معاون آموزش و تربیت بدنی سازمان آتش نشانی عنوان کرد

آموزش 13 هزار ساعته آتش نشانان از زمان استخدام تا بازنشستگی

    کد خبر :335695

معاون آموزش و تربیت بدنی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با تشریح فرآیند آموزش آتش نشانان و توضیح در مورد ظرفیت‌های مرکز آموزش آتش نشانی تهران گفت: این مرکز به عنوان بهترین مرکز آموزشی در خاورمیانه محسوب می‌شود و حتی در دنیا نیز حرف‌هایی برای گفتن دارد و به نوعی نمونه کوچک شده‌ای از مورتن انگلیس محسوب می‌شود.

به گزارش ایسنا، خبرنگاران امروز از مرکز آموزش سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران بازدید کردند و در حاشیه این بازدید مجید آرون در مورد فعالیت‌های این مرکز و آموزش‌هایی که آتش نشانان باید ببینند، اظهار کرد: آتش نشانان برای اینکه کار خود را به درستی انجام دهند باید به مسائل مختلفی آشنایی داشته باشند از همین رو وسعت آموزش‌های ما زیاد است. یک آتش نشان از زمانی که استخدام می‌شود تا زمان بازنشست شدن باید حدود 13 هزار ساعت آموزش ببیند و در هیچ شغلی این مقدار آموزش وجود ندارد.

معاون آموزش و تربیت بدنی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران اضافه کرد: حداقل 1300 ساعت از این آموزش‌ها منجر به صدور گواهینامه می‌شود. همچنین آتش نشانان در بدو ورود باید 420 ساعت آموزش ببینند و سپس وارد شیفت‌های عملیاتی شوند. مابقی 1300 ساعت آموزش نیز در طول دوره خدمت و هنگام ارتقای پست ارائه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه با پیشرفت تکنولوژی و تغییراتی که در شهر رخ می‌دهد آموزش‌ها نیز متفاوت می‌شود گفت: به عنوان مثال تا چند سال پیش آسانسورهای بدون موتورخانه نداشتیم و بعد از اینکه این مسئله اضافه شد آموزش‌هایی در راستای آن نیز ارائه شد همچنین یکی دیگر از مثال‌ها مربوط به خودروهای هیبریدی است که با روند رو به افزایش آنها دوره‌های جدید در این زمینه در سطح فرماندهان ارائه می‌شود.

آرون در مورد مرکز آموزش سازمان آتش نشانی و آغاز فعالیت آن نیز گفت: این محل حدود 11 هکتار زمین دارد که از سال 81 در اختیار سازمان قرار گرفت و پس از طراحی متناسب با ارائه آموزش‌های تخصصی در سال 86 چهار گروه به مورتن انگلیس رفتند و دوره‌های حریق و نجات را دیدند و پس از آن یک مشاور از انگلیس نیز در ایران حاضر شد و به نوعی این مرکز نمونه کوچکتری از مورتن انگلیس است.

معاون آموزش و تربیت بدنی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران ادامه داد: در این مرکز بخش‌های مختلفی مانند ساختمان آوار طراحی شده و انواع حوادث و نحوه برخورد با آنها در آن طراحی می‌شود همچنین بخشی مربوط به رفتارشناسی حریق ایجاد شده که پس از ارائه یک دوره تئوری در شرایط شبیه سازی شده، آتش نشانان تمام شرایط گسترش حریق را فرا می‌گیرند. یکی دیگر از بخش‌هایی که در مرکز وجود دارد شبیه سازی بررسی علت حریق است. بررسی علت حریق یکی از علوم آتش نشانی است که آتش نشانان آن را فرا می‌گیرند تا بتوانند پس از وقوع یک حادثه از شناخت کانون حریق تا علت آن را بررسی کند که پس از فراگیری این دوره آنها می‌توانند در حوادث اثبات کنند که حریق به چه شکل رخ داده است. شبیه سازی کار در ارتفاع نیز از کارگاه‌های دیگر موجود در مجموعه است. این کارگاه از سال 84 ایجاد شده و آتش نشانان در آن دوره‌های لازم را می‌بینند.

آرون با اشاره به اینکه تمام دوره‌ها بر اساس استانداردهای روز صورت می‌گیرد، گفت: به دنبال اعتبار بخشی هستیم تا از این ظرفیت برای آموزش به آتش نشانان سایر کشورها نیز استفاده کنیم و این مرکز به نوعی در خاورمیانه بهترین مرکز محسوب می‌شود و در دنیا هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

وی افزود: در آتش نشانی تهران حدود 5000 پرسنل داریم که در سال حداقل یکبار برای فراگیری آموزش‌ها در مرکز حاضر می‌شوند.

معاون آموزش و تربیت بدنی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با تاکید بر اهمیت آمادگی جسمانی پرسنل آتش نشانی، گفت: برای حفظ این آمادگی در سال چهار بار از آتش نشانان تست می‌گیریم و در هیچ جای دنیا این اتفاق نمی‌افتد.

وی در مورد اینکه آیا به آتش نشانان استان‌های دیگر نیز آموزش داده می‌شود یا خیر؟ تصریح کرد: به شکل کاملا مستمر این اتفاق نمی‌افتد زیرا اگر بخواهیم این کار را انجام دهیم توان پاسخگویی به ظرفیت آتش نشانی تهران را نخواهیم داشت؛ اما طرح‌هایی در نظر ما قرار دارد که در دوره‌های مختلف نیروهایی از آتش نشانان سایر استان‌ها شرکت کنند و انتقال تجربه به آنها صورت بگیرد.

انتهای پیام

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید