دستگاه تست ردیاب با کاربرد در صنعت نفت ساخته شد

    کد خبر :335177

محققان دانشگاه امیرکبیر در راستای بهینه سازی فرایندهای تولید و افزایش ضریب برداشت در یک میدان نفتی موفق به طراحی دستگاه تست ردیاب شدند.

فریبرز رشیدی استاد تمام دانشکده مهندسی شیمی و مهندسی نفت دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مدیر فنی طرح «انجام مطالعات پژوهشی و فناورانه بمنظور توسعه فناوری‌ها در جهت بهینه‌سازی فرایندهای تولید و افزایش ضریب برداشت در میدان نفتی دارخوین »گفت: از جمله فناوری های نوین جهت مشخصه سازی مخزن، کاهش عدم قطعیتهای مخزنی و کاهش ریسک تصمیم گیری در مدیریت مخزن استفاده از تست ردیاب است که برای اولین بار در ایران و در مخزن فهلیان میدان دارخوین پیاده خواهد شد.

وی افزود: برای اجرای این تست طی مذاکرات متعدد با شرکتهای مطرح در این زمینه در نهایت یک شرکت نروژی انتخاب شد اما به دلایل شرایطی که کشور دارد این شرکت بعد از ۲ بار به ایران آمدن و اعلام همکاری، قرار داد را فسخ کرد.

وی ادامه داد: طبق آیین نامه های ابلاغی وزارت نفت سیاست کاری در انعقاد قرارداد با شرکتهای خارجی بر پایه انتقال فناوری بنا نهاده شده بود لذا از همان ابتدای مذاکرات با شرکتهای مختلف خارجی یک گروه تخصصی در دانشگاه امیرکبیر مطالعات مربوط به تست ردیاب را در دستور کار خود قرار دادند.

وی اضافه کرد: پس از اعلام انصراف شرکت نروژی به صورت کاملا تخصصی محققان این طرح تحقیقات خود را بر روی تست ردیاب ادامه دادند به گونه ای که اکنون دانش فنی جهت انجام تستهای ردیاب را در اختیار دارد.

رشیدی افزود: تست ردیاب مشتمل بر سه قسمت کلی «طراحی، تزریق و نمونه برداری »، «آنالیز» و «تفسیر نتایج» است که در زمینه طراحی و تفسیر نتایج به طور کامل خودکفا شده ایم.

به گزارش مهر ،وی عنوان کرد: در رابطه با تامین مواد و آنالیز نیز با شرکتهای ایرانی و خارجی مذاکره کرده ایم و سناریوهای جایگزین معین شده اند.

وی در خصوص این فناوری گفت: تست ردیاب اطلاعات متعددی چون چگونگی حرکت جبهه نفت در مخزن، چگونگی ارتباط بین لایه های مختلف مخزن، چگونگی شکستها (گسلها) و موانع مخزن، چگونگی ارتباط بین چاههای تولید و تزریق، بازدهی و حجم جاروب، امتزاجی و یا غیر امتزاجی بودن تزریق (در شرایطی که تزریق گاز داشته باشیم) و غیره را در اختیار مدیران مخزن قرار میدهد.

مدیر فنی طرح بیان داشت: همچنین ارزیابی روشهای ازدیاد برداشت در مقیاس پایلوت با استفاده از این تست امکان پذیر می شود که ریسک سرمایه گذاری و انتخاب روش ازدیاد برداشت منتخب را کاهش می دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید