کمبود داروی هپاتیت B و C به زودی برطرف می‌شود

    کد خبر :336976

وزارت بهداشت اعلام کرد:‌ کمبودهای مقطعی داروی ایمونوگلوبین هپاتیت B و هپاتیت C به زودی از طریق شرکت‌های معتبر برطرف می‌شود.
وزارت بهداشت در مورد خبر کمبود داروهای هپاتیت و گلایه‌مندی رئیس شبکه هپاتیت اعلام کرد: کمبودهای مقطعی داروی ایمونوگلوبین هپاتیت B و هپاتیت C به زودی از طریق شرکت‌های معتبر برطرف می‌شود و در مورد تأمین بیماری‌های هموفیلی مشکلی وجود ندارد و نوسانات موجود در گذشته هم بوده است.

همچنین کمبودهای مقطعی که به دلیل مشکلاتی در حوزه قیمت‌گذاری و مونوپول بودن برخی از داروها وجود داشته است برطرف شده و در آینده مشکلات کمتری در این حوزه وجود خواهد داشت.

با توجه به اینکه این داروها بعضاً مونوپول هستند سازمان غذا و دارو ثبت تسریع‌شده 220 قلم دارو را اعلام کرده است که از این به بعد شرکت‌های دیگر هم می‌توانند به صورت موازی واردات این داروها را به عهده بگیرند که در این خصوص سازمان غذا و دارو نیز تسهیلاتی فراهم خواهد کرد.

همچنین وزارت بهداشت اعلام کرده است که برخی از داروهای هپاتیت B و C که در داخل تولید نمی‌شود و تأمین‌کننده‌های داخلی امکان تأمین آنها را ندارند در لیست واردات قرار داشته و بخش عمده آن به زودی وارد کشور خواهد شد و برخی هم وارد شده و در حال برچسب‌گذاری است .

همچنین در خصوص داروی ایمونوگلوبین این دارو نایاب نیست و این دارو وارد شده و باز هم وارد خواهد شد. هم اکنون در شبکه توزیع وجود دارد همچنین در فراخوان فوق نیز اعلام شد که اگر شرکت دیگری می‌خواهد به جمع تأمین‌کنندگان این دارو اضافه شود به آنها هم طبق فراخوان اجازه ورود داده شود.

بر اساس اطلاعیه وزارت بهداشت اگر احیاناً شرکتی به عنوان تولیدکننده داخلی بخواهد نرخی را بالاتر از نرخ مصوب ارائه کند در این موارد ترجیح داده می‌شود داروهای خارجی که با قیمت پایین‌تری قابل عرضه است به کشور وارد شود.

اما و اگرهای کنترل و ریشه‌کنی هپاتیت

این در حالی است که سید موید علویان، رئیس شبکه هپاتیت ایران هفته پیش با بیان اینکه کنترل هپاتیت B و ریشه‌کنی هپاتیت C در کشور دچار مشکل شده است، گفت: مواد اولیه برای این داروها دیر به کشور می‌آید و متأسفانه یک کارخانه نیز که تولید داروی هپاتیت C داشت تعطیل شده و تا شش ماه آینده در صورتی که چاره‌ای اندیشیده نشود دچار مشکلات بیشتری خواهیم شد.

علویان تصریح کرد: عدم کنترل هپاتیت B و عدم ریشه‌کنی هپاتیت C و هزینه‌های بیشتر در آینده از جمله عواقب بی‌توجهی به این مسأله است و باید هر چه سریعتر تمهیدات لازم در این زمینه اندیشیده شود.

وی عنوان کرد: یک میلیون و 400 هزار نفر در کشور مبتلا به هپاتیت B شناسایی شده و تا سال 1410 بنا داریم جلوی موارد جدید را بگیریم در مورد هپاتیت C نیز 186 هزار نفر مبتلا هستند که 10 هزار نفر درمان شده و 176 هزار نفر درمان نشده و نیاز به دارو دارند. همچنین تلاش می‌کنیم که سالانه 10 تا 12 هزار نفر مبتلا به هپاتیت C را درمان کنیم ولی اگر دارو نباشد به این موفقیت دست نخواهیم یافت.

همچنین در اردیبهشت ماه امسال کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: این دارو در حال برچسب‌گذاری به میزان کمبودهایی که ایجادشده بوده و کار ترخیص آنها به زودی صورت می‌گیرد و اوایل هفته آینده این آمپول در داروخانه‌ها توزیع می‌شود ولی اکنون بیش از دو ماه از این پیگیری می‌گذرد ولی هنوز کمبودها رفع نشده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید