سی‌ان‌ان: آمریکا در حال بررسی اقدام نظامی علیه ایران است

  • سیاسی
  • دوشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۷ ۱۳:۰۸
    کد خبر :335540

وزیر دفاع آمریکا با بیان اینکه بستن هرمز، حمله به کشتیرانی بین المللی است، اعلام کرد این امر آشکارا با پاسخ بین المللی برای باز کردن خطوط کشتیرانی به هر قیمتی مواجه خواهد شد. زیرا اقتصاد جهانی به انرژی وابسته است و این این انرژی از تنگه هرمز عبور می‌کند.

در پی بالا گرفتن تنش لفظی بین ایران و آمریکا، واشنگتن برای باز نگه داشتن مسیر‌های کشتیرانی نفتی در خاورمیانه، اقدام نظامی را بررسی می‌کند. شبکه سی ان ان مدعی شد این اقدام برای مقابله با تهدیدات ایران است.

به گزارش فرارو، همزمان با اوج‌گیری تنش‌ها بین تهران و واشنگتن، و در پی حمله حوثی‌های یمن به دو نفتکش سعودی در دریای سرخ، دو مقام آمریکایی به سی‌ان‌ان گفته‌اند که دولت ترامپ در حال بررسی اقدام نظامی مورد نیاز برای باز نگه داشتن گذرگاه‌های آبی حیاتی در خاورمیانه است. به گفته این دو مقام، هر گونه اقدام نظامی، توسط متحدان آمریکا، مانند سعودی‌ها، انجام خواهد شد نه توسط نیرو‌های آمریکایی. ارتش آمریکا از قبل به عربستان در جنگ یمن، کمک اطلاعاتی می‌کند.

مقامات آمریکایی گفته‌اند در حالی که آمریکا به طور مرتب به خاورمیانه کشتی جنگی و جنگنده ارسال می‌کند، هرگونه اقدام نظامی بلندمدت به مشارکت سایر کشور‌ها نیاز خواهد داشت. ژنرال ژوزف ووتل، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا، بر عملیات نظامی در خاورمیانه نظارت می‌کند. او در هفته جاری برای بررسی نگرانی‌های امنیتی، به منطقه سفر کرد و با همتایانش دیدار‌هایی انجام داده است.

به گزارش سی‌ان‌ان، در چند روز گذشته همزمان با تهدید ایران به بستن تنگه هرمز، نگرانی‌ها بیشتر شده است. اوایل هفته جاری یک ناو آمریکایی بدون هیچ حادثه‌ای از تنگه هرمز عبور کرد. با این حال، در پی تهدید به بستن تنگه هرمز توسط مقامات ایرانی، نگرانی‌ها درباره وقوع مشکلات احتمالی بیشتر شده است. جمعه گذشته جیم متیس، وزیر دفاع آمریکا، صریحا اعلام کرده که کشورش به باز نگه داشتن خطوط کشتیرانی نفتی بین المللی متعهد است.

متیس با اشاره به تهدید ایران به بستن تنگه هرمز مدعی شد تهران قبلا هم سعی کرده این تنگه را ببندد. اما این کار فقط با پاسخ نظامی بین المللی، از جمله رزمایش‌های نظامی برای نشان دادن تعهد به باز نگه داشتن گذرگاه‌ها، مواجه شده است. متیس تاکید کرد پنتاگون برای مقابله با نفوذ ایران در منطقه، کار با عربستان، بحرین، کویت و امارات را ادامه خواهد داد.

وزیر دفاع آمریکا با بیان اینکه بستن هرمز، حمله به کشتیرانی بین المللی است، اعلام کرد این امر آشکارا با پاسخ بین المللی برای باز کردن خطوط کشتیرانی به هر قیمتی مواجه خواهد شد. زیرا اقتصاد جهانی به انرژی وابسته است و این این انرژی از تنگه هرمز عبور می‌کند.

اغلب رسانه‌های منطقه‌ای و بین المللی، اقدام نظامی آمریکا برای باز نگه داشتن گذرگاه‌های آبی خاورمیانه را “اقدام نظامی آمریکا علیه ایران” دانستند. روزنامه دیلی‌اکسپرس، آی ۲۴ نیوز، سعودی‌گزت، العربیه، یادیعوت آحرونوت و ونی از جمله این رسانه‌ها هستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید