مسمومیت‌های غذایی رایج تابستانی

    کد خبر :338404

مسمویت‌ غذایی که در تابستان افزایش می یابد، می‌تواند در جایی که کمترین انتظار را دارید در کمین شما باشد: در بستنی‌های آب شده!.

به گزارش ایسنا، مسمومیت‌های غذایی معمولا در اثر باکتری‌های کامپیلوباکتر، سالمونلا، ایی کولای و لیستیریا که در گرمای تابستان بیشتر رشد می‌کنند و باعث افزایش مسمومیت‌های غذایی در فصل تابستان می‌شوند، رخ می‌دهند.

هنگامی که فردی غذاهای آلوده بخورد، بدنش با علائمی مانند درد شکمی، اسهال، استفراغ،‌ حالت تهوع و از دست دادن اشتها به عفونت پاسخ می‌دهد.

بستنی علاوه بر خطرات شناخته شده‌ای نظیر چاقی و دیابت، ‌پتانسیل بسیار خطرناکی برای ایجاد مسمومیت‌های غذایی دارد. به عنوان مثال در مواردی در سال‌های گذشته بستنی‌های آلوده به باکتری‌های لیستیریا و ای کولای باعث بستری شدن بسیاری در بیمارستان‌ها و حتی مرگ افراد شده است. چنین مواردی بسیار کمیاب است، اما بستنی خطر بالقوه دیگری نیز در مسمومیت‌های غذایی دارد.

بستنی‌های آب شده در صورتی که مجددا منجمد شوند می‌توانند مسمومیت زا شوند. زمانی که بستنی در دمای اتاق آب می‌شود، ترکیب شیرین و مایع بستنی محل رشد مناسبی برای انواع باکتری‌ها مانند لیستریا است و با انجماد دوباره این مایع که عملا یک محیط کشت باکتری است یک عامل مسمومیت‌های غذایی ایجاد می‌شود.

همچنین لازم به ذکر است درصورتی که بستنی را در خانه خودتان تهیه می‌کنید بهتر است از تخم مرغ استفاده نکنید و تنها از شیر و کره پاستوریزه استفاده کنید چرا که امکان وجود باکتری‌ سالمونلا در تخم مرغ خام بالاست و بستنی‌های تجاری فقط با تخم مرغ‌های پاستوریزه تولید می‌شوند.

تابستان فصل رواج قهوه یخی، اسموتی‌های میوه‌ای و شیک‌های سرد در کافه‌هاست. تحقیقات اخیر در انگلیس نشان می‌دهد ممکن است سطوح بالای باکتری‌های مدفوعی در یخ‌های موجود در این نوشیدنی‌ها یافت شود.

خطرات مسمومیت‌های غذایی به خوراکی‌های فرآوری شده منحصر نمی‌شود. طالبی و هندوانه نیز به دلیل پاتوژن‌های بیماری زای موجود در خاکی که به پوست آنها منتقل می‌شود خطر مسمومیت به باکتری‌هایسالمونلا،‌ ایی کولای و لیستریا ایجاد می کنند. شست‌وشوی میوه‌ها با آب جاری کافی است اما در صورتی که میوه به درستی شسته نشود، باکتری‌های روی پوست میوه به داخل میوه منتقل شده و رشد می‌کنند.

بسیاری از باکتری‌ها بویی ایجاد می‌کنند که فاسد شدن میوه را نشان می‌دهند اما باکتری‌ لیستریا می‌تواند در محیط سرد یخچال بدون تولید بو یا مزه خاصی رشد کند.

به گزارش دیلی میل، رعایت توصیه‌های معمول برای اجتناب از آلودگی‌ها و مسمومیت‌های غذایی کافی است. به یاد داشته باشید دست‌های خود و میوه‌ها را کاملا شست و شو دهید، غذاها و خوراکی‌ها را در دمای مناسب نگهداری کنید و آنها را برای مدت طولانی در محیط گرم قرار ندهید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید