کشف آسیب های خطرناک مغزی تنها با یک قطره خون

  • آرشیو
  • سه شنبه ۹ مرداد ۱۳۹۷ ۱۱:۱۴
    کد خبر :336038

محققان سوئیسی موفق به تولید دستگاهی به نام تی بی آی چک شده اند که با بررسی تنها یک قطره از خون انسان قادر به شناسایی آسیب های خطرناک وارد شده به مغز است.

به گزارش بازتاب به نقل از نیواطلس، این دستگاه آزمایش خون را می توان برای بررسی سطح هشیاری افراد بعد از وقوع سوانح مختلف به کار گرفت.

دستگاه یادشده کوچک بوده و به راحتی قابل حمل است و افراد عادی هم می توانند از آن برای بررسی شرایط اشخاص بعد از وقوع سوانح مختلف مانند تصادف، سقوط از ارتفاع و غیره استفاده کنند تا مشخص شود آیا فرد به علت وقوع حوادث یادشده دچار آسیب مغزی شده است یا خیر.

آسیب های مغزی ناشی از سوانح در بسیاری از موارد به سادگی قابل تشخیص دادن نیستند و به همین علت می توانند منجر به خونریزی داخلی در مغز و مرگ ناگهانی شوند. تشخیص سریع این نوع مشکلات برای نجات جان افراد ضرورت دارد و دستگاه تی بی آی چک می تواند چنین مشکلاتی را در عرض چند دقیقه تشخیص دهد.

تا به حال برای کشف این نوع آسیب های مغزی از روش سی تی اسکن استفاده می شد که نه تنها روشی وقت گیر و مستلزم معطلی افراد در مراکز درمانی است، بلکه مغز اشخاص را هم در معرض تشعشعات مضر قرار می دهد. این روش جایگزین که در دانشگاه ژنو سوئیس و با همکاری محققان اسپانیایی کشف شده، هیچ یک از مضرات روش های قبلی را ندارد و دسترسی به نتیجه را هم در عرض ده دقیقه ممکن می کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید