روزنامه اسپانیایی:دولت ترامپ به دنبال عصبانی کردن شهروندان ایرانی برای فشار آوردن به دولت حسن روحانی است

    کد خبر :339245

روزنامه اسپانیایی ‘ال اکونومیستا’ در مقاله ای نوشت:«دونالد ترامپ» در مورد ایران اشتباه می‌ کند زیرا فکر می کند که این کشور و کره شمالی‌ شبیه هم هستند .
به گزارش نامه نیوز، در مقاله «مارکوس سوارز» آمده است: سه ماه پیش، آمریکا توافق هسته ای با ایران در سال 2015 را ترک کرد . همانطوری که می‌ دانیم ، کاخ سفید هیچ مدرکی‌ دال بر اینکه ایران به تعهدات خود پایبند نبود، نداشت . تهران تاکید دارد که برنامه هسته ای او صلح آمیز است و ایفای تعهداتش از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی‌ تائید شده است.
روزنامه اسپانیایی یادآورشد: آنچه که واشنگتن را تشویق می‌ کند، اتحادش با اسرائیل و عربستان سعودی به عنوان دشمنان بزرگ ایران است. آمریکا می گوید که توافق هسته ای به ایران اجازه داده که یک سیاست منطقه ای فعال تری با تقویت حضور نظامی خود در سوریه اتخاذ کند. همچنین پادشاهان کشورهای حوزه خلیج فارس، تهران را به حمایت از شورشیان حوثی یمن با پول و سلاح متهم کرده اند .
ال اکونومیستا مدعی شد که اقتصاد ایران به شدت تحت تاثیر قرار گرفته و فشار داخلی‌ بسیار زیاد است و دولت ترامپ به دنبال عصبانی کردن شهروندان ایرانی برای فشار آوردن به دولت حسن روحانی است .
نشریه اسپانیایی یاد آورشد که آمریکا درحال اعمال تحریم های شدید بر روی بخش های کلیدی نظیر نفتی‌، خودروسازی یا مالی‌ است. این سیاست به همراه فشار واشنگتن بر روی متحدانش برای اینکه راه او را دنبال کنند، است. هر چند دیگر امضا کنندگان برجام همواره با لغو آن مخالفت کرده اند.
نشریه اسپانیایی نوشت :در میان تنش ژئوپولیتیکی ایجاد شده ، ترامپ مثل همیشه از طریق توئیتر ، به همتای ایرانی خود پیشنهاد یک دیدار بدون پیش شرط و در هر زمانی‌ که بخواهد را داد . اگر این ملاقات رخ دهد ، نخستین دیدار بین حاکمان دو کشور در 40 ساله اخیر خواهد بود.
ال اکونومیستا با یادآوری اینکه ترامپ به طور ناگهانی و از روی میل شخصی سخنان خود را تغییر داده است ، افزود: اقدام اخیر رئیس جمهوری آمریکا، ما را به یاد دوره قبل از دیدارش با «کیم جونگ اون» کره ای می‌ اندازد . دیداری که پس از تبادل اهانت ها و تهدید ها رخ داد . ممکن است که این سرمایه دار فکر کند بازی ترکیبی‌ ارعاب و امتیاز، مقابل ایران هم کارکرد دارد.
روزنامه اسپانیایی ادامه داد: اما شرایط تهران و پیونگ یانگ بسیار متفاوت است. به دلایل مختلفی امکان موفقیت ترامپ در مورد ایران بسیار ضعیف است. نخست اینکه وی پیشتر تلاش کرد با روحانی گفت و گو کند. بر اساس اطلاعات ایرانی ها، وی هشت بار سعی‌ کرد در حاشیه مجمع عمومی‌ سازمان ملل با روحانی گفت وگو کند.
نشریه ال اکونومیستا نوشت: در مرحله دوم ، به نظر می‌ رسد که دیدگاه های متفاوتی درباره مذاکره ایران در دولت آمریکا وجود دارد، مثلا «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه کابینه ترامپ، شرایطی برای دیدار با ایرانیان تعیین کرده است اما «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا می‌ خواهد ایران را مجبور به فروپاشی کند. علاوه بر این، بولتون که یک سال پیش هیچ سمتی را بر عهده نداشت ، یک طرح جدید برای ترک برجام از سوی واشنگتن مطرح کرده بود.
مقاله نویس نشریه اسپانیایی تصریح کرد: سومین عنصر متمایز ، مهمتر از همه است، ایران به اندازه کره شمالی‌ در انزوا نیست. روحانی به تازگی دور اروپایی خود را به پایان رسانده است و نیازی به اهداف تبلیغاتی ندارد.
ال اکونومیستا ادامه داد: نباید فراموش کرد که روحانی دلیلی‌ برای مذاکره و یک توافق جدید با آمریکا ندارد زیرا آمریکایی ها بودند که توافق هسته ای را ترک کردند.
مقاله نویس ال اکونومیستا نوشت: تاکتیک زشت ترامپ، حرکت مضحکی است که خروج از توافق هسته ای یک اشتباه بود و تلاش برای انزوای ایران، آن را بدتر خواهد کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید