نقدینگی در 3 سال اخیرسه برابر شد

    کد خبر :336441

عضو هیات علمی دانشگاه شیراز با تاکید بر اینکه راه اندازی بازار ثانویه ارز نرخ ارز را نزولی خواهد کرد گفت:دولت می تواند ارزهای مسافری را در بازار ثانویه به صرافیهای مجاز واگذار کند.

به گزارش افکارنیوز، جعفر قادری در مورد ایجاد بازار ثانویه ارز و ارائه راهکارهای کنترل نرخ ارز گفت: بازار ثانویه ارز قبلا هم بوده، اما اشکالی که داشت این بود که ارز حاصل از صادرات پتروشیمی‌ها، معدنی‌ها و فولادی‌ها را مستثنی کرده بودند، وارد بازار نمی‌شد.

وی افزود: این ارزها اگر وارد شود، بخش عمده‌ای از ارز حاصل از صادرات غیرنفتی وارد بازار ثانویه می‌شود و از لحاظ تامین ارز عدد قابل توجهی خواهد بود و رشد خواهد کرد که سالانه حدود 40 تا 50 میلیارد دلار خواهد شد، بنابراین از لحاظ تامین ارز مشکل نخواهیم داشت.

قادری ادامه داد: در بخش تقاضا هم وقتی بنا باشد به مواد اولیه محدود و ماشین آلات و تجهیزات و نهایتا ارز مسافری ارز تعلق بگیرد، تقاضا محدود است؛ بنابراین این بازار ثانویه از طریق توافقی و از طریق مزایده نرخ ارز در سطح مناسبی تعیین می‌شود؛ پس نباید بیشتر از 7 تا 8 هزار تومان شود.

عضو هیات علمی دانشگاه شیراز خاطر نشان کرد:در تقسیم بندی دیگر تقاضا برای واردات کالای قاچاق و کالاهای غیر مجوز دار و برای انتقال سرمایه از کشور که دولت دلیلی ندارد که بخواهد از منابع ارزی به این موارد اختصاص دهد، بنابراین بازار سوم هرقدر که قیمت بالا باشد، ملاک عمل نخواهد بود.

قادری تصریح کرد: بنابراین با این تقسیم‌بندی که صورت می‌گیرد، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که برای انتقال نقدینگی به سمت تولید چه اقداماتی باید انجام داد گفت: متاسفانه برخی‌ افراد در حال دادن اطلاعات اشتباه به دولت هستند که در این شرایط دولت اوراق مشارکت و یا اوراق اسناد خزانه منتشر کند شاید تا حدودی نقدینگی را جمع‌آوری کند، اما افزایش حجم دولت در اقتصاد یک کار غلط و اشتباه است و مشکلات بعدی را می‌تواند به همراه داشته باشد.

قادری افزود: دولت باید همین طرح‌های نیمه تمام را با قیمت‌های پایین‌تر به بخش خصوصی واگذار کند و اگر لازم شد، بخش خصوصی با منابع خود و یا اگر نیاز بود بخش خصوصی اسناد خزانه و اوراق مشارکت را به کار گیرد، تا این نقدینگی را جمع‌آوری کند و پروژه‌ها و طرح‌های نیمه تمام را به پایان برساند.

عضو هیات علمی دانشگاه شیراز ادامه داد: با این اقدامات بخش وسیعی از مشکلات برطرف می‌شود و در کنار بازار سکه و ارز یک امکان خوبی برای تامین سودآوری مناسب برای بخش خصوصی فراهم می‌شود و نقدینگی به آن سمت و سو خواهد رفت.

وی ادامه داد: به شکل‌های مختلف دولت می‌تواند بازار ارز و سکه را ناامن کند و بازارهای مشروع و قانونی مثل فعال کردن بازار سرمایه و یا طر‌ح‌های خصوصی را راه‌اندازی کند تا نقدینگی به این سمت حرکت کند.

*دولت ارز مسافری را در بازار ثانویه به صرافیها بدهد

قادری در پاسخ به این سوال که آیا جمع‌آوری و حذف صرافی‌ها از ابتدا اشتباه بوده است، گفت: در بازار سرمایه دولت باید یک جایی هم برای صرافی‌ها که کار قانونی انجام می‌دهند ایجاد کند و ارز مسافرتی را به صرافی‌ها واگذار کند.

*بازار ثانویه نرخ دلار را می‌تواند به نرخ 7 تا 8 هزار تومان برساند

عضو هیات علمی دانشگاه شیراز ادامه داد: البته باید اذعان کرد که با ایجاد بازار ثانویه نرخ ارز به قیمت 4 تا 5 هزار تومان باز نخواهد گشت چرا که در طول 3 سال اخیر نقدینگی سه برابر شده است، اما نرخ دلار را می‌تواند به نرخ 7 تا 8 هزار تومان برساند.

وی ادامه داد: اما بازار ثانویه ارز یک ثبات قیمتی برای تولید کننده‌ها و مصرف کننده‌ها ایجاد می کند و از حالت بلاتکلیفی خارج خواهد کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید