تعرفه ۶۰ میلیارد دلاری چین برای کالاهای آمریکایی؛ از گاز طبیعی تا هواپیما

    کد خبر :338733

چین تعرفه‌های تلافی‌جویانه روی واردات کالاهای آمریکایی به ارزش ۶۰ میلیارد دلار از گاز طبیعی مایع گرفته تا هواپیماهای مسافربری اعلام کرد و هشدار داد در جنگ تجاری بر پا شده از سوی واشنگتن، عقب نخواهد نشست.

به گزارش بازتاب به نقل از رویترز، وزارت دارایی چین تعرفه‌های روی واردات ۵۲۰۷ قلم کالا از آمریکا بین پنج تا ۲۵ درصد اعلام کرد.

وزارت بازرگانی چین در بیانیه جداگانه‌ای اعلام کرد زمان اجرای این تعرفه‌ها به اقدامات آمریکا بستگی خواهد داشت.

دولت دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، هفته گذشته فشارهای خود برای کسب امتیازات تجاری از پکن را افزایش داد و تعرفه ۲۵ درصدی روی کالاهای چینی به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار اعلام کرد. چین بلافاصله وعده داد به شکل مشابه اقدامات آمریکا را تلافی خواهد کرد تا این کشور معقولانه رفتار کرده و برای حل اختلاف به پای میز مذاکره بنشیند.

آمریکا و چین در ماه ژوییه روی کالاهای یکدیگر به ارزش ۳۴ میلیارد دلار تعرفه وضع کردند. انتظار می‌رود واشنگتن به زودی تعرفه‌های بیشتری روی کالاهای چینی به ارزش ۱۶ میلیارد دلار اعمال کند و چین نیز اعلام کرده این اقدام آمریکا را بلافاصله پاسخ خواهد داد.

وزارت بازرگانی چین در بیانیه‌ای اعلام کرد طرف آمریکایی مکررا وضعیت را علیه منافع شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان وخیم می‌کند. چین ناچار است تدابیر متقابل ضروری را برای دفاع از کرامت و منافع مردم خود به کار گیرد.

در میان کالاهای آمریکایی که هدف تعرفه‌های چین قرار گرفته‌اند محصولات کشاورزی و انرژی مانند گوشت گاو و ال ان جی مشاهده می‌شود. گنجانده شدن ال ان جی در فهرست انتقام‌جویی چین، یکی از آخرین سلاح‌های بزرگ پکن در جنگ با واشنگتن است. بازار ال ان جی از نظر ارزش در مقایسه با حدود ۱۲ میلیارد دلار صادرات سالانه نفت آمریکا به پکن بزرگ نیست، اما سطح صادرات آن با اجرای سیاست‌های پکن برای تغییر الگوی مصرف انرژی از زغال سنگ به سوخت‌های پاک‌تری مانند گاز طبیعی ممکن است جهش پیدا کند.

سایر کالاهای آمریکایی که هدف تلافی جویی چین قرار گرفتند نیمه رسانه‌ها، برخی مدل‌های هلی‌کوپتر، هواپیماهای کوچک تا متوسط، گوشت گاو، محصولات فولادی و قهوه هستند.

لری کودلو، مشاور اقتصادی کاخ سفید پس از اعلام تعرفه‌های آمریکا، به چین نسبت به اقدامات تلافی جویانه اش هشدار داد و اعلام کرد پکن نباید عزم دولت ترامپ برای اقدام در زمینه تجارت را دست کم بگیرد. وی در مصاحبه با شبکه “فاکس بیزنس” گفت: بهتر است آنها رییس جمهور را دست کم نگیرند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید