بی‌خبری خانواده ها از ضررهای انیمیشن‌های غربی

    کد خبر :335737

مدیر مجمع نوشت افزارهای ایرانی اسلامی گفت: 10 شخصیت برتر بین کودکان ایرانی،کاراکترهای آمریکایی هستند که متاسفانه خانواده ها متوجه ضررهای انیمیشن های غربی نیستند.

سید سعید حسینی مدیر مجمع نوشت افزارهای ایرانی اسلامی درخصوص وضعیت کنونی بازار نوشت افزارهای ایرانی اظهار داشت: ابتدا در مجمع نوشت افزارها به دنبال خودباوری برای تولید کننده هستیم که نگران تولید نوشت افزار با طرح ایرانی نباشند اما این موضوع نیاز به زمان دارد، به همین دلیل نوشت افزار با طرح ایرانی در بازار کمتر به چشم می آید اما از گذشته که هیچ نوشت افزاری با طرح ایرانی نداشتیم اوضاع خیلی بهتر است. و این پیشرفت محدود هم با نیروهای خودجوش مردمی صورت گرفته است.

وی با تاکید بر فقر کاراکتر سازی در ایران بیان کرد: هنوز به چرخه تولید مستمر از یک انیمیشن نرسیده ایم به طور مثال اگر انیمیشنی ساخته می شود، مقطعی است، در حالی که در دنیا می بینیم که انیمشن های مختلفی ساخته و سالها هم در قسمت های مختلف بازسازی می شوند به همین دلیل کودکان با الگو سازی از کاراکترهای غربی بزرگ می شوند اما ما حتی کاراکتری هم نداریم که برای آن برنامه ریزی کنیم.

حسینی بیان کرد: یکی دیگر از دلایل تولید نوشت افزار با طرح های خارجی نبود موضوع کپی رایت یا همان حق مالکیت است زیرا به راحتی تصویر این کاراکتر ها به دستشان می رسد و بر روی تولیداتشان حک می کنند اما می بنیم برخی صاحبان کارا کترهای ایرانی سخت گیری می کنند و از تولید کنندهای ایرانی حق مالکیت می گیرند.

وی افزود: اگر سازنده بازی های کامپیوتری ، طراحان انیمیشن، خلق شخصیت کنند می توانیم در پروسه کمتر از ده سال بازار نوشت افزار با طرح ایرانی را دست بگیریم.

مدیر مجمع نوشت افزارهای ایرانی اسلامی ادامه داد: ما برای اولین بار نظر سنجی کردیم متاسفانه 10 شخصیت برتر بین کودکان ایرانی، شخصیت های آمریکایی هستند این در حالی است که هر کشوری حداقل دو شخصیت بومی بین کودکانشان محبوبیت دارد، به نظرم خانواده ها متوجه ضررهای انیمیشن های غربی نیستند به طور مثال خانواده ها تاکنون فکر کرده اند که چرا شخصیت باب اسفنجی بدون خانواده است !؟ این انیمیشن ها غربی با روانشناسی دقیق ساخته می شود و روی سبک زندگی کودکان تاثیر می گذارد.

حسینی گفت:به نظرم فضای ایجاد شده شخصیت های غربی در لایه هایی از اجتماع به طور حتم خطر دارد و موجب نگرانی است این در حالی است که موضوعات و شخصیت های بزرگی در کشور داریم، ما در ادبیات بی نظیریم و در واقعیت قهرمان های بزرگی داریم که می توانیم با ساخت و تبلیغ، کودکانمان را با آنها آشنا کنیم.

او با بیان اینکه در 4 سال گذشته هر سال تولید کننده ای اضافه می شود که نوشت افزار با طرح ایرانی تولید می کند، گفت: امسال هم انگیزه ای بوجود آمده تا برخی تولید کننده های محصول خارجی که در گذشته این کار را انجام می دادند از این پس به دنبال تولید طرح و شخصیت های ایرانی هستند.

مدیر مجمع نوشت افزارهای ایرانی اسلامی ادامه داد: مذاکراتی انجام شده که کاراکترهای ایرانی را از حالت انحصاری خارج کردیم و بیش از سی تولید کننده اقدام به کار کردند که برخی از آنها تیراژ بسیاری دارند و در مجموع امسال شاهد این هستیم که بیش از 100 تولید کننده به این عرصه نوشت افزار ایرانی پیوستند که بسیاری از اینها برای اولین بار است طرح ایرانی بر روی نوشت افزار ها تولید می کنند.

او تصریح کرد: امسال در نظر داریم علاوه بر اینکه طرح های ایرانی بر روی محصولات نوشت افزار قرار می گیرند برروی محصولات دیگری از جمله پوشاک و محصولات خوراکی طراحی شوند تا چشم مخاطب با آن آشنا شود و رغبت خرید پیدا کند.

حسینی گفت: در تلاش هستیم برای مجموعه فیلشاه که بیش از یک میلیون مخاطب دارد نمونه سازی موفقی ایجاد کنیم و تولید کننده های جدیدی را به این عرصه اضافه کنیم اما از حق نگذریم استقبال خوبی از طرف مردم برای خرید نوشت افزار با طرح ایرانی وجود دارد اما به دلیل اینکه بازار تجربه موفق و فروش خوب از کاراکتر خارجی دارد استفاده از طرح ایرانی را یک ریسک می داند و به این سمت نمی آید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید