خطرات پدیده انباشت نادرست اطلاعات در مغز/ از ترافیک مغزی چه می‌دانید؟

    کد خبر :333190

پژوهشگران آلمانی دریافتند که پدیده‌ای به نام ترافیک سلول‌های عصبی در مغز ایجاد می‌شود که در اثر آن منبع انرژی سیناپس‌های عصبی قطع‌شده و با از بین رفتن سیناپس‌ها، مرگ سلول‌ها رخ می‌دهد. این فرآیند در بیماری‌ پارکینسون نیز دیده می‌شود.

وقتی صحبت از ترافیک می‌شود، همگان در ذهن خود خیابانی مملو از خودروها را تجسم می‌کنند اما باید در نظر داشت که ترافیک، منحصر به این موضوع نبوده و در دنیای پزشکی با عنوان تحت عنوان ترافیک مغزی روبه‌رو هستیم که ممکن است در مغز هر انسانی ایجاد شود. این پدیده برای ذهن و مغز بسیار مضر است.

پژوهشگران دانشگاه فردریچ الکساندر ارلانگن واقع در شهر نورنبرگ آلمان (Friedrich-Alexander-Universitat Erlangen-Nürnberg) موفق شدند تا مسیرهای انتقال در سلول‌های عصبی متلاشی‌شده را ثابت کنند. این مسئله عامل مهمی در بیماری پارکینسون به‌حساب می‌آید.

رشته‌های عصبی به سلول‌های عصبی، شکل و ظاهر خاص و طولانی آن‌ها را می‌دهند که طول این رشته‌ها می‌تواند تا یک متر نیز امتداد داشته باشد. آن‌ها به‌گونه‌ای شکل می‌گیرند که به سایر سلول‌های عصبی متصل شوند.

به ساختاری که یک سلول عصبی یک سیگنال الکتریکی یا شیمیایی را به عصب دیگر منتقل کند، سیناپس (synapses) گفته می‌شود که به معنای محل اتصال دو عصب است و باید به‌طور منظم باانرژی سلول‌های بدن تأمین شود. قابل‌توجه است که اگر منبع این انرژی‌ها قطع شود، سیناپس‌ها صدمه‌دیده و از بین می‌روند. در این حالت اتصالات و ارتباطات سلول‌های عصبی قطع‌شده که نتیجه آن، منجر به از بین رفتن و مرگ سلول‌ها می‌شود. این فرآیند در بیماری‌هایی که در آن اختلالات مغزی ایجادشده و پیشرفت می‌کند مانند بیماری پارکینسون، شایع است.

در حال حاضر پژوهشگران موفق شدند نشان دهند که نوعی ترافیک در سلول‌های عصبی مغز می‌تواند مسبب این فرآیند باشد. آن‌ها کشف کردند که ترافیک سلول‌های عصبی توسط یک پروتئین به نام آلفاسینوکلین (alpha synuclein) ایجاد می‌شود که در سلول‌های عصبی سالم نیز وجود دارد. در سلول‌های عصبی غیرعادی پروتئین‌ها ته‌نشین شده یا توده‌ها تشکیل می‌شوند که منجر به تأخیر یا ایجاد اختلال در تأمین انرژی رشته‌های عصبی شده و درنهایت به سیناپس‌ها آسیب می‌رساند.

محققان این گروه پژوهشی همچنین موفق شدند این مکانیسم را در سلول‌های کشت‌شده‌ای که از بیماران پارکینسون گرفته بودند، نشان دهند. این پژوهشگران یک نمونه بسیار کوچک از پوست بیماران تحت تأثیر این بیماری قرارگرفته را نمونه‌برداری کرده و موردبررسی و مطالعه قراردادند. سلول‌های این پوست به سلول‌های بنیادی تبدیل شدند که قادر به تولید هرگونه سلولی بوده‌اند که در این پروژه تحقیقاتی، این سلول‌های بنیادی سلول‌های عصبی تولید کردند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید