یادی از “محمد نوری” ، خواننده فقید ایرانی

    کد خبر :335998

مراسم «شب محمد نوری» روز دوشنبه، ۸ مردادماه در تالار اجتماعات انجمن شاعران جوان برگزار شد.

محمد نوری مدرس آواز و خواننده ایرانی بود. او برنده جایزه «خورشید طلایی» (۵۰ سال صدای متفاوت و ماندگار) در سال ۷۸ از جشنواره مهر و دارای مدرک درجه یک هنری از شورای عالی ارزیابی کشور و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. وی در سال ۱۳۸۵ چهرهٔ ماندگار شناخته شد.

محمد نوری طی پنج دهه بیش از سیصد قطعهٔ آوازی اجرا کرد. او همچنین به تقریر و ترجمهٔ مقالات و سرودن اشعاری برای ترانه پرداخت. محمد نوری در سال‌های پایانی عمر چند اجرا به نفع بیماران خاص داشت. وی ترانه‌های زیادی با تم میهنی، چون «جان مریم»، «شالیزار»، «واسونک»، «جمعه بازار»، «ایران» را اجرا کرده‌است. از مهم‌ترین و معروف‌ترین ترانه‌های نوری، «جان مریم»نام دارد که آهنگسازی آن را خود نوری است. قطعه«وطن» که نوری آن را خواند، ایرانیان سال هاست آن را زمزمه می‌کنند.

سرانجام محمد نوری در ۹ مرداد ۱۳۸۹ در ۸۱ سالگی به دیار باقی شتافت.

آیین نکوداشت استاد محمد نوری خواننده فقید موسیقی کشورمان به مناسبت هشتمین سالروز درگذشت این خواننده ساعت ۱۸ روز دوشنبه هشتم مرداد با همت انجمن شاعران ایران، همکاری خانه موسیقی ایران و حمایت سازمان زیباسازی شهرداری تهران در انجمن شاعران ایران برگزار شد.

در این مراسم تعدادی از هنرمندان و مسئولان فرهنگی کشور از جمله قاسم رفعتی، حمیدرضا نوربخش، علی رستحیان، حسین بختیاری، شهرام صارمی، مسعود یکتا و مزدا انصاری حضور داشتند.

پس از صحبت‌های مقدماتی مجری برنامه، کلیپی از مرحوم محمد نوری و صحبت‌های هنرمندان در باره او و آثارش پخش شد.

مزدا انصاری پس از پخش کلیپ، پیانو زد و روی پیانو انارستانی شعری در وصف مرحوم نوری خواند. پس از آن هم چند دقیقه‌ای پیانو بی کلام اجرا شد.

در این بخش از برنامه حمیدرضا نوربخش پشت تریبون رفت و گفت: از همه عوامل برگزاری این برنامه تشکر می‌کنم. واقعا این روز‌ها جای نوری برای موسیقی پاپ خالی است. محمد نوری سال‌ها در موسیقی پاپ تحصیل کرد و زحمت کشید. این روز‌ها ما گرفتار یک بلا در موسیقی پاپ چه به لحاظ شکل چه محتوا شده ایم. موسیقی که بسیار بی مایه است و مردم را به سمت خود کشانده است.

وی افزود: نوری نشان داد برای موسیقی باید زحمت کشیده شود تا به جایی رسید نه اینکه بی قاعده جلو رفت. نوری توانست با نسل‌های مختلف ارتباط برقرار کند و مخاطبان موسیقی را با ادبیات ایران آشنا کند.

پس از صحبت‌های نوربخش، یکتا شعری از افشین یداللهی در وصف مرحوم نوری خواند و سپس دو قطعه را با تک نوازی پیانو اجرا کرد.

پس از آن متن پیام محمد سریر به مناسبت سالروز درگذشت محمد نوری توسط دخترش نگین خوانده شد.پس از آن قطعه «وطن» که نوری آن را خوانده بود، با صدای یکتا اجرا شد.

در این بخش برنامه، کلیپی پخش شد که در آن صحبت‌های نوری به همراه برخی از اجرا‌های زنده اش پخش شد.

سپس شاعری از انجمن شاعران شعری خواند و دو قطعه با صدای مجید عبداللهی و تک نوازی پیانو، زنده اجرا شد که قطعه دوم «جان مریم»از مرحوم نوری بود. اجرای سه قطعه نوستالژی «دلم از اون دلای قدیمیه» با صدای حسین بختیاری و «زیادت می‌شوم» و «ساقی»با صدای قاسم رفعتی حسن ختام این برنامه بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید