5 شکم هم بزاییم باز می‌گویند اجاق‌مان کور است

    کد خبر :334869

در درگیری‌ها لفظی اخیر میان ایران و آمریکا، ترامپ دیگر نمی‌خواهد اشتباه برجام را تکرار کند و دوست دارد «چک» اول را ایران بزند.

دوستی تعریف می‌کرد که مادربزرگش 5 شکم زاییده بود و بعد از آن دیگر بچه دار نشده بود. فامیل همین بچه دار نشدن را بهانه کرده و شایعه کرده بودند اجاق او کور است. مادر بزرگ دوستم 5 بچه داشت اما به او می‌گفتند اجاقت کور است.

حالا داستان ما و آمریکا شده است مثل داستان این مادربزرگ. آمریکای ترامپ دوست ندارد تعهد‌های ایران در قبال برجام را ببیند. دوست ندارد ببیند ایران بر اساس برجام رفتار کرده است به خاطر همین ساز خود را می‌زند و حرف کسی را قبول نمی‌کند.

آمریکا به دنبال بهانه برای برخورد با ایران است. ترامپ تصور می‌کرد ایران با خروج از برجام این بهانه را به دست او خواهد داد اما درایت سران کشور اجازه نداد توپ از زمین آمریکا وارد زمین ایران شود.

خارج نشدن ایران از برجام، جهان را متقاعد کرد که برهم زننده توافق بزرگ آمریکاست نه ایران. این برگ برنده جمهوری اسلامی در تقابل با ترامپ بود.

درست است که برجام در کماست و آمریکا در حال فشار به دولت‌های اروپایی و آسیایی اما بسیاری از دولت‌های جهان در حال تلاش برای از کما درآوردن برجام و کمک به ایران هستند. این درحالی است که در زمانی نه چندان دور همه دست به دست آمریکا دادند و تحریم ایران را امضا و اجرا کردند.

در درگیری‌ها لفظی اخیر میان ایران و آمریکا، ترامپ دیگر نمی‌خواهد اشتباه برجام را تکرار کند و دوست دارد «چک» اول را ایران بزند تا بهانه لازم را برای رودررویی با ایران داشته باشد.

آن زمان است که ترامپ می‌تواند ایران را خطر بزرگ برای صلح جهانی بنامد و دور خود را با کشورهای اروپایی به عنوان متحد شلوغ کند. الان انگشت اتهام به سمت ترامپ است و رییس جمهور آمریکا می‌خواهد این انگشت به سمت ایران برگردد.

تقریبا در طول تاریخ جمهوری اسلامی، منزوی ماندن آمریکا در برابر ایران بی‌سابقه است و نباید به راحتی این فرصت تاریخی را از دست بدهیم.

ما باید با تصمیمات درست، کاری کنیم که آمریکا متهم بماند. در دادگاه بین المللی هیات منصفه با ایران است.

فراموش نکنیم امروز دولت‌های عربستان و اسرائیل تمام تلاش خود را انجام می‌دهند تا آمریکا و ایران رودروی یکدیگر قرار بگیرند. تضعیف ایران برای این دو، یعنی خروج یک قدرت بزرگ از منطقه؛ یعنی یکه تازی عربستان و اسرائیل در خاورمیانه.

اسرائیل با لابی قدرتمند در آمریکا و عربستان با دلارهای نفتی به دنبال تحقق آرزوهای دیرین خود هستند.

ما نباید به آمریکا و این دو کشور بهانه بدهیم. نباید نشان بدهیم که مشتاق جنگ هستیم.

5 سال گذشته نشان داد می‌توان با تکیه بر دیپلماسی در ظاهر هم که شده می‌شود آمریکا را در گوشه رینگ قرار داد.

اجازه بدهیم همچون گذشته دیپلماسی کار خود را انجام دهد تا بهانه به دست دیوانه‌هایی مثل ترامپ و نتانیاهو نیفتد.

منبع: عصر ایران؛ مصطفی داننده

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید