وقتی کمر مطبوعات زیر بار نوسانات ارزی خم می‌شود

    کد خبر :339426

مدیر مسئول روزنامه مملکت از دلایل تعطیلی روزنامه‌ها در ماه‌های اخیر گفت.

محمد حیدری مدیر مسئول روزنامه مملکت، درباره وضعیت امروز کاغذ و تعطیلی برخی روزنامه‌ها اظهار کرد: چند وقتی است که واردکننده‌ها در حوزه کاغذ فعالیتشان را کم کرده‌اند. در گذشته بین ۷۰ تا ۱۰۰ هزار تن کاغذ وارد می‌شد؛ اما حالا ۱۰ هزار تن از این واردات کاهش یافته و در این بحران، وزارت ارشاد و صمت (وزارت صنعت، معدن و تجارت) به عنوان متولی حل این مشکلات، آشفته عمل می‌کنند.

وی افزود: اکنون بازرگانی سه هزار تن کاغذ در نوشهر وارد کرده؛ اما به او ارز مبادله نمی‌دهند تا این بار ترخیص شود. چندین کارخانه کاغذ هم در چین به دلیل مسائل محیط زیستی تعطیل شده است و آن هم مزید بر علت شده تا کاغذ در کشور ما کم شود و هر روز شمارگان روزنامه ها کاهش یابد.

حیدری تصریح کرد: تنها کارخانه صنایع چوب ایران هم کاغذ خود را فقط به یک روزنامه پیش فروش کرده است. تمام این‌ها باعث شده تا بسیاری از روزنامه‌ها در سکوت خبری تعطیل شوند. اکنون روزنامه ما هم کاغذ زیادی در انبار ندارد و تا ده روز دیگر بیشتر نمی‌توانیم ادامه دهیم.

دبیر انجمن صنفی مدیران رسانه تاکید کرد: متاسفانه دولت فعلی هیچ سیاست روشنی برای رسانه‌های مکتوب نداشته و ندارد. از روز اول هم روی فضای مجازی برنامه ریزی و روزنامه‌های خصوصی را در مقابل رسانه‌های دیگر خلع سلاح کرد.

حیدری در پایان تصریح کرد: هر سه ماه یک بار باید روزنامه‌ها از طرف دولت یارانه بگیرند. نه تنها از میزان این یارانه کاسته شده؛ مدتی است که آن را دریافت نکرده‌ایم و با این روند رسانه‌های مکتوب کم کم به اجبار با تعطیلی مواجه خواهند شد.

گفتنی است؛ این روزها بعد از نوسانات ارزی اخبار بسیاری راجع به گرانی کاغذ و احتکار آن می شنویم. این تغییرات ارزی بر مطبوعات هم تاثیر بسزایی داشته است. مشکلات مالی روزنامه‌های بخش خصوصی و به ویژه بحران کاغذ، روزنامه‌ها را یکی پس از دیگری با مشکلات جدی مواجه کرده تا جایی که برخی از آنها را به تعطیلی کشانده است.

چند وقت پیش هم امیر عباس نخعی، سردبیر روزنامه «همبستگی» از تعطیلی این روزنامه خبر داد و نوشت: تجربه‌ای دیگر در همبستگی به پایان رسید. مرگ خاموش مطبوعات را همه نظاره می‌کنند. اعضای حزب هم نظاره‌گران خاموش این تعطیلی بودند. دیگر گفتن ندارد، همه می‌دانند که مطبوعات حال و روز خوبی ندارند؛ اما کسی کاری نمی‌کند و شاید هم کسی نمی‌تواند کاری انجام دهد. مگر حال نشریات کاغذی را می‌توان از حال اقتصاد کشور جدا کرد؟!

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید