یک متر مکعب آب بطری، دو میلیون است؛ ما ۵۰۰ تومان می فروشیم

    کد خبر :339138

وزیر نیرو گفت: تعداد قابل توجهی از شهروندان به لحاظ استطاعت و نیاز،برای یک متر مکعب آب بطری،​ تا دو میلیون تومان هزینه می شود.

به گزارش بازتاب به نقل از صدا و سیما، رضا اردکانیان، گفت: برای آب با کیفیت تصفیه شده که قطعا اگر از نظر کیفیت بهتر از آب بطری نباشد در سطح آن است،​ به ازای هر متر مکعب ( ۱۰۰۰ لیتر) فقط ۵۰۰ تومان می فروشیم در حالیکه قیمت هر لیتر آب بطری ۲ هزار تومان است یعنی در واقع قیمت هر متر مکعب آب بطری دو میلیون تومان محاسبه می شود. تفاوت قیمت فروش آب تصفیه شده شبکه آبرسانی با آب بطری ۴ هزار برابر است این فاصله زیاد موجب می شود دست ما از توسعه آب شیرین کن ها بسته بماند.

وزیر­ نیرو ادامه داد:​­­یا باید امکانات کشور آنقدر وسیع شود تا مجلس بتواند رقم های بسیار بیش از آنکه الان برای خرید تضمینی به بخش خصوصی اختصاص می دهد تخصیص دهد تا بتوانیم با بخش خصوصی قرارداد ببندیم و تضمین کنیم که پول تمام شده و سود آن را به سرمایه گذار بدهیم و آب به قیمت ۵۰۰ تومان به ازای هر متر مکعب به دست مردم برسد، یا قیمت ها اصلاح­ شده تا این فاصله ۴ هزار برابری جبران شود که سعی می کنیم ترکیبی از این دو روش را در پیش گیریم تا مردم بهره مندی بیشتری از آب شیرین کن های مستقر ببرند.

اردکانیان با اشاره به اینکه مردم با استفاده از آب شیرین کن ها در مناطق مختلفی از کشور بخصوص مناطق مرزی می توانند از درجه اطمینان بالای­ کیفیت­ آب استفاده کنند، گفت: در مناطق داخلی هم که منابع آب شیرین محدود است می توان از آب های شور زیرزمینی نیز، ا​ز آب شیرین کن ها استفاده کرد. ما به لحاظ فنی و دانش استفاده از آب شیرین کن ها،­ مشکلی نداریم و از نظر اشتیاق بخش خصوصی به سرمایه گذاری نیز مشکلی نیست چون با خرید تضمینی تولید آب از آب شیرین کن ها هم سود تضمینی دارد و هم آبرسانی برای هر سرمایه گذار کار لذت بخشی است بنابراین برای استفاده بیشتر از آب شیرین کن ها خرید تضمینی و اصلاح تعرفه ها باید مدنظر باشد.

وی درباره طرح های اضطراری که در ۳۳۴ شهر کشور که با تنش آبی مواجه هستند نیز گفت: همه ­­طرح ها در حال اجرا است و برخی طرح های دیگر که بیش از آن درحال اجرا بوده با اعتبار هزار و ۲۰ ­میلیارد تومانی که دولت به بخش آب اختصاص داده موجب سرعت گرفتن این طرح ها شده است. به این ترتیب امسال در برخی از نقاط­که با تنش آبی مواجه هستند طرح های اضطراری ­شروع کردیم مانند حفرچاهها و آبرسانی به روستاها که امیدواریم با همکاری مردم بویژه در شهرهای بزرگ مشکل جدی برای تامین آب شرب در هفته های باقی مانده فصل گرم پیدا نکنیم تا بارش های پاییز مشکلات آب را کمتر کند.

این مقام مسوول ابراز امیدواری کرد: روند تخصیص اعتبار به بخش توسعه انرژی های پاک تغییر پیدا کند و به سمت اصلاح و شیوه ای که قانونگذار هم از آن حمایت کرده برویم. امسال براساس قانون،​ اجازه داریم به ازای هر کیلو وات ساعت انرژی که به مردم در سراسر کشور عرضه می کنیم ۶۰ ریال از طریق قبوض برای کمک به برق روستایی و توسعه انرژی های تجدیدپذیر دریافت کنیم که اگر این اعتبار به موقع بدست ما برسد علاقمندی سرمایه گذاری در بخش توسعه انرژی تجدیدپذیر بخصوص سرمایه گذاران خارجی موجب می شود سایه تحریم که بر سر کشور ما است در این بخش از آن مصون باشیم.

به گفته اردکانیان ناتوانی ما در بازپرداخت ها بدلیل دسترسی نداشتن به منابعی که قانون پیش بینی کرده موجب می شود دعوت مجدد و جلب توجه مجدد برای سرمایه گذاری دشوار شود بنابراین با فرض تغییر روند فعلی برنامه ریزی کردیم تا در پایان برنامه ششم توسعه ۴ هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر داشته باشیم.

وزیر نیرو از همراهی مردم با وزارت نیرو در تابستان امسال تشکر کرد و گفت: حرکت مشترکان به سمت مصرف صحیح آب و برق بویژه برق که با استفاده درست از وسایل سرمایشی به ما کمک کردند باید این همراهی به عنوان یک عادت خوب ادامه یابد و ما نیز سعی کنیم با نهادینه شدن مصرف صحیح مردم، به طرح های تولید برق سرعت ببخشیم تا در تابستان ۹۸ خاموشی ها به صفر برسد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید