جدیدترین اخبار
9 مرداد 1397 ساعت 11:22 اقتصادی کد خبر :336042

قرار بود به رانندگان ترانزیت، ارز مسافرتی تنخواه بدهند اما ندادند

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری گفت: دولت قرار بود برای تامین هزینه های جاری رانندگان ترانزیت که به کشورهای خارجی تردد دارند، ارز دولتی اختصاص دهد که اینکار تاکنون انجام نشده است.

مهدی نفیسی در گفت‌وگو با مهر درباره مشکلات تأمین ارز از سوی رانندگان حمل و نقل بین‌المللی کالا گفت: رانندگان مشمول ارز مسافرتی نبودند بلکه به این علت که به کشورهای خارجی تردد دارند، قرار بود برای تامین هزینه های جاری شان ارز دولتی به آنها اختصاص یابد؛ بنابراین هر گونه تغییر و تحولی در نحوه تخصیص ارز مسافرتی، شامل رانندگان کامیون‌های ترانزیت و بین‌المللی نمی‌شود.

وی ادامه داد: از اواخر فروردین ماه که مشکلات ارزی آغاز شد، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با مسئولان بانک مرکزی جلساتی، برگزار و مشکلات راننده‌ها را مطرح کرد. در این نشست‌ها، نمایندگان تشکل‌های بخش خصوصی رانندگان بین‌المللی نیز حضور داشتند و مشکلات خود را به طور کامل تشریح کردند.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اظهار کرد: رانندگان ترانزیت در سفرهای بین‌المللی خود علاوه بر نیاز ارزی برای تأمین هزینه‌های سفر، مشکلات گسترده‌ای نیز در زمینه تأمین ارز برای پرداخت عوارض عبور از کشورهای مختلف و عوارض آزادراهی داشته و دارند ، به همین دلیل راهکاری پیشنهاد کردیم تا CMRI (کد رهگیری) صادره از سازمان راهداری بتواند همزمان به بانک عامل نیز برای ارائه ارز مورد نیاز رانندگان ترانزیت ارائه شود.

نفیسی افزود: برای تکمیل این سامانه، تعداد کشورها و میزان هزینه‌هایی که هر کشور به رانندگان ترانزیت تحمیل می‌کند را فهرست کردیم و جدول مذکور را به بانک مرکزی ارائه دادیم؛ بانک مرکزی نیز پیرو این جدول، پنج بانک عامل را به تشکل‌های صنفی رانندگان ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی کالا معرفی کرد. وقتی رانندگان به بانک‌های عامل مراجعه کردند، به آنها اعلام شد این دستورالعمل اجرایی نمی‌شود. به همین دلیل قرار است امروز جلسه‌ای با بانک مرکزی در خصوص اجرایی شدن سامانه برگزار کنیم که امیدواریم این جلسه به نتیجه برسد.

وی اظهار کرد: بانک‌های عامل مدعی هستند باید برای اجرایی شدن این دستورالعمل، سامانه‌ای طراحی شود تا دیتاهای سازمان راهداری به سرورهای بانک‌های عامل متصل شود، ولی متأسفانه تاکنون مشکل ارزی رانندگان ترانزیت حل نشده است.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تصریح کرد: اگر مشکلات ارزی رانندگان بین‌المللی حل نشود، عملاً ترانزیت ما از بین خواهد رفت و ناوگان خارجی گوی رقابت را از رانندگان ایرانی خواهد ربود که نمونه شاخص آن، افزایش تردد کامیون‌های ترکیه‌ای در کشورهای منطقه‌ است.

نفیسی با اشاره به توانمندی‌های سامانه‌ای که از سوی سازمان راهداری برای ارائه به بانک‌های عامل طراحی شده، گفت: بر اساس این سامانه، اگر راننده‌ای بدون دریافت ارز از کشور خارج شود، می‌تواند در هنگام برگشت ارز تخصیصی را دریافت کند. همچنین اگر راننده‌ای ارز را تحویل گرفت ولی از کشور خارج نشد، پس از مدت زمانی مشخصی این ارز به بانک عامل برگردانده می‌شود؛ ضمن اینکه اگر راننده‌ای که ارز را دریافت کرده و آن را در داخل خرج کند، سیستم خود به خود کارت سوخت راننده کامیون ترانزیت را باطل کرده و اجازه حمل بار بین‌الملل به او داده نخواهد شد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره احتمال ایجاد رانت برای رانندگانی که در شعب داخلی بانک‌های عامل ارز دریافت می‌کنند، افزود: بر اساس توافقی که با بانک‌های عامل داشته‌ایم، رانندگان می‌توانند علاوه بر شعب مرزی بانک‌ها، در شعب استان‌ها نیز ارز مورد نظر را دریافت کنند، اما اگر در مرتبه اول ارز دریافتی را بدون خروج از کشور خرج کنند یا آن را به بانک برنگردانند، به صورت خودکار کارت هوشمند راننده مذکور باطل خواهد شد.

وی تصریح کرد: علیرغم تمام امکاناتی که این سامانه دارد، بانکهای عامل همچنان از پرداخت ارز به رانندگان ترانزیت خوددداری می کنند.

Ad

Ad

روی خط خبر

  • جشنواره بستنی و نوشیدنی‌های خنک برگزار می‌شود
  • فساد بزرگ در وزارت بهداشت؛ جزییات و ابعاد افشاگری نمکی
  • کشف لاشه تکه‌تکه شده آهو در سرخس
  • چرا ترامپ از “پیشرفت‌های زیاد” درمورد ایران سخن گفت؟
  • تاکید شورای عالی ترافیک بر ضابطه مند شدن تاکسی‌های اینترنتی
  • احتمال بازگشت دورهمی و خندوانه به تلویزیون
  • علی نصیریان: فعلاً دوست ندارم کار کنم
  • با ویژگی‌های جدیدترین پهپاد تهاجمی نیروی زمینی ارتش آشنا شوید
  • حداکثر قیمت گوشت مرغ تعیین شد
  • اثرات جانبی سفر ظریف به نیویورک
  • محدودیت جدید پومپئو برای دیپلمات های ایرانی و خانواده هایشان در نیویورک: فقط در این 4 مسیر باید تردد کنید!
  • برنامه خطرناک آمریکا برای محافظت از نفت کش های تجاری در خلیج فارس
  • سبقت نیما از فرودسی؛ برای اولین بار «دلار آزاد» ارزان‌تر از «دلار نیمایی» فروخته شد
  • موگرینی: اگر ما نبودیم، از برجام خبری نبود
  • تحویل ۲۰۰ دستگاه مخزن CNG به شرکت واحد اتوبوسرانی
  • تهران تا سه سال آینده مشکلی در دفن اموات ندارد
  • تاکید رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران بر لزوم توقف یکطرفه شدن خیابان ویلا
  • هشدارهای بهداشتی به زائران خانه خدا در مکه
  • با تنها نماینده سینمای ایران در لوکارنو ۲۰۱۹ آشنا شوید
  • دردسری که سریال «گاندو» برای صداوسیما درست کرد!
  • طرح ساماندهی کودکان کار فعلاً متوقف شده
  • ارزان‌قیمت‌ترین خودروهای بازار +جدول
  • ۵۰ درصد مدارس را مردم می‌سازند
  • معمای برکناری علیزاده طباطبایی توسط نجفی
  • تشدید بحران‌های اقلیمی با انقراض فیل‌های جنگلی‌ آفریقایی
  • كشف فرار مالياتي بزرگ
  • تبدیل رود دره‌های تهران به بزرگراه‌
  • آمار سه ماهه صدور پروانه ساخت و ساز در تهران
  • سیل‌ کدام مناطق تهران را بیشتر تحت تاثیر قرار می‌دهد؟
  • ای کاش حاکمیت وضعیت معیشتی مردم را بیشتر درک می‌کرد/ در مجلس کاری از دستمان برنمی‌آید