مروری بر وظایف و مشکلات محیط‌بانان در جهان

رِنجرهای طبیعت خط مقدم حفاظت از محیط زیست+ عکس

    کد خبر :335769

محیطبانان در سراسر جهان زندگی خود را برای حفظ گونه‌های کمیاب به خطر انداخته، با آتش‌سوزی‌های جنگلی مقابله کرده و از حیات وحش و محیط زیست حفاظت می‌کنند.

به گزارش ایسنا، دور تا دور کره زمین مسیر سبز باریکی وجود دارد. مسیری که نگهبانان محیط زیست روی آن ایستاده و از بزرگترین دارایی جهان یعنی محیط زیست حفاظت می‌کنند.

این نگهبانان محیط زیست معمولا با عناوین شغلی مختلفی همچون محیط‌بان، نگهبانان جنگل یا رِنجرهای پارک ملی خدمت می‌کنند اما تمامی آنان در یک هدف با یکدیگر اشتراک دارند و آن حفاظت از دارایی‌های ارزشمند فرهنگی و طبیعی جهان است.

سایت تخصصی ” Bega District News ” در گزارشی در این باره آورده است: در مدت ۱۰ سال بیش از ۱۰۰۰ محیط بان کشته شده‌اند و درصد بالایی از این زنان و مردان محیط بان به دست شکارچیان تجاری، نظامیان مسلح یا یک حادثه ناگوار در محیط کار جان باخته‌اند.

روز جهانی محیطبان که هر ساله در آخرین روز ماه جولای برگزار می‌شود، فرصتی فراهم می‌سازد تا از محیط‌بانانی که در حین انجام وظایف‌شان کشته و مجروح می‌شوند، قدردانی شود.

دولت‌ها در کشورهای مختلف در اغلب موارد با کمبود منابع برای مجهز ساختن و آموزش محیط‌بانان مواجه هستند

محیط‌بانان برای مراقبت از برخی گونه‌های در معرض خطر همچون ببرها، فیل‌ها و کرگدن‌ها فعالیت می‌کنند. بسیاری از این حیوانات در فهرست گونه‌هایی قرار دارند که شکارچیان آن‌ها را برای شکار و تجارت غیرقانونی هدف قرار می‌دهند.

طبق گزارش فدراسیون بین المللی محیط‌بانان در سال ۲۰۱۵ بیش از ۱۰۰ محیط‌بان در حین انجام وظیفه کشته شده و بسیاری دیگر مجروح شدند. از میان این محیط‌بانان ۴۲ درصد به دست شکارچیان کشته شده و تقریبا ۹۰ درصد آنان در دو قاره بسیار خطرناک برای محیط‌بانان یعنی آسیا و آفریقا فعالیت دارند.

همچنین محیط‌بانان در قبال حفاظت از جنگل‌ها مسئولیت‌های متعددی دارند. به طور مثال، آنان به جلوگیری از آتش‌سوزی و مقابله با آن، اعمال و اجرای قوانین در زمین‌های عمومی، جاده‌ها و کمپ‌های توریستی، تعامل و ارتباط با عموم مردم در حین گشت‌زنی و بازدید از کمپ‌های توریستی اقدام می‌کنند. علاوه بر این، برخی از آنان برنامه‌های آموزشی اطفای حریق ارائه کرده و اطلاعات لازم را در اختیار بازدیدکنندگان قرار داده و قوانین موجود را به عموم مردم توضیح می‌دهند.

همچنین از دیگر فعالیت‌هایی که بر عهده محیط‌بانان است می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– کاشت نهال

– نظارت بر رشد نهال‌ها و مراقبت از درختان در برابر آفت‌ها و بیماری‌ها

– سمپاشی برای حفاظت از درختان و درختچه‌ها

– قطع درختان بیمار

در هر کشوری محیط‌بانان در پارک‌های ملی و جنگل‌ها فعالیت دارند که علاوه بر آمادگی برای مقابله با شرایط خطرناک همچون مقابله با آتش‌سوزی ممکن است در عملیات جست‌وجو و امداد نیز از آنان کمک گرفته شود. بیشتر محیط‌بانان به صورت تمام وقت مشغول به کار هستند. هرچند، برخی از شرایط آنان را مستلزم می‌کند فراتر از ساعت کاری معمول فعالیت داشته باشند.

دولت‌ها در کشورهای مختلف در اغلب موارد با کمبود منابع برای مجهز ساختن و آموزش محیط‌بانان مواجه هستند و به طور معمول محیط‌بانان از درآمد کافی برخوردار نیستند. شاید برخی از آنان برای چند ماه حقوقی دریافت نکنند یا فرصتی برای ملاقات با خانواده‌هایشان نداشته باشند. بر همین اساس در این گزارش تاکید شده که محیط‌بانان باید از تجهیزات بهتری برخوردار باشند و مورد احترام و حمایت دولت‌ها و قوانین ملی قرار گیرند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید