طرح جدید امریکا، مصرف سوخت و آلودگی را افزایش می‌دهد

  • خودرو
  • سه شنبه ۹ مرداد ۱۳۹۷ ۹:۳۳
    کد خبر :335857

امریکا پیش‌نویس طرحی را برای لغو مقررات مصرف سوخت و آلایندگی خودروها آماده کرده است، که باعث افزایش مصرف سوخت خواهد شد.

پیش‌نویس طرح پیشنهادی توسط قانون‌گذاران فدرال برای لغو مقررات استفاده از خودرو در ایالات متحده آمریکا، تا سال ۲۰۲۹ به طور سالیانه حدود نیم تریلیون دلار “هزینه‌های اجتماعی” را کاهش می‌دهد؛ این در حالی است که برآورد می‌شود عملیاتی شدن طرح پیشنهادی باعث افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای نفت خام در روز شود.

در پیش‌نویس طرح اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌ها و آژانس حفاظت از محیط زیست، پیشنهادی مشترک برای توقف مقررات استفاده از خودرو پس از سال ۲۰۲۰ مشخص شده است. پیش از این، چنین طرحی توسط نشریه نیویورک تایمز منتشر شده بود. منابع نزدیک به کاخ سفید از اعمال تغییرات در این طرح طی هفته‌های آینده خبر می‌دهند، اما هنوز به صورت احتمال مطرح می‌شود.

در حال حاضر این دو آژانس خود را برای توقف و اعمال تغییرات چشمگیر در قوانین سختگیرانه استفاده از خودرو که طی دولت اوباما تصویب شده‌اند، آماده می‌کنند. به گزارش بلومبرگ، این طرح همچنین اختیار ایالت کالیفرنیا برای اجرایی کردن قوانین انتشار دی‌اکسیدکربن از خودروها و کامیون‌های سبک تجاری و اجبار فروش خودروی الکتریکی در این ایالت را لغو خواهد کرد.

اطلاعات موجود کنونی، تفاوت فاحشی با اطلاعات این دو آژانس در سال‌های ۲۰۱۲، ۲۰۱۶ و اوایل ۲۰۱۷ دارند. در استانداردهای تصویب شده توسط دولت اوباما، قرار بود میزان مصرف سوخت خودروهای جدید و کامیون‌های سبک بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۶ به ۵ لیتر بر ۱۰۰ کیلومتر برسد؛ با این حال در صورت لغو قوانین مصوب قبلی، میزان مجاز مصرف سوخت خودروها به ۶ لیتر بر ۱۰۰ کیلومتر خواهد رسید.

دولت ایالات متحده آمریکا در مقدمه پیش‌نویس این طرح می‌گوید:

تغییرات طرح جدید، هزینه‌های اجتماعی را به نیم تریلیون دلار و تلفات بزرگراه‌ها را سالانه تا هزار نفر کاهش می‌دهد.

هزینه‌های اجتماعی در این طرح شامل عناصری مانند برآورد افزایش یا کاهش آلودگی هوا، حوادث ترافیکی، ترافیک جاده‌ای و تهدیدات امنیتی سر‌وصدا و انرژی می‌شود. NHTSA و EPA پیشنهاد مشترک خود را برای بررسی توسط مقامات رسمی کاخ سفید در اواسط خرداد ماه امسال ارائه دادند. به گفته یک وب‌سایت دولتی که این بررسی‌ها را دنبال می‌کند، فرایند همچنان ادامه دارد.

طرح پیشنهادی ۷۰۰ صفحه‌ای جدید، به طور منطقی اثرات احتمالی برای خودروسازان، خریداران و اقشار مختلف جامعه را بررسی می‌کند. برآوردهای این طرح نشان می‌دهد که لغو مصوبات دولت اوباما در زمینه اجرای استانداردهای مصرف سوخت و آلایندگی توسط خودروسازان، می‌تواند منجر به صرفه‌جویی بیش‌تری در هزینه‌ها شود. در حالی که پایبندی به مقررات دولت قبلی ایالات متحده، می‌تواند اثر منفی بر این صرفه‌جویی‌ها بگذارد. برآوردهای جدید در پیش‌نویس طرح پیشنهادی نشان می‌دهد که لغو مقررات قبلی، می‌تواند باعث سود خالص ۹۸ میلیارد دلاری شود.

دو گروه تجاری خودروسازی بزرگ در ایالات متحده آمریکا از ارائه هر گونه نظری در مورد این طرح خودداری کردند. با این حال اتحادیه خودروسازان آمریکا دو ماه پیش اعلام کرد که سازندگان خودرو از پیشرفت‌های مداوم و سالانه در زمینه مصرف سوخت، حمایت می‌کنند؛ اما این اتحادیه تصریح کرد که استانداردهای آینده در زمینه مصرف سوخت و آلایندگی خودروها، باید به واقعیت‌های بازار توجه داشته باشند. چنین نظری می‌تواند به صورت تلویحی، حاکی از رضایت خودروسازان از تصویب قوانین جدید باشد.

با این حال، طرح پیشنهادی مخالفانی نیز دارد. دن اسپرلینگ، عضو هیئت مدیره منابع طبیعی کالیفرنیا، ادعاهای دولت در مورد صرفه‌جویی در هزینه را مورد انتقاد قرار داد. اسپرلینگ گفت:

بررسی تحلیل‌های دولت که بر اساس استانداردهای اوباما در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ انجام شد، نشان می‌دهد که صرفه‌جویی در مصرف بنزین برای مصرف‌کنندگان، بسیار بیش‌تر از هزینه اضافی برای تولید فناوری کاهنده مصرف سوخت توسط خودروسازان است. دشوار است تصور کنید که دولت ایالات متحده و مسئولین ایالت کالیفرنیا بتوانند در این مورد بحث و مذاکرده کنند؛ یا این‌ که مذاکرات آن‌ها نتیجه‌ای داشته باشد.

لوک توناچل عضو شورای دفاع از منابع طبیعی ایالات متحده نیز از لغو استانداردهای مصرف سوخت و آلایندگی انتقاد کرد. توناچل گفت:

امن‌تر شدن جاده‌ها به دلیل لغو استانداردهای قبلی دولت اوباما، دروغ است؛ ما امروزه خودروهای پاک‌تر و ایمن‌تری داریم و در حال حاضر می‌توانیم آن‌ها را تحت استانداردهای فعلی قرار دهیم. این طرح تنها پرونده‌های شهروندان علیه تامین‌کنندگان سوخت را افزایش می‌دهد. به نظر من، تصویب چنین طرحی باعث افزایش آلودگی هوا می‌شود و سلامت ما را تهدید می‌کند. این طرح فقط به نفع صنعت نفت و شرکت‌های بزرگ نفتی است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید