به بهانه روز جنگلبان؛

از خلاء قانونی برای تایید شهادت جنگلبانان تا استهلاک تجهیزات جنگلبانی

    کد خبر :335042

معاون فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به اینکه در حال حاضر۳۰۰۰ نیروی جنگلبان مشغول خدمت در عرصه‌های طبیعی هستند از تناسب نداشتن وسعت اراضی با تعداد نیروهای جنگلبانی، استهلاک تجهیزات آنان و خلاء قانونی برای تایید احراز شهادت جنگلبانان گفت.

حیدر ابراهیمی‌فر در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه سال گذشته برای تقدیر و تشکر از جنگلبانان روز «نهم مرداد ماه» را روز جنگلبان اعلام کردند، اظهار کرد: سال گذشته در این روز مراسم‌هایی برای تشکر از جنگلبانان به صورت ملی و استانی برگزار شد و امیدوارم در سال‌های آتی نیز به این مسئله پرداخته شود.

وی با بیان اینکه عرصه‌های طبیعی در کشور ما ۱۳۶ میلیون هکتار وسعت دارد، تصریح کرد: جنگلبانان نسبت به گشت و مراقبت در عرصه‌های منابع طبیعی شامل جنگل‌ها، مراتع‌، اراضی جنگلی و بیشه‌های طبیعی اقدام می‌کنند و اقدامات آن‌ها در زمینه پیشگیری و مقابله با جرایم حوزه منابع طبیعی مانند چرای غیر مجاز دام، قطع غیر مجاز درختان، حمل غیر مجاز محصولات اصلی و فرعی جنگلی و مرتعی، جلوگیری از تصرف اراضی ملی و مقابله با آتش‌سوزی و سایر پدیده‌هایی است که منجر به تخریب عرصه‌های طبیعی کشور می‌شود.

معاون فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به اینکه تعداد نیروهای جنگلبان در ۱۳۶ میلیون هکتار عرصه‌های طبیعی کشور فقط ۳۰۰۰ نفر است، گفت: این تعداد نیروی جنگلبان به صورت رسمی، پیمانی، شرکتی و قرار دادی مشغول به فعالیت هستند. برخی اوقات نیز تعدادی نیرو به صورت فصلی به عنوان دیده‌بان حریق یا مواردی از این دست به حفاظت از منابع طبیعی کشورکمک می‌کنند.
تعداد نیروی جنگلبانی تناسبی با وسعت اراضی ندارد

ابراهیمی‌فر با تاکید بر اینکه این تعداد نیروی جنگلبانی با وسعت اراضی هیچ تناسبی ندارد، تصریح کرد: عرصه‌های منابع طبیعی ما چندین برابر این تعداد به نیروی جنگلبان نیاز دارد تا بتوانیم پوشش کامل حفاظتی را در عرصه‌های طبیعی اعمال کنیم. در دنیا تعداد استاندارد نیرو برای عرصه‌های طبیعی به ازای هر ۱۰ هزار هکتار یک نفر است ولی تعداد نیروهای ما بسیار کمتر از استاندارد جهانی است.

وی افزود: به هر جهت حفاظت از عرصه‌های طبیعی با وسعت زیاد و نیروی کم به عهده سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری است و باید از تخریب و تجاوز به عرصه‌های طبیعی جلوگیری کنیم.

معاون فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با بیان اینکه در عرصه‌های طبیعی تهدیداتی برای جان و سلامت جنگلبانان وجود دارد، گفت: مقابله با تخریب و تجاوز به عرصه‌های طبیعی، آتش‌سوزی، برخورد با قاچاق چوب و تصرف اراضی ملی از جمله تهدیداتی است که منجر به درگیری‌هایی بین نیروهای جنگلبان و فرصت‌طلبان می‌شود.

۱۹ نیروی جنگلبان در حین ماموریت فوت شده‌اند/ فقط دو نفر به عنوان شهید محسوب شدند

وی در ادامه گفت: درگیری متخلفان با جنگلبانان متاسفانه سبب شهادت تعدادی از نیروهای جنگلبان حین ماموریت شده است. از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون ۱۹ نفر از نیروهای جنگلبان ما در حین ماموریت فوت شده‌اند که بر اساس ضوابط و آیین‌نامه‌ها از این تعداد فقط دو نفر به عنوان شهید محسوب شده‌اند.
۱۷ نیروی جنگلبان بر اثر خلا قانونی شهید محسوب نشدند

ابراهیمی‌فر در ادامه درباره اینکه چرا ۱۷ نفر دیگر از نیروهای جنگبان فوت شده، به عنوان شهید محسوب نشده‌اند، توضیح داد: این تعداد نیرو بر اثر وقوع حوادث و سوانحی فوت شده‌اند که یا در اثر تصادفات بوده یا در حین ماموریت اتفاقاتی رخ داده ولی عنوان شهید به آن‌ها داده نشده است. در واقع بر اساس خلا قانونی شهید به حساب نیامدند.
تجهیزات زمینی نیروهای جنگلبانی به سرعت مستهلک می‌شود

معاون فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری درباره تجهیزات نیروهای جنگلبانی اظهار کرد: نیروهای جنگلبانی به علت ماموریت‌های متعددی که دارند، تجهیزات متنوعی را نیز استفاده می‌کنند. بخشی از کار ما در حوزه گشت و مراقبت است که باید تجهیزات زمینی مانند موتورسیکلت و خودرو در اختیار نیروها قرار بگیرد. در سال‌های اخیر این تجهیزات تقریبا به تعداد کافی در اختیار نیروهای جنگلبان قرار گرفته است ولی به دلیل تعداد زیاد ماموریت‌ها این تجهیزات زمینی مستهلک می‌شوند و نیاز دارند که به‌سرعت جایگزین شوند.
تعامل با وزارت دفاع برای تامین تجهیزات هوایی اطفای حریق

وی افزود: برخی دیگر از ماموریت‌های ما مربوط به اطفای حریق جنگل‌ها است که تجهیزات گروهی و انفرادی را می‌طلبد. برای تامین تجهیزات هوایی تعاملاتی با وزارت دفاع داشتیم و توانستیم بخشی از این نیازها را تامین کنیم و در اختیار نیروها قرار دهیم. متاسفانه برای اطفای حریق در جنگل‌ها ساز و کار مناسب وجود ندارد چراکه تجهیزات اطفا به تدریج مستهلک می‌شود ونمی‌توان از آن‌ها در زمان طولانی‌تری استفاده کرد.
«لایحه حمایت از محیط بانان» شامل جنگلبانان نیز می‌شود

ابراهیمی‌فر با اشاره به اینکه فضای کاری محیط بانان و جنگلبانان تقریبا یکسان است، گفت: محیط‌ بانان بیشتر برای حفظ حیات‌ وحش تلاش می‌کنند و جنگلبانان برای حفظ مناطق طبیعی. «لایحه حمایت از محیط بانان» شامل جنگلبانان نیز می‌شود و انتظار داریم که مجلس شورای اسلامی هر چه سریعتر این لایحه را تصویب کند تا حمایت قانونی لازم از نیروهای محیط بانی و جنگلبانی صورت بگیرد تا محیط بانان و جنگلبانان انگیزه بیشتری برای فعالیت‌های خود داشته باشند.

معاون فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در پایان با بیان اینکه امیدواریم در سال‌های بعد نیز روز جنگلبان گرامی داشته شود، تصریح کرد: انتظار ما این است که دولت و مجلس شورای اسلامی توجه ویژه‌تری به جنگبانان و محیط بانان داشته باشند تا این نیروهای زحمتکش با انگیزه و توان بیشتری در عرصه‌های طبیعی فعالیت کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید