معاون عملیات سازمان امداد و نجات :

هلال احمر از سر بی‌تولی گری به امداد ساحلی ورود می‌کند/ نقص قانون عامل متولی نداشتن امداد ساحل

    کد خبر :334236

معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه تلفات غریق در اماکنی غیر از سواحل همچون رودخانه‌ها بیش از سواحل است، در مورد طرح امداد و نجات ساحلی توضیحاتی را ارائه داد و گفت: دلیل نبود متولی مشخص برای امداد و نجات ساحلی نقص قانون است.

شاهین فتحی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به حوادث آبی در کشور اظهار کرد: ما کشوری هستیم که در جنوب و شمال کشور چندین هزار کیلومتر ساحل داریم و علاوه بر آن سدها، رودخانه‌ها، آبگیرها و استخرها از جمله محیط‌هایی هستند که خطرآفرینند و آنچه در حال حاضر می‌توان به آن اشاره کرد این است که آمار تلفات ما در محیط‌های آبی کشور کم نیست.

الزاما استان‌های ساحلی آمار غریق بالاتری ندارد/ غریق رودخانه‌ها آمار بالایی دارد

معاون عملیات سازمان امداد و نجات با اشاره به وقوع حوادث آبی در استان‌هایی که دسترسی به دریا ندارند؟ گفت: الزاما این مسئله به این معنی نیست استان‌هایی که دسترسی بیشتری به دریا دارند آمار بالاتری دارند. یکی از آمارهای بالای ما در بحث غریق اتفاقا مربوط به رودخانه‌ها است. سال قبل استان خوزستان بالاترین آمار تلفات محیط‌های آبی را داشت. از طرفی در استان‌های بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان در جنوب و در استان‌های گیلان،‌ مازندران و گلستان که از استان‌های ساحلی ما هستند حوادث آبی شکل می‌گیرد که تمهیداتی برای آن در نظر گرفته شده است. با این حال اما نباید فراموش کنیم بخش عمده‌ای از تلفات ما در محیط‌های آبی رودخانه‌های شکل می‌گیرد.

امداد و نجات ساحلی متولی مشخصی ندارد/ هلال احمر از سر بی تولی‌گری ورود می‌کند

وی با اشاره به اینکه عملیات امداد و نجات در سواحل متولی مشخصی ندارد، اظهار کرد: اینکه جمعیت هلال احمر به این مسئله ورود پیدا می‌کند از سر بی‌تولی‌گری است و جمعیت سعی کرده در راستای پاسخ به نیاز مردم ورود پیدا کند.

فتحی ادامه‌ داد: البته با توجه به اینکه آمار تلفات در این زمینه بالا است در وزارت کشور ستاد ساماندهی سواحل تشکیل شده است که یکی از ماموریت‌هایش کاهش غریق در سواحل کشور و رودخانه‌ها است.

با توجه به میزان حوادث ساحلی پایگاه‌های فعلی هم کفایت نمی‌کند

معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر افزود: ما به عنوان جمعیت هلال احمر، در مورد رودخانه‌ها،‌ پشت سدها و استخرها وظیفه‌ای نداریم اما در بخش سواحل با توجه به اینکه این مسئله متولی خاصی نداشت سعی کردیم به کمک مردم بپردازیم و در این راستا پایگاه‌های امداد و نجات ساحلی در سواحل جنوبی و شمالی کشور تشکیل شده است. در حال حاضر تقریبا 20 پایگاه ثابت داریم که در ایام تابستان این ظرفیت افزایش پیدا می‌کند و از خرداد ماه چیزی در حدود 25 پست موقت هم اضافه می‌شود اما به نظر می‌رسد با توجه به تلفاتی که در این زمینه داریم این ظرفیت کفایت نمی‌کند. البته در برخی از استان‌ها، با تعاملاتی که با استانداری شکل گرفته اقدامات خوبی در زمینه افزایش پایگاه‌ها صورت گرفته است.

وی افزود: در استان مازندران به دنبال این هماهنگی‌ها تعاملات خوبی نسبت به تشکیل تیم‌های عملیاتی مختلف برای اطلاع‌رسانی و هشدار انجام شده که یکی دو سالی است این اقدامات با موفقیت صورت می‌گیرد. همچنین ما افزایش پایگاه‌ها در استان گیلان را داشتیم. با این حال اما شاید بتوان گفت که خدمات بی نظیرتری حق مردم کشورمان در سواحل شمالی و جنوبی است.

فتحی ادامه داد: نکته مهم‌تر این است که مکان‌هایی که به عنوان مجتمع‌های خصوصی و تفریحی ایجاد می‌شود قاعدتا باید امکانات ایمنی را در نظر گرفته باشند ولی متاسفانه در خیلی از موارد این اتفاق صورت نمی گیرد.

میزان تلفات تابعی از اطلاع و دانش مردم است

وی با تاکید بر آگاهی از مخاطرات گفت: با وجود تمام این مسائل اما نکته‌ای که باید روی آن تاکید داشت این است که تلفات ما به نوعی تابعی از اطلاع و دانش مردم است و هر چقدر که دانش مردم نسبت به حوادث پیرامون بالاتر برود و یکی از مباحث مهم نیز در این زمینه مربوط به محیط‌های آبی است، ریسک خطر هم کمتر می شود و در پی آن تلفات کاهش می‌یابد.

تلفات خانوادگی به دلیل آشنا نبودن با محیط / حاکمیت باید تمهیدات لازم را برای مردم فراهم کند

معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در همین رابطه افزود: در خیلی از موارد عدم آشنایی مردم به محیط‌های آبی در سواحل دریای خزر منجر به خسارت می‌شود. در خیلی از موارد عدم آشنایی با محیط باعث شده که ما تلفات خانوادگی را شاهد باشیم. گاهی افرادی در مناطق پرخطر و ممنوع که حتی در این زمینه هشدارهایی هم داده می شود،‌ شنا می‌کنند که چنین اتفاق‌هایی را رقم می‌زند.

وی گفت: با وجود تمام این هشدارها اما باز هم بسیاری از مردم علاقه‌مند هستند که در این محیط‌ها شنا کنند و شاید حق هم با مردم باشد که دوست دارند از طبیعت لذت ببرند و در این شرایط حاکمیت است که باید تمهیدات را برای مردم فراهم کند و با ایجاد امکانات رفاهی بهتر رضایت مردم را بالا ببرد. اگر چنین اتفاقی بیفتد رجوع مردم به مناطق پر خطر و «شنا ممنوع» کمتر خواهد شد.

ضرورت آمادگی و آگاهی نسبت به سیلاب

فتحی با اشاره به حوادث رودخانه‌ها و سدها اظهار کرد: این مناطق عملا مکانی برای شنا نیست و متاسفانه شاهد هستیم که همچنان افراد زیادی برای آب‌تنی به این محیط‌ها ورود پیدا می‌کنند. حتی گاهی حرفه‌ای‌ها هم در این مناطق دچار مشکل می‌شوند. سال گذشته بود که ما مشکلاتی را در دزفول داشتیم و گروهی حرفه‌ای به دلیل عدم آشنایی با محیط گرفتار شده بودند. در مورد سدها هم همین‌طور است. با وجود اینکه این مناطق عملا شنا ممنوع هستند اما مشاهده می‌کنیم که آمار تلفات این مناطق کم نیست.

نقص قانون علت نبود متولی مشخص در حوادث کوهستان و ساحلی

فتحی در پاسخ به اینکه چرا حوادث ساحلی و کوهستان متولی مشخصی ندارد، گفت: شاید مسئله اصلی نقص قانون باشد. قانون‌گذار باید صریحا این مسئله را به دستگاهی واگذار کند و به همان میزان هم اعتبارات لازم برای تجهیز تیم‌ها در اختیار آن دستگاه قرار بگیرد. در حال حاضر در زمینه امداد کوهستان هم ما بالغ بر 60 پایگاه داریم و آمار حوادث ما در این زمینه هم زیاد است.

128 روز عملیات در ارتفاعات دنا

وی ادامه داد: یکی از موارد مربوط به عملیات کوهستان را در حادثه سقوط هواپیما در کوه‌های دنا شاهد بودیم که جمعیت هلال احمر در این مورد به عنوان یک کار بشردوستانه و از باب اینکه باید اجساد هموطنانمان به بازماندگانشان تحویل داده می‌شد، ورود کرد. امدادگران ما در این عملیات بالغ بر 128روز در ارتفاع 4400 متری عملیات داشتند. بنابراین اگر قانون‌گذار متولی را مشخص کند می‌تواند کمک کننده باشد.

فتحی همچنین با اشاره به اینکه آشنایی با مخاطرات سیلاب یکی دیگر از مواردی است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشت افزود: این بحث هم بسیار مهم است. از آنجایی که ما کشور گرم و خشکی هستیم عملا سیلاب یکی از تهدیدهای پر خطر ما محسوب می‌شود. به خصوص این مسئله در جاهایی که سابقه سیلابی شدن دارند و تلفات می‌دهیم، اهمیت بیشتری دارد. بخشی از این تلفات به دلیل عدم آگاهی مردم است. به عنوان مثال گاهی در بستر رودخانه‌ها ساخت‌وساز انجام می‌دهند و حتی مجوزهایی هم برای این ساخت‌وسازها صادر می‌شود. عملا با این کارها مسیر سیلاب‌ها بسته می‌شود و از طرف دیگر در بالا دست هم مراتع و جنگل‌ها از بین رفته و عملا امکان جذب آب نیست و در برهه‌ای از زمان سیل شکل می‌گیرد و در این شرایط وقتی مردم ندانند چطور خود را در امان نگه‌دارند با مشکلات بیشتری مواجه می‌شوند.

وی افزود: به عنوان مثال می‌بینیم که گاهی مردم برای در امان ماندن از باران، زیر پل پناه می‌گیرند در حالی که در این شرایط هر آن امکان سیلابی شدن وجود دارد. در سیل تهران هم همین مشکل را داشتیم و تعدادی از مردم برای در امان ماندن از باران زیر پل رفتند اما سیلاب برایشان خطرآفرین شد.

خودرو یک مکان ناایمن در زمان سیلاب

فتحی همچنین با اشاره به اینکه در شرایط سیلاب خودرو مکان ناایمنی است گفت: به هیچ وجه خودرو مکان مناسبی برای در امان ماندن از سیلاب نیست و حتی باعث بروز تلفات هم می‌شود. زیرا یک جریان آب بیست سانتی‌متری به راحتی می‌تواند خودرو را جا به جا کند.

وی ادامه داد: اگر آمادگی لازم در مردم ایجاد شود و بدانند که هنگام سیل باید از مسیرهای سیلابی دوری کنند و به ارتفاعات بالاتر پناه ببرند از میزان حوادث کاسته می‌شود. از طرفی در فصل‌هایی از هواشناسی هشدارهایی مبنی بر باران‌های سیل‌آسا می‌دهد باید به آنها توجه کرد. شاید در چنین شرایطی در جایی که یک فرد هست بارندگی نباشد ولی در ارتفاعات این اتفاق می‌افتد و سیلاب به پایین دست حرکت می‌کند و در عین اینکه فرد تجربه آفتاب را دارد، با سیل مواجه می‌شود.

معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر گفت: اینها مواردی است که در «جامعه آماده» اهمیت دارد. جامعه آماده، جامعه‌ای است که نسبت به مخاطرات اطلاعات کافی داشته باشد و بتواند با آمادگی کامل در زمان بحران پاسخگویی بهتر داشته باشد و همین‌طور در این شرایط با تیم‌های امدادی همکاری بهتری صورت گرفته باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید