شناسایی یک سیاره که شرایط حیات را دارد

طبق تحقیقی جدید، ایجاد حیات درسطح یک سیاره صخره ای مانند زمین به نوع و قدرت نوری بستگی دارد که از ستاره میزبان به آن تابیده می شود. محققان معتقدند سیاره «کپلر۴۲۵بی» شرایط ایجاد حیات را دارد.

به گزارش بازتاب به نقل از فیز، دانشمندان گروهی از سیارات خارج از منظومه شمسی را شناسایی کرده اند که شرایط شیمیایی آنها مشابه شرایطی است که به ایجاد حیات در زمین منجر شد.

محققان دانشگاه کمبریج و آزمایشگاه تحقیقات پزشکی زیست شناسی مولکولی متوجه شده اند احتمال ایجاد حیات درسطح یک سیاره صخره ای مانند زمین به نوع و قدرت نوری بستگی دارد که از ستاره میزبان به آن تابیده می شود.

تحقیق آنها در ژورنال Science Advances منتشر شده و نشان می دهد ستارگانی که نور مافوق بنفش کافی منتشر می کنند، به ایجاد حیات در سیارات (با شیوه ای مشابه آنچه در زمین اتفاق افتاد) کمک می کنند.

در زمین نور مافوق بنفش به ایجاد مجموعه ای از واکنش های شیمیایی منجر شد که بلوک های اولیه حیات را به وجود آوردند.

درهمین راستا محققان چند سیاره را شناسایی کرده اند که نور مافوق بنفش ستاره میزبان آنها برای ایجاد این واکنش های شیمیایی کافی است. جالب آنکه این سیارات در طیف قابل سکونت قرار دارند. در این سیارات احتمالا آب مایع روی سطح وجود دارد.

پل ریمر یکی از محققان فوق دکترا و مولف این تحقیق می گوید: با استفاده از این نکته می توان جستجو برای سیاراتی با قابلیت حفظ حیات را دقیق تر ادامه داد.

همچنین محققان متوجه شدند ستاره هایی با دمای مشابه خورشید به اندازه کافی نور منتشر می کنند تا بلوک های اولیه حیات در سطح آنها به وجود آید. میان سیاره های شناخته شده خارج از منظومه شمسی که این ویژگی را دارند می توان به Kepler ۴۵۲b اشاره کرد. البته فاصله این سیاره تا زمین بسیار زیاد است و با فناوری فعلی امکان مطالعه آن وجود ندارد.