روزنامه روسی: کرملین، ایران را به اسرائیل فروخت

    کد خبر :334958

کارارییف: “محروم شدن از چنین دوست موثری، هم به لحاظ اقتصادی و هم به لحاظ سیاسی، برای ایران خسارت بزرگی خواهد بود. حتی در سوریه هم (ایران) افق‌های گسترده‌ای نخواهد داشت. اگر تهران با مسکو در سوریه دچار نزاع شود، کسی وجود نخواهد داشت که به آن کمک کند. روسیه نیز از اولین کسانی خواهد بود که خروج ایران از آنجا را درخواست خواهد کرد”.

یک روزمامه روسی مدعی شد که به دلیل نیاز ایران به روسیه در سوریه، تهران با درخواست مسکو برای خروج از سوریه موافقت خواهد کرد.

به گزارش فرارو، همزمان با بازپس‌گیری مناطق مختلف سوریه از نیرو‌های اپوزیسیون، مسئله حضور ایران در سوریه، به یکی از موضوعات مهم روابط تهران و مسکو تبدیل شده است. همزمان با اصرار اسرائیل بر خروج ایران از سوریه، مقامات روسی گفتگو‌ها با همتایان اسرائیلی‌شان را افزایش داده‌اند. اخیرا، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، به همراه والری گراسیموف، رئیس ستاد مشترک ارتش روسیه، به اسرائیل سفر و درباره ایران گفتگو کردند.

در همین رابطه، روزنامه روسی سفوبودنایا بریسا، طی یادداشتی به قلم زائور کارارییف، به تلاش روسیه برای محافظت از سوریه در برابر حملات اسرائیل بوسیله خارج کردن ایران از سوریه پرداخت و نوشت: ” روسیه به همراه ارتش عربی سوریه، تمام دشمنانش در جنوب غرب سوریه را شکست داد. چیزی جز داعش نمانده که آن هم فقط منطقه کوچکی در مرز‌های جولان و اردن را در اختیار دارد. اینگونه به نظر رسید که این امر باید به بازگشت ثبات به سوریه کمک کند.

اما در واقع، این پیروزی‌ها، در معرض دشواری‌های بزرگتری قرار دارد. دلیل این امر، حضور بیگانگان در سوریه است”. کارارییف مدعی شد اوضاع کنونی سوریه متاثر از نزاع شدید ایران و اسرائیل است که هر دو در جنگ سوریه درگیر هستند. اسرائیل در ابتدا خواستار دور شدن ایرانیان به مسافت ۱۰۰ کیلومتر از مرز‌های جولان شد.

اما اکنون می‌خواهد که ایرانیان از کل سوریه خارج شوند. اگر این امر محقق نشود، متحد نزدیک روسیه، یعنی بشار اسد، هزینه را پرداخت خواهد کرد. پاسخ کرملین، فوری بود. به طوری که سرگئی لاوروف و والری گراسیموف به اسرائیل سفر کردند. به گزارش روسیا الیوم، اولیگ گوشن، شرق شناس روسی، معتقد است که این سفر مهم بود، زیرا برای حل مشکل کنونی ایران و اسرائیل، مشارکت سیاسی و نظامی روسیه ضروری بود.

کارارییف با مطرح کردن این پرسش که آیا عاقلانه است که ایران علیرغم این همه هزینه در سوریه برای برقراری ثبات در آنجا، به سادگی همه چیز را رها کند؟، نوشت: “شاید روسیه به ایران احداث یک خط لوله از عراق و سوریه به دریای مدیترانه را پیشنهاد کند.

مهم نیست که این خط لوله، گاز باشد یا نفت. در هر حالت هر دوی این‌ها برای تهران اغواکننده خواهد بود”. در پایان یادداشت این پرسش مطرح شده که آیا تهران می‌تواند پیشنهادات روسیه را رد کند؟ در پاسخ به این سوال، آمده: ” خیر، زیرا روسیه روزنه ایران به سوی جهان است… محروم شدن از چنین دوست موثری، هم به لحاظ اقتصادی و هم به لحاظ سیاسی، برای ایران خسارت بزرگی خواهد بود.

حتی در سوریه هم (ایران) افق‌های گسترده‌ای نخواهد داشت. اگر تهران با مسکو در سوریه دچار نزاع شود، کسی وجود نخواهد داشت که به آن کمک کند. روسیه نیز از اولین کسانی خواهد بود که خروج ایران از آنجا را درخواست خواهد کرد. بنابراین، احتمالا، اسرائیل اهدافش را محقق خواهد کرد”.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید