جدیدترین اخبار
۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۰۹ اقتصادی کد خبر :3375

ایراد جدی در ورود ۲۰۰ هواپیمای جدید به کشور

توسعه چشم‌گیر ناوگان هوایی در حالی تا چند سال آینده رقم می‌خورد که به نظر می‌رسد دولت و ایرلاین دولتی هما تمرکز خود را صرفاً بر افزایش تعداد هواپیما گذاشته‌اند و تلاش چشمگیری برای توسعه تجهیزات فرودگاهی، تغییر ساختار و ارتقا‌ی نرم‌افزار و سخت‌افزار‌ فعلی ندارند و این در آینده چالش‌برانگیز است.

یکی از اصول اولیه در افزایش ناوگان شرکت‌های هواپیمایی یک کشور، توسعه زیرساخت‌های هوایی و فرودگاهی در آن کشور است.

‌در ایران در حال حاضر حدود ۲۵۰ فروند هواپیما با متوسط سن ۲۱ سال فعالیت می‌کند که البته یک‌سوم این تعداد، شامل حدود ۸۵ فروند اغلب زمین‌گیر بوده و یا در حال انجام چک است بنابراین حدود ۱۶۵ فروند هواپیمای فعال در کشور فعالیت می‌کنند و زیرساخت‌های فرودگاهی و نرم‌افزاری و سخت‌‌افزاری موجود هم به اندازه این تعداد هواپیما در کشور موجود است.

بنابراین گزارش در حال حاضر ایرلاین دولتی ایران‌ایر در حال خرید ۲۰۰ فروند هواپیما شامل ۱۰۰ فروند انواع ایرباس، ۸۰ فروند بوئینگ و ۲۰ فروند هواپیمای ATR ‌است؛ بدون در نظر گرفتن افزایش ناوگان ایرلاین‌‌های خصوصی در سال‌های آتی،‌ مطمئناً ‌این تعداد هواپیمای نو، زیرساخت‌‌های فنی و عملیاتی گسترده‌ای را می‌طلبد.

ضروری به نظر می‌رسد در صنعت هوایی کشور با افزایش تعداد ناوگان، موضوع ارتقاء نرم‌‌افزار‌ها و توسعه زیرساخت‌ها‌ فرودگاهی و سخت‌افزار‌ها‌ در دستور کار قرار گیرد تا در آینده برای مدیریت این تعداد ناوگان صنعت هوایی کشور با چالش مواجه نشود در حالی که به نظر می‌رسد این موضوع مورد غفلت قرار گرفته است‌.‌

یک کارشناس اقتصادی‌ در این‌باره به خبرنگار lh می‌گوید: ‌خبر خرید ۲۰۰ فروند هواپیما از سه شرکت هواپیما‌ساز‌ بوئینگ، ATR و ایرباس که به عنوان یکی از مهمترین دستاوردهای برجام مورد توجه دولتمردان قرار گرفته است، مطلوب به نظر می‌رسد اما ابهاماتی هم در این میان وجود دارد.

بنا به گفته علی نقی قائمی، ‌یکی از نکات مثبت توسعه ناوگان هوایی کشور‌ آن است که ایران با توجه به موقعیت استراتژیک خود، دارای مزیت نسبی بالایی در صنعت حمل و نقل و نیز حمل و نقل هوایی است و گسترش این صنعت می‌تواند جایگاه ایران را به عنوان نقطه اتصال شرق و غرب جهان بهبود ببخشد.

وی می‌گوید: یکی دیگر از نکات مثبت این قراردادها آن است که بنا به توضیحات ارائه شده از سوی مسئولان، این خریدها در قالب فاینانس (اجاره به شرط تملیک) انجام می‌شود و بنابراین در ابتدا نباید نگران پرداخت پول برای خرید هواپیما بود؛ اما این حجم بالای خرید نکات و ابهامات زیادی را ایجاد می‌کند که انتظار است مسئولان‌ نسبت به پاسخگویی به آنها اهتمام بیشتری داشته باشند.

این کارشناس مسائل اقتصادی تأکید کرد: ضروری است‌ برنامه گسترش خطوط هواپیمایی کشور مشخص شود؛ طبیعتاً با ۲٫۵ برابر شدن تعداد صندلی‌ها، باید ناوگان هوایی و همه اجزاء صنعت هوایی به همان نسبت رشد داشته باشند، البته از این نکته نباید غفلت کرد که این حجم خرید‌ مربوط به شرکت‌های دولتی است، طبیعتاً با خرید هواپیماهای دیگر توسط سایر شرکت‌ها و ایرلاین‌های خصوصی تعداد صندلی‌های موجود به مراتب بیش از این خواهد بود که در این صورت باید مشخص شود ظرفیت فرودگاه‌ها و نیز سایر زیر‌ساخت‌های صنعت هوایی چگونه با چنین شتابی هماهنگ خواهد شد؟

وی بیان کرد: همچنین نسبت سهم بخش‌های مختلف اقتصادی در برنامه‌ریزی‌های صنعت هوایی باید مشخص بشود، اگر بزرگ شدن سهم یک صنعت به معنای کاهش سهم بخش‌های دیگر اقتصاد باشد، باید دقیقاً تعریف شده و براساس اهداف معینی باشد.‌

بسیار ضر‌وری به نظر می‌رسد که دولت در کنار افزایش تعداد هواپیماهای ناوگان هوایی کشور، نسبت به به‌روز کردن سیستم‌ها‌ و تجهیزات فرودگاهی و زیرساخت‌های فنی، عملیاتی و ساختاری ایرلاین‌ها توجه ویژه داشته باشد، به هر حال ایرلاینی دولتی نظیر هما باید به ارتقاء نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و تغییر ساختار را در کنار توسعه ناوگان در دستور کار قرار دهد تا در آینده و با توسعه ناوگان، با چالش جدی مواجه نشود.

روی خط خبر

  • فرانسه: هدف کشورهای اروپایی، اطمینان از ادامه صادرات نفت ایران است
  • واکنش قاسمی به شایعه انتقال پیام ایران به ترامپ از طریق پوتین: چنین چیزی وجود ندارد؛ پیغامی برای ترامپ نداریم و بحثی هم در این باره با روسیه نداشته‌ایم
  • هنوز انتخابات‌ شورای مرکزی حزب «اعتماد ملی» در کنگره‌ تایید نشده‌
  • چشم‌انداز اقدامات ترامپ، شروع جنگ با تهران است؛ آیا این دلیل، برای ایستادن مقابل او کافی نیست؟
  • اظهارات عجیب یک نماینده: ممنون روسیه هستیم که به ما کالا می‌دهد تا از گرسنگی نمیریم
  • تصاویر اجساد تروریست‌های معدوم در ندوشه کرمانشاه منتشر شد
  • ادعای بولتون: تا زمانی که ایران در خاورمیانه فعالیت دارد، در سوریه می‌مانیم
  • دولت سفر به تایلند و مالزی را رایگان کرد؟
  • بیش‌ترین آمار فیلترینگ در کدام کشورهاست؟
  • رهبر انقلاب: معامله قرن هرگز محقق نخواهد شد
  • کدخدایی: دلیل ردصلاحیت احمدی‌نژاد را به موقع اعلام می‌کنیم
  • پاسخ تند وزیر ارتباطات به ادعای رئیس سازمان پدافند غیرعامل
  • ناطق نوری: طرح پیشنهاد مذاکره با آمریکا حرام نیست
  • عراق صدور ویزا برای ایرانیان را متوقف کرد؟
  • اکران ویژه “فیلشاه” برای کودکان جنوب شهری
  • اجرای طرح «نذر اشتغال» برای مددجویان/ طراحی سامانه ثبت ایده‌های کسب‌ و کارهای نوپا
  • مداخله دولت آمریکا در صنعت خودرو
  • دنباله پرفروش‌ترین انیمیشن تاریخ ساخته می‌شود
  • سلبریتی کت و شلوارپوش هنوز در لیست بدهکاران بزرگ بانکی!
  • توضیحات استاندار تهران درباره تغییر ساعت کاری
  • زاکانی: روحانی اصلاً اعتقادی به «آزادی» ندارد!
  • اعلام جرم علیه رئیس بانک مرکزی قانونی است؟
  • سعید راد در نقش مامور امنیتی به تلویزیون برمی‌گردد
  • تازه‌ترین خبر درباره سریال جدید «مهران مدیری»
  • پایان شرارت‌های ۲۳۸ اوباش‌گر تهران/ توقیف یک ماهه خودروی دور دورکنندگان
  • عبدی: اصلاح‌طلبان روحیه منفعت‌طلبی پیدا کرده‌اند
  • پدر داماد رئیس‌جمهور: دختر روحانی در اتریش است
  • خطای محاسبه در بازار‌ها
  • مدارس موظف به ثبت‌نام بی‌قید و شرط دانش‌آموزان هستند/ رسیدگی ادعاها و شکایات مالی مدارس
  • خاطره‌بازی با عروسک‌های سینما