بی‌خانمان‌های یزد صاحب سرپناه می‌شوند

    کد خبر :337053

شهرداری یزد که این روزها بار کم‌کاری بسیاری از نهادها و ارگان‌های شهر را به دوش می‌کشد، این بار سعی دارد با ایجاد گرمخانه‌ای در شهر یزد علاوه بر وظیفه جمع‌آوری متکدیان، کودکان کار و بی‌خانمان‌های شهر، ساماندهی آنها در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی در این حوزه را فراتر از وظایف خود انجام دهد.

مهدی جمالی نژاد، شهردار یزد در گفت‌وگو با  ایسنا با اشاره به این که تکدی‏گری خط قرمز شهرداری محسوب می‏شود، اظهار کرد: موضوع جمع‌اوری متکدیان سطح شهر یزد را از اواخر سال 95 تاکنون با جدیت و فوریت در دستور کار داریم.

وی با بیان این که این موضوع را علاوه بر معابر سطح شهر به صورت ویژه در بافت تاریخی و جهانی شهر یزد دنبال می‌کنیم، اظهار کرد: البته سکونت گسترده اتباع خارجی در بافت‌های فرسوده و تاریخی شهر، مشکلات زیادی را برای شهر و شهروندان ایجاد کرده که ضروری است ادارات ذیربط یزد نیز در خصوص مورد اخیرالذکر رایزنی‏های مربوطه و اقدامات لازم را صورت دهند .

این مسئول با تاکید بر این که بر طبق قانون تنها موضوع جمع‌آوری متکدیان از سطح شهر برعهده شهرداری‌ها نهاده شده است، خاطرنشان کرد: مباحثی دیگر مانند نگهداری و ساماندهی این افراد جزو وظایف تعریف شده سایر ارگان‏ها شامل بهزیستی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دادگستری، کمیته امداد حضرت امام(ره) و نیروی انتظامی است لذا حضور و همکاری مؤثر این ارگان‏ها برای جلوگیری از رشد پدیده تکدی‌گری در شهر ضرورت دارد .

وی ادامه داد: هرچند در شهر جهانی یزد معضل کارتن‌خوابی قابل قیاس با بسیاری از دیگر شهرهای کشورمان نیست ولی با ایجاد گرمخانه در شهر به عنوان محلی جهت اسکان موقت و شبانه افراد بی‌خانمان شهر می‌توان این مشکل را در شهر یزد تقریباً در حد صفر نگه داشت.

جمالی‏نژاد اظهار کرد: ایجاد گرمخانه در شهر یزد علاوه بر فراهم آوردن مکانی برای پذیرش بی ‎ خانمان‏های احتمالی شهر می‏ تواند حضور کمرنگ نهادهای متولی این امر در شهر یزد را به صورت نسبی جبران کند.

وی همچنین به نقش ایجاد گرمخانه در کاهش آسیب‏های اجتماعی در شهر اشاره و تصریح کرد: گرمخانه‌ها علاوه اسکان موقت متکدیان جمع‌آوری شده از سطح شهر، می‌تواند از طریق حرفه‌آموزی و ساماندهی این افراد، به کاهش‌ آسیب‌های اجتماعی متکدیان و کودکان کار در سطح شهر کمک کند، هر چند بدیهی است که این اقدام شهرداری فراتر از وظیفه آن است.

شهردار در پایان نیز در مورد ایجاد این گرمخانه یادآور شد: گرمخانه مورد نظر در زمینی به مساحت 15 هزار مترمربع با مشارکت خیرین شهرساز در دست مطالعه برای آغاز عملیات اجرایی است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید