت الکترونیکی انجام می‌شود. اگر بتوانیم سیستم را موبایل‌محور هم کنیم، موفق زیادی در جلب رضایت مودیان مالیاتی و افزایش درآمد دولت به دست می‌آوریم.

وی از برنامه وزارت اقتصاد برای اتصال سامانه جامع مالیاتی به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در آینده نزدیک خبر داد.

کرباسیان همچنین از برنامه وزارت متبوعش برای کاهش مراجعات فیزیکی مودیان مالیاتی به سازمان و ادارات امور مالیاتی از طریق تقویت ارتباطات الکترونیک با ارباب رجوع خبر داد و افزود: تا این لحظه ۳۰ درصد انجام کار مودیان مالیاتی به صورت الکترونیکی انجام می شود که به زودی این سهم افزایش خواهد یافت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید