جدیدترین اخبار
۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۱۸ اقتصادی کد خبر :3389

واردات چه کالاهایی باید شرعا و قانونا حرام شود؟

گرچه به نظر میرسد واردات کالاهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای امری مناسب برای تولید است اما در برخی موارد واردات این کالاها نیز بخش دیگری از تولیدکنندگان داخلی را با مشکل مواجه می‌نماید.

رهبر انقلاب در سخنرانی ابتدای سال خود سال جاری را سال «اقتصاد مقاومتی؛ تولید- اشتغال» نام نهادند و بر ضرورت افزایش تولید و ایجاد اشتغال در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی تأکید کردند. ایشان در ادامه سخنرانی خود در روز ابتدایی سال، دو مسئله «مدیریت واردات» و «مبارزه با قاچاق کالا» را به عنوان دو راهبرد دستیابی به هدف تولید و اشتغال بیان فرمودند.

در این زمینه ایشان از لزوم ممنوعیت واردات کالاهایی که به قدر کافی در داخل تولید میشود سخن به میان آوردند. رهبر انقلاب در این زمینه فرمودند: «واردات کالاهایی که در داخل تولید می‌شود باید بعنوان یک حرام شرعی و قانونی شناخته شود.» که این سخنان بازتاب گسترده ای در بین مسئولین کشور داشت؛ تا جایی که مسئولان وزارت صنعت، از ارسال یک لیست شامل ۸۰۰ کالا برای ممنوعیت واردات به هیئت دولت خبر دادند که در هیئت دولت مورد تصویب قرار نگرفته است.

پس از این دیدار، آیت الله خامنه ای در دیدار با جمعی از مسئولان نظام با انتقاد از برخی برداشت‌های نادرست از سخنان ابتدای سال خود در خصوص جلوگیری از واردات فرمودند: «منظور از منع واردات، واردات کالاهایی نیست که در داخل به‌قدر کافی تولید نمی‌شوند یا واردات آنها می‌تواند برای تولید داخل الگو قرار گیرد، بلکه آن وارداتی باید متوقف شود که کارخانه داخلی و تولید را تعطیل می‌کند.»

این سخنان ایشان به روشنی نشان داد که منظور از «مدیریت واردات کالا»، قطع واردات طیف گسترده‌ای از کالاهای مختلف به کشور نیست و تنها بخش خاصی از واردات که موجب ورشکستگی و تعطیلی کارخانجات داخلی شده مدنظر است.

به طور کلی کالاهای وارداتی به سه دسته سرمایه‌ای، واسطه‌ای و مصرفی تقسیم میشوند. کالاهای سرمایه‌ای آن دسته از محصولات با دوام مانند ماشین آلات صنعتی هستند که در فرآیند تولید محصولات دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند اما خودشان در فرآیند تولید در کوتاه مدت مستهلک نمی‌گردند. کالاهای واسطه‌ای نیز کالاهایی هستند که در فرآیند تولید محصولات دیگری مورد استفاده قرار می‌گیرند و خودشان نیز مورد استفاده قرار گرفته و تبدیل می شوند.

برای مثال در فرآیند تولید خودرو هم به ماشین آلات خط تولید نیاز است و هم به قطعات مورد استفاده در خودرو؛ در اینجا ماشین آلات کالای سرمایه‌ای محسوب میشوند و قطعات نیز کالای واسطه‌ای هستند؛ مواد خام و مواد اولیه مورد نیاز صنایع عمدتا کالاهای واسطه‌ای محسوب میشوند.

کالاهای مصرفی نیز به طور مشخص آن دسته از کالاها هستند که عمدتا در انتهای زنجیره تولید قرار دارند و برای مصرف نهایی در اختیار مردم قرار میگیرند.

کارخانجات تولیدی برای تولید محصولات خود به کالاهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای نیاز دارند. اما در برخی موارد این کالاهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای نیز در داخل کشور توسط تولیدکنندگان داخلی قابل تولید است. بنابراین گرچه به نظر میرسد واردات کالاهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای امری مناسب برای تولید است اما در برخی موارد واردات این کالاها نیز بخش دیگری از تولیدکنندگان داخلی را با مشکل مواجه می‌نماید.

درخصوص کالاهای مصرفی نیز اولویت با تولید داخل است اما در خصوص برخی کالاها که امکان تولید آن‌ها در داخل فراهم نبوده و از طرفی کالا راهبردی و استراتژیک نیست، واردات کالا موجب افزایش رفاه مصرف کنندگان داخلی خواهد شد.

بنابراین میتوان گفت تنها توجه به تقسیم بندی سرمایه‌ای، واسطه‌ای و یا مصرفی بودن کالای وارداتی برای مدیریت واردات کافی نیست. بلکه در زمان تعیین سیاست‌های محدود کننده برای واردات یک کالا لازم است به مسائل دیگری همچون توان تولید داخلی آن کالا در کشور (سهم محصولات تولید داخل از بازار)، عمق داخلی بودن ساخت محصولات در داخل (میزان وابستگی تولیدکنندگان داخلی به واردات)، سطح راهبردی بودن کالا، کیفیت محصولات تولید داخل، تفاوت قیمت کالای تولیدی در داخل با قیمت جهانی، میزان رقابت پذیری تولیدکنندگان داخلی و برخی دیگر از این دست شاخص‌ها توجه شود.

تعیین صحیح این شاخص‌ها به مسئولین کشور کمک می‌کند بتوانند در خصوص هر یک از کالاهای وارداتی تصمیمات مناسبی اتخاذ نمایند.

بعد از تعیین کالاهایی که واردات آن‌ها نیازمند مدیریت و ساماندهی است، در گام بعدی لازم است سیاست‌های مناسبی برای هرکدام اتخاذ گردد که در یادداشت‌های بعدی این موضوع مورد بررسی قرار می‌گیرد.

روی خط خبر

  • چین و روسیه پشت پرده، از تحریم نفت ایران رضایت دارند
  • طلای سبزی که هر سال خاکستر می‌شود
  • مرکل: روابط با آمریکا حیاتی است
  • عرضه بیش از ۹۳ هزار تن فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی
  • آسیب به ۲۷۰ باب منزل روستایی در زلزله «سنخواست»
  • پیگیری جدی سازمان بورس برای اجرای کامل حاکمیت شرکتی
  • برنامه درسی به شدت حافظه‌گراست
  • افزایش نرخ دلار و پوند بانکی
  • قفلی که با پول‌پاشی هم باز نشد!
  • ربیعی درباره معیشت کارگران و بازنشستگان می‌گوید
  • دولت ریسک شفاف سازی را پذیرفته است
  • پس‌لرزه‌های گزارش «ثامن‌الحجج»
  • کارگردان سری سوم نگهبانان کهکشان اخراج شد!
  • قانون مسدودکننده دقیقا چیست؟
  • پروتکل ارزیابی فرامرزی تاثیرات زیست محیطی بر خزر امضا شد
  • سنگینیان: توجیهی برای اختصاص ارز ۴۲۰۰تومانی به مسافران وجود ندارد
  • اشتباه دوباره در انتخاب رئیس کل بانک مرکزی؟
  • لزوم شکل گیری فوری واحدهای آمار در دستگاه‌های استان تهران
  • تحریم برندبازها و ناکامی سوپراستارها!
  • تعیین ارز مسافرتی براساس نرخ بازار ثانویه
  • الاخبار: پاکستان به درخواست آمریکا و عربستان برای تشکیل «اتاق عملیات نظامی» در مرز ایران، پاسخ منفی داد
  • دامپزشکی: سوختگی گاومیش‌ها دیر اطلاع داده شد
  • آمریکا: از برخی تحریم‌ها چشم‌پوشی می‌کنیم / ایران: احتمال اینکه ترامپ با ما تماس بگیرد، بیشتر است
  • ابلاغ دستور العمل اجرایی مدیریت بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان
  • میزان محبوبیت کالا‌های «ساخت ایران» در دنیا: پاکستان ۴۹، آمریکا ۲۳، عربستان ۱۴ و فرانسه ۳ درصد
  • جلودارزاده: اگر تغییر کابینه با افراد کارآمدتر انجام نشود، نفعی که ندارد هیچ، باعث ضرر هم می‌شود
  • رای الیوم: از خاویر سولانا که سفرش به ایران دردسرساز شد بپرسید چرا آمریکای ترامپ محبوب نیست
  • کاستی‌های برنامه‌ریزی کلان آموزشی و درسی کشور
  • افشای تخلفات سلبریتی‌ها برای انحراف اذهان!
  • پرواز هتل ترانسیلوانیا بر فراز آسمانخراش جهنم