واریز اعتبار تجهیز هنرستان‌ها؛ اصرار از سازمان برنامه، انکار از آموزش و پرورش

    کد خبر :333933

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه به تخصیص و افزایش بودجه امیدوارم و آن را مطالبه می‌کنیم اما معتقدم مسیری که در گذشته رفته‌اند صحیح تر است، درباره زمان تامین اعتبار هنرستان‌ها گفت: لایحه بودجه با مشارکت دستگاه‌های اجرایی تهیه می‌شود و اینکه ضروری هست یا خیر؟ در همان زمان بحث می‌شود؛ لذا وقتی بودجه به مجلس رفت و مصوب شد انتظار از سازمان برنامه تخصیص به موقع است.

علی زرافشان در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع چالش‌های مهارت آموزی به روی آنتن شبکه آموزش رفت با بیان اینکه هفته ملی مهارت را پشت سر می‌گذاریم گفت: آموزش‌های مهارتی که در ساختار قبلی دوساله بود از مهر ۹۷ سه ساله خواهد شد و به شمار ۶۰۰هزار دانش آموز فعلی در دو پایه حدود ۳۰۰ هزار دانش آموز دیگر به شاخه مهارتی افزوده می‌شود و مجموعا تعداد آنها به بیش از ۹۰۰ هزار نفر می‌رسد و از مهر ۹۸، ۳۰۰هزار دانش آموز جذب سیستم کار و رونق تولید شوند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به برنامه ششم توسعه و توجه خوبی که از منظر قانون گذاری به مهارت آموزی دارد گفت: در برنامه ششم به برنامه ۵ ساله مهارتی اشاره شده و قرار است ۵۰ درصد دانش آموزان در انتهای برنامه در دو شاخه فنی و کاردانش جذب شوند و جذب دانش آموزان از سال دوم حتما با گواهینامه مهارت همراه باشد.

زرافشان افزود: اتفاق مبارکی در کشور رخ داده و یک بسیج عمومی برای آموزش های شکل گرفته است و حتی نیروهای مسلح وارد موضوع شده و قرارگاهی با حضور دستگاه‌ها تشکیل شده است. طبق آمارها ۶۳ درصد افرادی که وارد دوره سربازی می‌شوند دارای مدرک دیپلم‌اند، در این دوره فارغ‌التحصیلان فنی می‌توانند اثربخش باشند و فارغ التحصیلان رشته‌های نظری نیز آموزش مهارتی ببینند.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش مبنای توسعه منابع انسانی است گفت: اگر نگاه ملی به حوزه اشتغال و هرم اشتغال داشته باشیم، آموزش و پرورش متولی دو راس بزرگ این هرم است. نیروی ماهر پایه این هرم است و سطح دوم تکنسین ها هستند که واسط نیروهای ماهر و متخصص‌اند. سطح سوم هرم را مهندسان تشکیل می دهند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: اکنون این قاعده رعایت نشده و برعکس است و لازم است که دولت‌ها به اصلاح هرم اشتغال توجه کنند. اکنون بیشتر توجهات معطوف به سطح کوچک بالایی هرم می‌شود و بیشتر آموزش ها عرضه محور و نه تقاضامحور است.

زرافشان با بیان اینکه کسی که سه سال آموزش رسمی مهارتی دیده باید در اولویت جذب و اشتغال باشد گفت: ترکیب نیروهای شاغل طبق آمار وزارت کار نشان می‌دهد۷۳ درصد شاغلین کشور فارغ التحصیل دوره‌های فنی و نظری هستند. باید کانون توجه به سمت آموزشهای مدرسهای برگردد.

وی درباره وضعیت بودجه شاخه فنی و حرفه‌ای اظهار کرد: کمبود بودجه بسیار است. در ۵سال گذشته بودجه ما به طور کامل تخصیص نیافته است. در سال ۹۶، سهم بودجه مصوب ما برای تجهیز هنرستانها ۵۲ میلیارد تومان بوده است که با مساعدت دولت اردیبهشت ۹۷ پرداخت شد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در دو سال قبل از آن که بودجه۳۶ و ۲۵ میلیارد تومان بوده تخصیص ما صفر بوده است. امسال علیرغم تاکید مجلس برای افزایش نرخ پوشش به ۵۰ درصد و افزوده شدن یکسال به سال تحصیلی دوره فنی بودجه این بخش به ۳۷ میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است.

به گزارش ایسنا، زرافشان با بیان اینکه درخواست ما از سازمان برنامه این است که حداقل این بودجه تا قبل از شروع سال تحصیلی به طور کامل تخصیص یابد تا بتوانیم برای تجهیز هنرستان ها از آن استفاده کنیم گفت: هرچند به نظر می آید نباید از طریق بودجه کار را پیش ببریم. وقتی به تاریخ آموزش های مهارتی بنگرید هنرستان های بزرگ ما محصول پروژه های بزرگ صنعتی اند که در کشور شکل گرفته است. به عنوان مثال آلمانها وقتی برای کارهای صنعتی وارد کشور شدند تعداد بسیاری هنرستان ساختند تا بتوانند نیروی مورد نیازشان را تامین کنند.

وی افزود: در همدان هنرستانی هزار هنرجویی داریم که آن را روس‌ها ساخته اند و در انبارش هنوز تجهیزاتی پوشیده در زر ورق وجود دارد و تا این حد آینده نگری داشته‌اند. یکی از درخواستهای ما از وزارت صنعت همین است که اگر به عنوان مثال شرکت خودروسازی وارد ایران می‌شود و می‌خواهد خودرو تولید کند باید موظف باشد تجهیزات خودرویی خود را به هنرستانهای ما اختصاص دهد. یا کارخانه‌ای که قرار است لوازم صوتی و تصویری ارائه کند باید متعهد به تجهیز هنرستان ها باشد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه به تخصیص و افزایش بودجه امیدوارم و آن را مطالبه می‌کنیم اما معتقدم مسیری که در گذشته رفته‌اند صحیح تر است، درباره زمان تامین اعتبار هنرستان‌ها عنوان کرد: لایحه بودجه با مشارکت دستگاه‌های اجرایی تهیه می‌شود و اینکه ضروری هست یا خیر در همان زمان بحث می‌شود، لذا وقتی بودجه به مجلس رفت و مصوب شد انتظار از سازمان برنامه تخصیص به موقع است.

وی افزود: درست است که چند متولی آموزش مهارتی داریم اما تجهیزات هنرستانی ردیف خاص دارد که سال قبل ۵۲ میلیارد تومان بود و اردیبهشت امسال پرداخت شد. این بودجه امسال۳۷ میلیارد تومان است. برونسپاری و خرید خدمات هم یک ردیف مستقل دارند.

مدیرکل امور آموزش و پرورش سازمان برنامه و بودجه:

اظهارات معاون متوسطه وزیر آموزش و پرورش مبنی بر عدم تخصیص بودجه تجهیز هنرستانها را رد می‌کنم

به گزارش ایسنا، سعید طاهری، مدیرکل امور آموزش و پرورش سازمان برنامه و بودجه نیز با اشاره به نگاه دولت و سازمان برنامه به مبحث مهم مهارت آموزی گفت: سرمایه گذاری روی دانش و نیروی انسانی را از جمله مهمترین برنامه ها تلقی می کنیم، بخصوص که آثار برون زایی آن در صنعت بسیار نمود دارد و کانون توجه است.

وی افزود: اخیرا دولت همه توجهش را روی صنعت و در کنار آن سایر بخش‌های اقتصادی گذاشته است.

مدیرکل امور آموزش و پرورش سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه نکته مهم این است که عوامل متعددی روی رشد مهارت و سرمایه انسانی اثر دارند که یکی از مهمترین آنها کارایی سرمایه گذاری است گفت: رشد و انباشت سرمایه و خلق دانش تابع فرصتی است که مردم آن جامعه به کسب دانش و مهارت اختصاص می دهند. در واقع کارایی این فرصت و صرف زمان بسیار مهم است.

طاهری ادامه داد: باید دید جهت گیری و نگاه مردم و مسئولین ما به دوره فنی و حرفه‌ای مهم است و آیا به آن اهمیت می‌دهند یا خیر؟.

وی درباره زمان تخصیص اعتبار بودجه تجهیز هنرستانها گفت: ردیفها و اعتبارات مشخص است و تخصیص بر مبنای درآمدهای وصولی در سقف اعتبارات تامین شده صورت می گیرد. در واقع برنامه عملیاتی و کارایی دستگاه‌ها بررسی و طبق آن تخصیص صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه اظهارات معاون متوسطه وزیر آموزش و پرورش مبنی بر عدم تخصیص بودجه تجهیز هنرستانها را رد میکنم گفت: در سال۱۳۹۶ تخصیص ما میانگین ۳۰ درصد در همه ردیفها بود و برای آموزش و پرورش ۱۱۰ درصد بود. اعتبارات مربوط به فنی و حرفهای نیز صرفا اعتبارات دوره فنی و حرفهای و کاردانش نیست، بلکه چند دستگاه اجرایی متولی مهارت آموزیاند و یک بخش مربوط به آموزش و پرورش است. سازمان فنی و حرفهای، دانشگاه علمی کاربردی، موسسه آب و برق وزارت نیرو، جهاد کشاورزی و… از این جملهاند.

مدیرکل امور آموزش و پرورش سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: تخصیص اعتبارات مربوط تا ۹۰ درصد محقق شده اما در قسمتی که مربوط به آموزش و پرورش است تا کنون نزدیک۲۹ درصد تخصیص داشته‌ایم که در مقایسه با تخصیص برخی بخش ها تخصیص خوبی است.

وی در واکنش به اینکه این ردیفها مربوط به حقوق و مزایاست و هنوز اعتباری برای تجهیز هنرستان ها به دست آموزش و پرورش نرسیده است گفت: این بندها مربوط به ردیف حقوق و مزایا نیست و بخش برونسپاری است. از مجموع اعتبار سال جاری در ردیف برونسپاری و خرید خدمات ۲۹ درصد تخصیص داشته‌ایم.

طاهری در پاسخ به اینکه از ردیف ۳۷ میلیارد تومانی تجهیز هنرستانها چه میزان به خزانه ابلاغ اعتبار شده است؟ گفت: یکی دو هفته پیش تخصیص اعتبار داده‌ایم و دوستان باید به معاونت مالی آموزش و پرورش مراجعه کنند و از ذی حساب شان سوال کنند. وظیفه سازمان در قبال تخصیص انجام شده و طبق ضوابط خزانه باید مراحل طی شود.

به گزارش ایسنا، قبادیان، معاون آموزش و پژوهش وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این برنامه با بیان اینکه برنامه مهارتی برنامه وسیعی است گفت: اکنون بیشتر در باره برنامه مهارتی غیررسمی در صنایع کشور صحبت می‌کنیم. مهارت آموزی غیررسمی یعنی افرادی دوره مهارت افزایی کوتاهی می‌بینند و به عبارتی توانمندسازی دوره انسانی انجام می‌شود.

وی افزود: در مقابل افرادی نیز وارد دورههای رسمی آموزش می‌شوند و گواهی و مدرک رسمی از دانشگاه دریافت می‌کنند.

معاون آموزش و پژوهش وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تا سال ۹۵ عملکرد آموزشهای مهارتی ما چهارمیلیون نفرساعت بوده است. در سال ۹۶ بیش از سه برابر این رقم آموزش مهارتی داشتیم. ما عمدتا در وزارتخانه برنامهریزی می‌کنیم و کار به کمک سایر نهادها انجام می‌شود که یکی از آنها آموزش و پرورش است. همچنین در سال گذشته از کمک دانشگاه‌ها، جهاد دانشگاهی، پیام نور، دانشگاه آزاد و بخش خصوصی بهرهمند شدیم.

قبادیان افزود: شاید روزی لازم بود که حتی خودمان آموزش دهیم چه رسمی و چه غیررسمی. البته اکنون در دستگاه‌های اجرایی دانشکده ژهای کاربردی مثل دانشکده نفت، شهید عباسپور و صنایع و معادن شکل گرفته است و در دوره رسمی تا بخواهید دانشگاه داریم.

وی با بیان اینکه در کشور چین با یک میلیارد جمعیت حدود ۲۶۰۰ موسسه آموزشی وجود دارد ولی ما ۲۸۰۰ موسسه آموزشی رسمی داریم و از این بابت کمبودی وجود ندارد اظهار کرد: آموزشها، آموزشهای رقابتی هستند و دست دستگاهها باز است که بهترین ها را انتخاب کنند. وزارت صنعت هم اکنون سیاست گذار است و برنامه های راهبردی صنعت، معدن تجارت را راهبری می‌کند.

قبادیان افزود: بخش خصوصی بهترینها را جذب می‌کند و آنها که بهتر آموزش می‌بینند و وارد تر هستند جذب می شوند. بورسیه هم نداریم تا از قبل بگوییم حتما اینها باید جذب شوند. در سالهای قبل بورسیهها را جذب می‌کردیم و ممکن بود همه آنها لزوما توانمندی بالایی نسبت به فارغ‌التحصیلان دانشگاهای درجه یک نداشته باشند. اکنون به دنبال جذب بهترین ها هستیم.

معاون آموزش و پژوهش وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه متاسفانه نگاه مثبتی به آموزش و پرورش و بودجه ریزی نیست گفت: برای آموزش و پرورش از واژه ” هزینه” استفاده می شود در حالی که از لفظ “سرمایه گذاری” برای کارخانه استفاده می‌کنیم. شاید پایدارترین سرمایه گذاری سرمایه گذاری برای نیروی انسانی است.

وی ادامه داد: اگر روی نیروی انسانی سرمایه‌گذاری کنیم کشور را بیمه کرده‌ایم. فرق آموزشهای رسمی ما با کشوری چون آلمان در این است که دانشجو در آموزش عالی آنها بر مبنای تقاضا محوری جذب می‌شود اما در ایران محقق نشد و ما عرضه محور شده‌ایم و آموزش عالی ما در مقابل تربیت نیروی انسانی که بیکار خواهند ماند یا جذب می‌شوند مسوولیتی قبول نمی‌کند.

قبادیان با بیان اینکه گرچه در دولت دوم آقای روحانی مسولان آموزش عالی در صدد هستند به تدریج پذیرش و آموزش را بر مبنای تقاضا محوری انجام دهند گفت: ایراد کار اینجاست که در آموزش عالی نیروی خوب برای ماموریت‌های خاص تربیت نکردیم. وزارت نیرو، نفت، کشاوزی، صنعت و… تقاضاهایی دارند که باید برآورده شود. اگر آموزش عالی تقاضا محور بود برای این دستگاه‌ها هدفمند نیرو تربیت می‌کرد.

معاون آموزش و پژوهش وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه نزدیک به ۱۰۰ هزار بنگاه صنعتی، تجاری و معدنی داریم که حدود ۵۰ درصدش در هزار شهرک قرار دارد و همکاریهایی برای آموزشهای در جوار کارخانه داریم گفت: طرح “تات” ( توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار) هم دو سال است شروع شده و امسال با ستاد نیروهای مسلح تفاهم نامه برای آموزش۳۰ هزار سرباز داریم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید