افزایش مناطق آزاد، آسیب به کارگران و تولیدکنندگان است

  • سیاسی
  • یکشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۷ ۱۳:۳۷
    کد خبر :334768

سازمان بسیج کارگری کشور در بیانیه‌ای، تاکید کرد: افزایش تعداد مناطق آزاد باعث بی‌ثباتی در اقتصاد و موجب خدشه بر امنیت شغلی کارگران می‌شود.

به گزارش مهر، در پی مطرح شدن طرح افزایش تعداد مناطق آزاد و ویژه تجاری در کشور، سازمان بسیج کارگری در بیانیه‌ای خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: افزایش مناطق آزاد موجب افزایش قاچاق کالا می‌شود.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

رئیس محترم مجلس شورای اسلامی

سلام علیکم؛

ضمن آرزوی توفیق روز افزون در عمل به وظایف مهم خود و همکارانتان، همانگونه که مستحضرید شرایط اقتصادی امروزی کشور آنچنان که باید نیست، حجم واردات رسمی و قاچاق به حدی است که تولیدکنندگان را وادار به تعطیلی واحدها و کارگران را بیکار و هزاران زمینه جرائم اجتماعی و معضلات فرهنگی را رقم زده است. عدم کنترل صحیح و مکانیزه مبادی ورودی کالا و بهم‌ریختگی ساختاری آن که در ماجرای ارزهای دولتی نشانه های آن بصورت رسمی نمایان شد، تلنگری است تا به فکر افزودن این مبادی نباشیم و تا زمانی که این ساختار اصلاح نشده است دست به ریسک جدید زدن موجب خسران خواهد بود. این سازمان با نگاه به تاریخچه و گزارش اقدامات و عملکرد مناطق آزاد موجود، افزودن بر آنها را باعث بی ثباتی در اقتصاد و موجب خدشه بر امنیت شغلی کارگران شریف می داند و از هیئت رئیسه محترم و نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار عدم تصویب این لایحه است.

ازجمله مواردی که آسیب و نقص مناطق آزاد فعلی می توان نام برد:

– در جذب سرمایه داخلی و خارجی ناموفق عمل شده و به گفته خود مسئولان این هدف محقق نشده است.

– آسیب به تولیدکنندگان و کارگران به علت رقابت نابرابر با شرکت های مناطق آزاد به دلیل معافیت های فراوان که قرار بود کالایشان را به خارج صادر کنند نه داخل

– ایجاد شرکت های صوری فراوان که قاچاق را برای سودجویان و دلالان راحت تر و کم هزینه تر کرده است (بنا به اظهار رئیس محترم بازرسی کل کشور)

– ایجاد بازارچه ها و پاساژهای خرید که متاسفانه فقط اجناس خارجی را به مردم داخل می فروشند و آسیب به شعار حمایت از کالای ایرانی تحت عنوان “کالای همراه مسافر” وارد آورده است.

– آسیب به کارگران مناطق آزاد به علت عدم شمول قانون کار در این مناطق.

– واردات کالای مصرفی، لوکس و خروج ارز.

– زیرساخت های نامناسب برای جذب سرمایه خارجی و تولید محصول.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید