انتقاد دبیر کار گروه آلودگی هوا از وزارت کشور

    کد خبر :336956

دبیر کار گروه آلودگی هوا ضمن تشریح عملکرد ۷ ماهه دبیرخانه کارگروه آلودگی هوا از بی توجهی برخی دستگاههای اجرایی نسبت به مصوبات کاهش الودگی هوا خبر داد و گفت: با گذشت ۵ سال از تصویب ضرورت نصب فیلتر دوده روی خودروهای دیزلی هنوز وزارت کشور هیچ اقدامی برای اجرای این مصوبه انجام نداده است.

وحید حسینی درنشست معاونت انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با موضوع آلودگی هوا ضمن انتقاد شدید از وزارت کشور به دلیل عدم اجرای مصوبه نصب فیلتر دوده روی خودروهای دیزلی اظهار کرد: بر اساس مصوبه سال ۹۳ هیات وزیران کلیه اتوبوس‌های عمومی کلان شهرها باید به فیلتر دوده مجهزشوند اما متاسفانه تاکنون هیچ اقدامی برای اجرای این مصوبه انجام نشده است. برخی معتقدند که باید به جای نصب فیلتر دوده، نوسازی اتوبوس‌ها را مد نظر قرار دهیم اما واقعیت آن است که با شرایط اقتصادی کنونی دستیابی به نوسازی کلیه اتوبوس‌ها دور از ذهن به نظر می‌رسد بنابراین اگر اتوبوس‌ها مجهز به فیلتر دوده نشوند، سازمان حفاظت محیط زیست به هیچ وجه اجازه تردد به آن‌ها نخواهد داد.

دبیر کار گروه آلودگی هوا در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: از دی ماه ۱۳۹۶ دبیرخانه کارگروه ملی آلودگی هوا به سازمان حفاظت محیط زیست منتقل شد. در این کارگروه دستگاه‌های مختلف از جمله سازمان برنامه و بودجه، وزارت نفت، وزارت صنعت، وزارت کشور، وزارت بهداشت، وزارت نیرو، وزارت راه ، سازمان ملی استاندارد ، سازمان هواشناسی ، برخی اعضای مجلس شورای اسلامی ،پلیس راهور و شهرداری تهران عضویت دارند.

وی با اشاره به این که تعداد زیادی مصوبه و آیین‌نامه مربوط به آلودگی هوا داریم،گفت: در شرایط حاضر با انبوه مصوبات مربوط به کاهش آلودگی هوا مواجه هستیم و متوجه شده‌ایم که بسیاری از آن‌ها رها شده است و پیگیری نمی‌شود. به همین علت تصمیم گرفتیم در کارگروه ملی آلودگی هوا این مصوبات را احصا و به‌طور کتبی آن‌ها را از دستگاه‌ها پیگیری کنیم.

دبیر کارگروه ملی آلودگی هوا با اشاره به عملکرد مختلف دستگاههای اجرایی درمورد مصوبات کاهش آلودگی هوا اظهار کرد: برخی از دستگاه‌ها برای انجام وظایف و تکالیف خود هیچ کاری نکرده‌اند و برخی هم اقداماتی را انجام داده بودند. چندین کمیته تخصصی در کارگروه ملی آلودگی هوا برای پیگیری مصوبات تشکیل شد که نتایج این کمیته‌ها در جلسات کارگروه ملی آلودگی هوا مطرح و در صورت تصویب ابلاغ می‌شود.

حسینی در ادامه با اشاره به اینکه تاکنون کارگروه ملی آلودگی هوا پنج جلسه با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف برگزار کرده است، گفت: ۲۲ جلسه تخصصی نیز برپا شده و موضوعات مختلف از جمله کیفیت سوخت گازوئیل یورو۴ ،عرضه و تقاضای موتور سیکلت های برقی و … پیگیری شده است.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به این که در شرایط حاضر علاوه بر هشت کلان شهر در ۱۶۰ جایگاه دیگر سوخت دیزل یورو ۴ تولید می‌شود،اظهارکرد: دستیابی به این امر بسیار دشوار بود و به‌طور قطع برای وزارت نفت مشکلاتی ایجاد کرد چون بر اساس این طرح باید سوخت دیزل از طریق کامیون به مناطق مختلف کشور منتقل شود. نکته مثبت آن است که در شرایط حاضر کلیه خودروهای دیزلی مجهز به فیلتر دوده به سوخت با کیفیت دسترسی دارند.

دبیر کارگروه ملی آلودگی هوا با اشاره به برگزاری جلسات متعدد برای تولید موتور سیکلت‌های برقی در کشور گفت: متاسفانه این طرح پیشرفت خاصی نداشته و سازمان حفاظت محیط زیست به شدت نسبت به این موضوع معترض است. افزون بر این تدوین سیاهه انتشار و تعیین میزان آلودگی شهرهای مختلف با مسئولیت سازمان حفاظت محیط زیست و طبق قراردادی که بین سازمان و کنسرسیومی از دانشگاه‌ها منعقد شده در هشت شهر پیگیری می‌شود.

حسینی همچنین ضمن انتقاد از خودروسازان در مورد اجرا نکردن طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده اظهارکرد: متاسفانه نوسازی تاکسی‌های فرسوده به دلیل عدم همکاری خودروها سازها قفل شده است البته شرایط اقتصادی در این وضعیت تاثیرگذار است. واضح است که در شهر تهران ۱۷ هزار تاکسی فرسوده وجود دارد همچنین حدود ۷۰ هزار تاکسی فرسوده در سراسر کشور تردد دارد که متاسفانه به دلیل همکاری نکردن خودروسازها طرح نوسازی تاکسی‌ها اجرا نمی‌شود.

دبیر کارگروه ملی آلودگی هوا با اشاره به این که اصلاح موتورسیکلت‌های کاربراتوری را مورد بررسی قرار داده‌ایم، تصریح کرد: این موضوع به تازگی در سازمان حفاظت محیط زیست مطرح شده است و هیچ مصوبه خاصی هم ندارد اما قصد داریم طی اقدامی کاربراتوری‌ها را از صحنه روزگار حذف کنیم.

وی افزود: جایگزین موتورسیکلت‌های کاربراتوری، موتورسیکلت‌های انژکتوری یورو ۳ به بالا است. قصد داریم با همکاری موتورسازان، موتورهای کاربراتوری در حال تردد را اسقاط کنیم. این موضوع می تواند به عنوان یک بیزینس خصوصی مطرح شود.

دبیر کارگروه ملی آلودگی هوا همچنین با اشاره به ضرورت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست بر مراکزمعاینه فنی در سراسر کشور گفت: در حال حاضر نمایندگان ادارات محیط زیست استان‌ها دوره آموزشی مربوط به نحوه نظارت بر مراکز معاینه فنی را می‌گذرانند. در حال حاضر خوشبختانه سامانه ی یکپارچه معاینه فنی داریم.به همین علت لازم است همه مراکز معاینه فنی به سطح مطلوب برسد و سازمان حفاظت محیط زیست بحث نظارت بر مراکز معاینه فنی را به طور جدی دنبال خواهد کرد.

حسینی با اشاره به نظارت سازمان حفاظت محیط زیست در مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین اظهارکرد: قرار است بازرسی ویژه‌ای برای ۱۶ مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین در تهران و البرز را انجام دهیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید