۵ فروند هواپیمای‌ای تی آر جدید فردا به تهران می‌آید

    کد خبر :338556

هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) اعلام کرد: پنج فروند هواپیمای جدید خریداری شده از شرکت‌ای تی آر (ATR)، چهاردهم مرداد وارد کشور می‌شود.

این هواپیما‌ها قرار است ساعت ۹ صبح فردا در فرودگاه مهرآباد روی زمین بنشینند و به این ترتیب تعداد هواپیما‌های‌ای تی آر (ATR) تحویل شده به ایران به ۱۳ فروند افزایش می‌یابد که همگی به ناوگان هواپیمایی هما افزوده شده اند.
پس از اجرای توافق برجام در دی ماه ۱۳۹۴، ایران توانست پس از رفع تحریم‌های آمریکا در زمینه خرید هواپیما‌های تجاری و مسافری، سه قرارداد خرید هواپیما با شرکت‌های بوئینگ، ایرباس و‌ای تی آر منعقد کند در مجموع به میزان ۲۰۰ فروند هواپیمای جدید را منعقد کند که سهم شرکت ایتالیایی‌ای تی آر، ۲۰ هواپیما بود.
در دو سال و نیم گذشته هشت فروند از این هواپیما‌های سبک تحویل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران شد و فردا نیز قرار است پنج فروند دیگر در اختیار ایران قرار گیرد.
ایرباس نیز تاکنون سه فروند از هواپیما‌های خریداری شده ایران را تحویل داده است و به این ترتیب با ورود هواپیما‌های جدید، تعداد هواپیما‌های پسابرجامی ناوگان هوایی ایران به ۱۶ فروند افزایش خواهد یافت.
فرزانه شرفبافی مدیرعامل شرکت هواپیمایی هما برای تحویل این هواپیما‌ها به فرانسه سفر کرده است؛ این هواپیما‌ها پس از طی مراحل تحویل به ایران، از فرودگاه تولوز فرانسه عازم ایران می‌شوند.
هرچند پس از خروج آمریکا از توافق برجام و احتمال به تعلیق درآمدن هواپیما‌های خریداری شده، انتظار می‌رفت که هواپیماسازان نتوانند هواپیما‌های بیشتری تحویل ایران دهند، اما برونو لومر وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه نهم مرداد ماه ضمن ابراز امیدواری نسبت به تحویل هشت فروند هواپیمای «ای. تی. آر» به ایران، تاکید کرد به دنبال چراغ سبز واشنگتن در این باره هستیم؛ این هواپیما‌ها قرار بود تا پیش از ششم اوت (۱۵ مرداد) به ایران تحویل داده شود.
به گزارش ایرنا، هواپیما‌های خریداری شده‌ای تی آر، از مدل ATR۷۲-۶۰۰ است که برای نخستین بار در سال ۲۰۱۰ میلادی وارد ناوگان هوایی جهان شد؛ این هواپیما منطبق با آخرین تکنولوژی و جدیدترین سیستم‌های رفاهی و ایمنی در صنعت هواپیمایی جهان است.
مدل سفارشی ایران ایر قادر است ۷۰ نفر را تا مسافت ۱۵۲۸ کیلومتر جا به جا کند و به خاطر استفاده از موتور‌های ملخی بسیار کم مصرف، ایمن و پیشرفته بوده و هزینه‌های عملیاتی آن به شدت پایین و مقرون به صرفه است.
این هواپیما قادر است در تمام شرایط جوی پرواز کند و به دلیل مجهز بودن کابین خلبان به نمایشگر‌های بسیار پیشرفته امکان فرود در سخت‌ترین شرایط جوی را نیز دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید