بروز دوباره اختلاف‌ها بین کره شمالی و آمریکا

    کد خبر :339742

با سربرآوردن دوباره تنش‌ها بین آمریکا و کره شمالی، مقام‌های دو کشور باز هم به انتقاد علنی از یک‌دیگر رو آورده‌اند.

وزرای خارجه دو کشور در حاشیه نشست اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا، آسه‌آن، در سنگاپور با هم دست دادند و لبخند می‌زدند ولی پیداست تنش بین این دو کشور هم‌چنان بالاست.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، از کشورهای دیگر خواسته است فشار تحریم‌ها علیه پیونگ‌یانگ را حفظ کنند.

در همین حال ری یونگ‌هو، وزیر خارجه کره شمالی، از این حرف‌های هم‌تای آمریکایی‌اش انتقاد کرده و آن را “هشداردهنده” خوانده است. او گفته است که کشورش اقداماتی عملی کرده است اما سخنان وزیرخارجه ایالات متحده، “نشان‌دهنده بازگشت آمریکا به گذشته، و دور شدن از نیت‌های رهبرش [دونالد ترامپ]” است.

رهبران آمریکا و کره شمالی کمتر از دو ماه پیش در سنگاپور با هم دیدار کردند و از قصدشان برای کاهش تنش‌ها بین دو کشور گفتند. طی روزهای اخیر دفتر دونالد ترام، رئیس جمهوری آمریکا از ئذبتغن نامه کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی خبر داده است. مایک پومپئو در ملاقات با ری یونگ‌هو در سنگاپور، نامه ترامپ برای رهبر کره شمالی را به او تحویل داد.

ترامپ گفته است که در مشتاق دیدار مجدد با کیم جونگ-اون است.

با این حال هنوز جزئیات توافق‌های دونالد ترامپ و کیم جونگ اون معلوم نیست و به‌تازگی سازمان ملل متحد گزارش داده که کره شمالی برنامه هسته‌ای‌اش را ادامه داده است.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در حاشیه نشست آسه‌آن گفت مهم است که “فشار دیپلماتیک و اقتصادی” بر کره شمالی حفظ شود تا بتوان به “خلع سلاح هسته‌ای نهایی و کاملا قابل‌راستی‌آزمایی” رسید. او از جمله به‌طور مشخص از روسیه نام برد.

در روزهای گذشته گزارش‌هایی منتشر شده درباره این‌که روسیه با راه‌دادن هزاران کارگر از کره شمالی، به‌طور بالقوه تحریم‌های پیونگ‌یانگ را نقض کرده است. روسیه این گزارش‌ها را رد کرده است.

در حال حاضر پیونگ‌یانگ هم‌چنان بابت برنامه هسته‌ای‌اش و همین‌طور آزمایش‌های موشکی‌اش، زیر طیفی از تحریم‌های بین‌المللی و هم‌چنین تحریم‌های یک‌جانبه از طرف آمریکاست.

با نزدیک شدن زمان انتخابات کنگره آمریکا، دونالد ترامپ می‌کوشد تا ملاقات با کیم جونگ‌اون را به عنوان یک دستاور عمده در سیاست خارجی مورد تاکید قرار داده و از آن برای جلب حمایت مردم از نامزدهای حزب جمهوریخواه بهره‌برداری کند. در مقابل، سیاستمداران و رسانه‌های مخالف او خواستار روشن شدن نتیجه عملی و پیشرفت مذاکرات دو طرف بوده‌اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید