نگاهی به حریفان کشتی‌گیران کشورمان در دو وزن دوم بازی‌های آسیایی

  • ورزشی
  • یکشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ ۱۰:۱۹
    کد خبر :339449

هجدهمین دوره بازی‌های آسیایی قرار است از ۲۷ مردادماه در دو شهر جاکارتا و پالمپانگ اندونزی برگزار شود و تیم ملی کشتی ایران نیز یکی از مدعیان اصلی قهرمانی در این بازی‌ها است.

بازی‌های آسیایی 2018 اندونزی قرار است از 27 مردادماه در دو شهر جاکارتا و پالمپانگ برگزار شود. تیم ملی کشتی ایران نیز یکی از مدعیان اصلی قهرمانی در این بازی‌ها است. در زیر نگاهی به حریفان کشتی‌گیران کشورمان در دو وزن دوم این بازی‌ها داریم:

کشتی آزاد _ وزن 65 کیلوگرم:

در بازی‌های آسیایی 2018 شاهد مبارزات جذابی بین مدعیان این وزن خواهیم بود. مدعیان اصلی این وزن همگی تقریبا در یک سطح هستند و معمولا در چنین شرایطی یک اشتباه، مصدومیت و خوب نرسیدن سر وزن قانونی می‌تواند هر یک از مدعیان این وزن را از رسیدن به سکوی قهرمانی دور کند. در میان مدعیان این وزن ابتدا به وضعیت باجرانگ هندی می پردازیم. باجرانگ دارنده مدال برنز سال 2013 جهان و نایب قهرمان بازی های آسیایی اینچئون است.
این کشتی گیر هندوستانی که فینال بازی های آسیایی اینچئون را با امتیاز عالی به مسعود اسماعیل پور باخت حالا درصدد است تا با کسب مدال طلای بازی‌های آسیایی اندونزی، به جوایز چشمگیری که مسئولین ورزش هندوستان وعده داده‌اند، برسد. باجرانگ سال گذشته با برتری مقابل میثم نصیری به مدال طلای آسیا رسید و امسال نیز روی سکوی سوم وزن 65 کیلوگرم آسیا قرار گرفت.

مدعی دیگر این وزن دولت نیازبیکوف قزاقستانی است. نیازبیکوف کشتی گیری بسیار تند و تیز است که مانند یک جنگجوی به تمام معنا تا آخرین ثانیه مبارزه می‌جنگد. این کشتی‌گیر قزاقستانی مدال برنز سال 2011 جهان را در وزن 55 کیلوگرم به سینه زده است و مدال طلای اوزان 61 و 65 کیلوگرم آسیا را نیز به دندان کشیده است.

ژاپنی ها نیز احتمالا دایچی تاکاتانی را روانه این دوره از بازی ها خواهند کرد. تاکاتانی سال 2014 روی سکوی سوم وزن 66 کیلوگرم جوانان جهان ایستاد و این در حالی بود که مدال طلای این وزن به حسن یزدانی رسید. این کشتی گیر ژاپنی که مدال نقره مسابقات ایندورگیم را نیز به گردن آویخته است، همین چند ماه پیش با غلبه بر یونس امامی و باجرانگ هندی به فینال رقابت های قهرمانی آسیا در بیشکک رسید و پس از باخت به دولت نیازبیکوف، عنوان نایب قهرمانی را به خودش اختصاص داد.

از دیگر عنوان‌داران این وزن می‌توانیم به نام انخسایخان مغولستانی اشاره کنیم. این کشتی گیر 33 ساله مغولی سال 2007 در کنار عباس دباغی به مدال برنز آسیا رسید و سال 2014 به مدال برنز مسابقات جهانی تاشکند رسید. سایخان را با وجود اینکه مدال جهانی کسب کرده است اما نمی‌تواند در دسته مدعیان این وزن برای رسیدن به مقام قهرمانی قرار بگیرد و همین چند ماه پیش در رقابت‌های آسیایی بیشکک مقابل یونس امامی نیز تن به شکست داده است.

لی سیونگ چول از کره جنوبی و تیمور جان عثمونوهوف ازبکستانی نیز مدعیان دیگری هستند که در بازی‌های آسیایی 2018 به میدان خواهند آمد.

اما نماینده کشورمان در این وزن مهران نصیری خواهد بود. کشتی گیری که مدال طلای نوجوانان و جوانان آسیا را با شایستگی به سینه زده است و در رده سنی بزرگسالان نیز چند سالی است که تا یک قدمی رسیدن به دوبنده تیم ملی بالا آمده است اما هر بار در گام آخر متوقف شده و از راهیابی به مسابقات بزرگ محروم می‌شود.

نصیری در رقابت‌های انتخابی تیم ملی امسال نیز در رده دوم قرار گرفت اما با نمایش نسبتا خوبی که در دو تورنمنت بالاوادزه و یاشار دوغو داشت، در واقع مربیان تیم ملی را مجاب کرد تا دوبنده تیم ملی کشورمان در بازی‌های آسیایی اندونزی را به وی بسپارند. نصیری حالا نماینده کشورمان در یک رویداد بزرگ است و باید به گونه ای کشتی بگیرد که توقعات مربیان و اهالی کشتی را برآورده کند. نصیری باید بداند که با موفقیت در بازی‌های آسیایی می تواند مسیری را برای آینده‌اش باز کند که به مسابقات جهانی و بازی‌های المپیک ختم خواهد شد.

کشتی فرنگی _ وزن 67 کیلوگرم:

نماینده وزن 67 کیلوگرم کشورمان در بازی‌های آسیایی 2018 محمدرضا گرایی است. این کشتی گیر جوان شیرازی شاگرد محمدعلی چمیانی است و ریزه کاری‌های این رشته را نزد این مربی زحمتکش شیرازی آموخته و مانند سایر برادرانش در این رشته ورزشی فعالیت می‌کند. این کشتی‌گیر شیرازی مدال نقره جوانان آسیا را با خودش به یدک می‌کشد و سابقه حضور در رقابت‌های جوانان جهان را نیز دارد. گرایی برای رسیدن به موفقیت در این رقابت‌ها کار بسیار دشواری دارد و حریفان مطرحی را اطراف خود می‌بیند که در صدر همه آن‌ها، هان سو ریو از کره جنوبی قرار دارد. کشتی گیری بسیار باهوش با قابلیت های فنی بالا که مدال طلای دوره گذشته این بازی‌ها را نیز را به خودش اختصاص داده است. این کشتی گیر کره‌ای که مهارت بالایی در کمرگیری و متعاقب آن اجرای فنونی مثل سالتو و سوبلکس دارد، تا کنون دو مدال طلا و یک نقره از رقابت‌های جهانی را به گردن آویخته است. هان سو ریو علاوه بر اجرای فنون سرپا، در حالت خاک نیز مهارت بالایی در اجرای فنون مختلف دارد و با توجه به عملکرد بسیار خوبی که در دفاع مقابل حریفان دارد، معمولا به سختی مقابل حریفان تن به شکست می دهد و از توانمندی های این کشتی گیر چشم بادامی همین بس که طی سه سال اخیر دو مدال طلا ی جهان را به سینه زده و در بازی‌های المپیک ریو نیز در رده پنجم قرار گرفته است.

کیپسبایف قزاق نیز در صف مدعیان این وزن قرار دارد. این کشتی گیر پر تلاش قزاقستانی دو مدال نقره و برنز جهان را را وزن 60 کیلوگرم به دست آورده است و همین چند ماه پیش مدال طلای وزن 67 کیلوگرم آسیا را نیز به سینه زده است تا نام خود را به عنوان یکی از مدعیان اصلی این وزن برای رسیدن به مقام قهرمانی در بازی‌های آسیایی مطرح کند. البته در حضور هان سو ریو بعید است که کیپسبایف شانسی برای کسب مدال طلای این بازی‌ها داشته باشد.

نام المراد تسمرادف را نیز باید به مدعیان این وزن برای رسیدن به یکی از مدال‌های نقره یا برنز اضافه کنیم. کشتی گیری که به ریزه کاری های این رشته آشنایی کامل دارد اما هنوز در این وزن جا نیفتاده است. تسمرادف تا کنون سه مدال برنز جهان و المپیک را در کلکسیون افتخارات خود جا داده است و امسال درصدد است تا مدال بازی‌های آسیایی را نیز ضمیمه افتخارات خود کند.

البته حضور تسمرادف در ترکیب ازبک‌ها قطعی نیست و این احتمال نیز وجود دارد که ازبک ها از میرزوبک رحمت اف در این وزن استفاده کنند و تسمرادف را در وزنی پایین تر به مسابقات جهانی بوداپست اعزام کنند. اما در کل باید به این نکته اشاره کنیم که نماینده ازبک‌ها هر کسی که باشد، توانایی قهرمانی در این وزن را ندارد اما در صورتیکه اوضاع جدول به وی روی خوش نشان دهد، می‌تواند روی یکی از سکوهای دوم یا سوم قرار بگیرد و قطعا حریفی جدی برای نماینده کشورمان خواهد بود. در این وزن تسوچیکا شیمویامادا از ژاپن نیز حضور دارد که حریف دست و پا بسته ای نیست و می تواند موی دماغ بزرگان این وزن شود.

به گزارش تسنیم ،نماینده این وزن کشورمان در دوره گذشته، افشین بیابانگرد بود که پس از باخت مقابل هان سو ریو به دیدار رده بندی رفت و با یک فن کمر تماشایی پشت المراد تسمرادف را به تشک دوخت و به مدال برنز رسید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید