تفاوت سرمایه‌گذاری در بانک و بیمه‌نامه عمر؟

    کد خبر :33975

بیمه عمر و سرمایه‌گذاری نوع جدیدی از بیمه است که در آن هر کس متناسب با شرایط درآمدی و توان مالی، خود و اعضای خانواده‌اش را بیمه می‌کند و علاوه بر بیمه از مزایای سود تضمینی آن استفاده می‌کند.

اندوخته مناسبی نداشته باشند نگران کننده است.

مهم ترین وظیفه شرکت های بیمه ای پوشش ریسک زندگی افراد است. خطراتی مانند پوشش ریسک های ناشی از رانندگی، حوادث، آتش سوزی ها؛ در این میان بیمه هایی هم هستند که در مقابل ریسک های زندگی افراد برنامه ریزی می کنند. یکی از شاخه های مهم بیمه ای که در مقابل ریسک های زندگی به طور جامع برنامه پوشش دارد، بیمه نامه های عمر است. که در این گزارش نگاهی به برخی مزایای بیمه نامه عمر و سرمایه گذاری خواهیم انداخت.

بیمه نامه عمر و سرمایه گذاری به طور کلی این گونه تعریف می شود: نوع جدیدی از بیمه عمر است که علاوه بر پوشش بیمه عمر، سود تضمینی مرکب به همراه سود مشارکت به بیمه گذار تعلق می گیرد. فرد دارنده بیمه می تواند بر پایه نیازهایش، خود و خانواده اش را بر اساس سرمایه ای که انتخاب کرده بیمه کند.

یکی از اصلی ترین وجوه تمایز سرمایه گذاری در بانک ها به جهت کسب درآمد و خرید بیمه نامه در این است که بانک ها از ابتدا مبلغ قابل توجهی مطالبه می کنند تا در مقابل آن به دارنده حساب پس انداز سود پرداخت کنند. اما این قاعده در مورد خرید بیمه نامه عمرو سرمایه گذاری صدق نمی کند. در واقع دارنده بیمه نامه عمر از ابتدا مبلغی را در حساب خود نزد شرکت بیمه اندوخته می کند و متناسب با آن در طول زمان از آن بهره مند می شود.

در وهله دوم سپرده گذاری نزد بانک ها مستلزم تعهداتی است که در آن فرد مجاز به برداشت از اصل پول خود نیست، اما در مورد بیمه نامه ها اندوخته فرد قابل برداشت است.

بانک ها در قبال سپرده گذاران هیچ پوشش ریسکی ندارند، در حالی که مزیت بیمه نامه عمر همین پوشش ریسک زندگی افراد است. حتی کارشناسان بیمه ای توصیه می کنند که افراد هنگام تهیه و خرید بیمه نامه عمر اول به فکر مزیت های بیمه ای و پوشش ریسک های بیمه نامه خود باشند.

یکی از موضوعاتی که در ظاهر امتیاز خرید بیمه نامه عمر را برای افراد میانسال دوچندان می کند و در عوض امتیاز داشتن چنین بیمه ای را برای جوانان کمرنگ کرده است، پوشش ریسک فوت در بیمه نامه عمر و سرمایه گذاری است. اما با نگاهی دقیق می توان گفت امروزه پوشش فوت بیمه نامه های عمر تنها یکی از بخش های بیمه نامه است و در واقع خریدار بیمه در صورتی که به درستی شرکت را انتخاب کرده باشد و پوشش های لازم را تدارک دیده باشد، می تواند در تمام دوران زندگی از حمایت مادی و معنوی شرکت های بیمه ای برخوردار شود. بالابردن اندوخته سرمایه گذاری در هنگام خرید بیمه نامه یکی از راه هایی است که جوانان می توانند در هنگام خرید بیمه نامه لحاظ کنند و به وسیله آن از مزایای وام و تسهیلات بیمه ای خود استفاده کنند.

کارشناسان فروش بیمه نامه عمر اغلب از مقاومت مردم در مقابل فروش بیمه نامه شکایت دارند. به این شکل که در باور عموم مردم با توجه به تجارب تورمی در اقتصاد کشور، خرید بیمه نامه در دراز مدت سودی ندارد و با کاهش ارزش سرمایه اندوخته شده در شرکت های بیمه مواجه می شود. شرکت های بیمه ای اغلب از کارشناسان مجرب در تمام زمینه ها استفاده می کنند و با پیش بینی از شرایط اقتصادی به گونه ای اقدام می کنند که متضرر نشوند، راهکار این شرکت ها برای خریداران بیمه نامه هم این است که هر فرد در پایان هر سال مقداری به سرمایه خود اضافه کند تا در پایان مدت قرارداد و بازگشت سرمایه اش مبلغ قابل توجهی دریافت کند.

باز یکی دیگر از انتقادهای که در خصوص فروش بیمه نامه های طولانی مدت از سوی مشتریان مطرح می شود، تضمین بازپرداخت سرمایه توسط شرکت های بیمه ای است. در این بخش قانون گذار شرکت های بیمه ای را مکلف کرده است تا 50 درصد حق بیمه اشخاص را به حساب بیمه مرکزی واریز کند تا در صورت ورشکستگی احتمالی شرکت های بیمه ای، سازمان بیمه مرکزی بتواند تعهد شرکت را ادامه دهد و ذینفعان قرارداد بیمه ای متضرر نشوند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید