اگر ایران تنگه هرمز را مسدود کند….

  • سیاسی
  • شنبه ۶ مرداد ۱۳۹۷ ۱۵:۵۲
    کد خبر :334056

هر زمانی که ایالات متحده آمریکا و ایران دست به تهدیدات تجاری می زنند ، بازارهای نفت جهانی به شدت تحت تاثیر قرار می گیرند که دلیل آن به تنگه هرمز برمی گردد. دونالد ترامپ در اظهارات خود در روز یکشنبه، هیچ اشاره به تنگه استراتژیک هرمز نکرد ، اما در تویئت خود نوشت: « با عواقبی روبرو خواهی شد که در طول تاریخ تا کنون کم‌تر کسی با آن روبه‌رو شده‌است.

ریک نواک در واشنگتن پست نوشت: هر زمانی که ایالات متحده آمریکا و ایران دست به تهدیدات تجاری می زنند ، بازارهای نفت جهانی به شدت تحت تاثیر قرار می گیرند که دلیل آن به تنگه هرمز برمی گردد. دونالد ترامپ در اظهارات خود در روز یکشنبه، هیچ اشاره به تنگه استراتژیک هرمز نکرد ، اما در تویئت خود نوشت: « با عواقبی روبرو خواهی شد که در طول تاریخ تا کنون کم‌تر کسی با آن روبه‌رو شده‌است.» در روز یکشنبه، قبل از تهدید ترامپ، حسن روحانی رئیس جمهور ایران ، جنگ با ایران را « مادر همه جنگ ها» خواند. در اوایل این ماه، روحانی تاکید کرد که ایران از این قدرت برخوردار است تا در تجارت نفت در منطقه خلیج فارس اختلال ایجاد کند که احتمالا این به معنای تلاش برای مسدود کردن تنگه هرمز است. اواخر هفته گذشته، حسن روحانی بار دیگر به زبان تهدید گفت: « آقای ترامپ، ما مرد شرف و ضامن امنیت آبراه منطقه در طول تاریخ هستیم؛ با دم شیر بازی نکنید، پشیمان کننده است.»

به گزارش انتخاب؛ در ادامه این مقاله آمده است: تنگه هرمز یکی از مهم ترین مسیرهای حمل و نقل نفت است. حدود یک سوم محموله های نفتی جهان از این تنگه که هم مرز با ایران و عمان است عبور می کند. در سال 2016م. هر روز 18.5 میلیون بشکه نفت از این مسیر عبور می کرد و این مسئله تنگه هرمز را به مهم ترین مسیر دریایی عرضه کنندگان نفت تبدیل کرده بود. از لحاظ تئوری ، ایران می تواند از طریق استقرار کشتی های نیروی دریایی یا گذاشتن مین ، تنگه هرمز را که – خلیج فارس و خلیج عمان را به هم متصل می کند – مسدود کند. در تنگ ترین نقطه تنگه، مسیر عبور تقریبا 14 تانکر نفتی است. ارتش آمریکا جای پا وسیع در این منطقه دارد که می توان به مقر ناوگان پنجم نیروی دریایی در بحرین اشاره کرد.

اگر ایران تنگه هرمز را مسدود کند چه تاثیری خواهد گذاشت؟

کارشناسان بر این عقیده هستند که اگر تنگه هرمز مسدود شود ، صادرات نفت جهانی به طور ناگهانی با کاهش بیش از 30 درصدی روبرو خواهد شد و علاوه بر این کل ذخایر نفت تا حدود 20 درصد کاهش خواهد یافت.

بخش هایی از نفت ممکن است از طریق خط لوله هایی ( که از ترس برخورد ایران و غرب شکل گرفته) انتقال داده شود اما این روش، هم از لحاظ ظرفیت و هم از بعد هزینه ( گران تر بودن) با محدودیت مواجه است. در نتیجه به دلیل این که عرضه کنندگان نفت عرب دسترسی به بازار را به طور کامل یا تا حد زیادی از دست می دهند قیمت نفت بلافاصله افزایش خواهد یافت. با توجه به پیامدهای اقتصادی جهانی، ایالات متحده آمریکا و سایر دشمنان ایران احتمالا به اقدام نظامی مبادرت خواهند کرد. با این حال آمریکا تنها کشوری نخواهد بود که علاقه مند است تا این مناقشه به سریع ترین شکل پایان پیدا کند.

آیا ایران قبل از این تهدیدات مشابهی داشته است؟

این تهدیدات در سال های 2011، 2012 و 2016 از سوی ایران مطرح شده است. در سال 2016م. پترکوک سخنگوی پنتاگون در واکنش به نزدیکی کشتی های نیروی دریایی ایران به کشتی های جنگی امریکا در تنگه هرمز گفت: « این رویداد تنها خطر تشدید تقابل را به همراه دارد و ما هیچ گونه تمایلی به تشدید این اختلافات نداریم.» تهدیدات ایران در مسدود کردن تنگه هرمز باعث شده که ایالات متحده آمریکا به انجام تمرینات و رزمایش های نظامی در مقیاس گسترده مباردت بورزد و خود را برای ماموریت پاکسازی مین یا شرایط نبرد آماده کند.

چه میزان احتمال تشدید تنش ها وجود دارد؟

کلیف کاپچان، رئیس «گروه اوروآسیا»، که یک شرکت مشاوره مخاطرات سیاسی در واشنگتن است، در گزارشی در روز دوشنبه نوشت: « خطر در حال افزایش است اما هیچ یک از طرفین خواهان شکل گیری جنگ نیستند. در حال حاضر بزرگترین ریسک این است که یک حرکت تحریک کننده اشتباهی بتواند زمینه شکل گیری یک جنگ واقعی را ایجاد کند.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید