شمارش معکوس برای تعیین تکلیف ساختمان مجاور تئاتر شهر؟!

    کد خبر :334230

ساختمان مجاور تئاتر شهر در حالی با پیگیری شهردار تهران در حال تعیین تکلیف برای بهره‌برداری است که پیش از این نه تنها پیشنهادها و راهکارهایی برای استفاده بهینه از این فضا به مدیران شهری مطرح شده بلکه مذاکراتی هم برای خدمات‌رسانی به تئاتر شهر صورت گرفته بود که معلوم نیست کدامیک از آن‌ها در نهایت عملی می‌شود.

وضعیت ساختمانی که در همسایگی تئاتر شهر به عنوان مسجد و مجتمع فرهنگی و مذهبی ساخته شده، به نظر می‌رسد بعد از 15 سال که ساخت و سازش به پایان رسیده، در حال سروسامان گرفتن است.

سعید اوحدی ـ رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران ـ اخیرا در گفت‌وگویی با ایسنا درباره به تعویق افتادن زمان بهره‌برداری مسجد و مجتمع فرهنگی «ولیعصر (عج)» و تعیین متولی آن گفته است: این بنا که حدود 2000 متر مربع فضای فرهنگی دارد و تقریبا کامل شده است، در صورتجلسه‌ها با عنوان “مسجد و مجموعه فرهنگی” شناخته شده و مدتی قبل با حضور آقای افشانی (شهردار تهران) و آقای علی‌اکبری (رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد کشور ) جلسه‌ای برگزار شده تا برای مدیریت اجرایی آنجا هماهنگی حاصل شود.

او تاکید کرده که شهرداری تهران در این ساختمان سرمایه‌گذاری کرده و کارها باید با تشکیل یک هیات امنا انجام شود.

اگرچه این ساختمان در زیرمجموعه سازمان فرهنگی و هنری شهرداری قرار نمی‌گیرد و امور مربوط به آن در معاونت اجتماعی پیگیری می‌شود، اما اظهارات اوحدی نشان می‌دهد که احتمالا کاربری مسجد در این ساختمان به نوعی، لحاظ خواهد شد در حالی که داخل این بنا هیچ شباهتی به مسجد ندارد و فقط نمازخانه‌ای در دو گوشه از دو طبقه ساختمان تعبیه شده است.

این بنا قرار بود در آخرین روزهای شهرداری محمدباقر قالیباف در تهران افتتاح شود که به تعویق افتاد و اخیرا هم اعلام شد همزمان با عید سعید فطر بهره‌برداری می‌شود که این بار هم اتفاقی نیفتاد. در این مدت با توجه به گله‌ها و اعتراض‌هایی که در تمام این چند سال از سوی هنرمندان بابت گرفته شدن پارکینگ تئاتر شهر مطرح شده بود، پیشنهادهایی ارائه و نسبت به درخطر قرار گرفتن محیط فرهنگی و هنری اطراف تئاتر شهر با تعیین یک کاربری ناهمگون ابراز نگرانی‌ شد.

همچنین سال گذشته طرحی از سوی احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران در اختتامیه جشنواره آیینی سنتی عنوان شد که پیش از این هم مبنا برای کاربری این بنا همان بود.

او پیش از این بیان کرده بود، در سومین شورای شهر تهران ساخت محلی برای اجرای تعزیه و نمایش‌های آیینی و سنتی آن هم با توجه به گسترش فراز و فرودهای مراسم عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) در ماه محرم مورد توجه قرار گرفته و پیشنهاد شده بود که در کنار تئاتر شهر، موزه تعزیه و تکیه شهر ساخته شود.

به گزارش ایسنا، به گفته وی طرح‌ مربوط به راه‌اندازی چنین مکانی هنوز هم موجود است و با تغییراتی می‌توان آن را در ساختمان مجاور تئاتر شهر اجرایی کرد. بنابراین با توجه به اینکه در شهرداری تهران جلساتی برای تعیین تکلیف این بنا برگزار می‌شود، این امید هست که مدیران شهری با مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بویژه تئاتری راه چاره‌ای بیندیشند تا بهره‌برداری از این ساختمان دردسر تازه‌ای را به معضلات بیرونی تئاتر شهر اضافه نکند و چه بهتر که شرایطی فراهم شود تا با توجه به عنوان فرهنگی و مذهبی که برایش تعریف شده، امکان اجرا یا نمایش آثار و اسناد تئاتر در این ساختمان فراهم شود.

البته جدا از آنچه برای کاربری این مجموعه درنظر گرفته خواهد شد، یادآوری می‌شود که مدیران پیشین تئاتر شهر و اداره کل هنرهای نمایشی پیگیری‌هایی را برای دراختیار گرفتن بخشی از پارکینگ این ساختمان انجام داده و مذاکرات اولیه‌ای هم صورت گرفته بود که در یک مرحله توافق شد پارکینگ هنگام برگزاری جشنواره تئاتر فجر مورد استفاده قرار گیرد و قرار بود امکان استفاده همیشگی از آن به زمان بهره‌بردای و تعیین کاربری موکول شود.

با این حال انتخاب کاربری مناسب در ساختمان کنار تئاتر شهر از این جهت بسیار اهمیت دارد که در شرایط کنونی محوطه اطراف ساختمان مدور تئاتر شهر پر از دست‌فروش و کاسبانی شده که نمای بیرونی مهم‌ترین مجموعه تئاتری کشور را زشت کرده‌اند و اگرچه سال‌هاست بر سر حصارکشی این مکان بحث می‌شود، اما هنوز اتفاقی نیفتاده است. همچنین وجود صداهای مختلفی که بارها از بیرون تئاتر شهر در میانه اجرای نمایش‌ها در سالن‌ها به گوش رسیده باعث آزار تماشاگران و هنرمندان روی صحنه شده است و اگر قرار باشد پس از 15 سال ساخت و سازی که آسیب‌هایی را هم متوجه بنای تئاتر شهر کرده، باز هم مشکلات دیگری از سوی ساختمان مجاور اضافه شود، شرایط برای مجموعه تئاتر شهر بغرنج‌تر خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید