فرماندار ویژه شهرستان ری اعلام کرد

جاری شدن آب در “چشمه علی” به روال سابق، در انتظار آخرین اقدامات مترو

    کد خبر :333152

فرماندار ویژه شهرستان ری با تاکید بر اینکه همه اقشار جامعه بر روی موضوع حیات چشمه علی حساس هستند، گفت: مقرر شده مترو در آن محدوده آخرین اقدامات و تغییرات خود را انجام دهد و بزودی همانند گذشته آب در این چشمه جاری شود.

هدایت‌الله جمالی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: در حال حاضر آب در چشمه علی جاری شده و این اقدام از هفته گذشته آغاز شده است، اما مقرر شده مترو در آن محدوده آخرین اقدامات و برخی تغییرات خود را انجام دهد تا به طور کامل مشکل حل شده و به زودی همانند گذشته آب در این چشمه جاری شود.

وی افزود: قطعا چشمه علی با توجه به اینکه یک اثر ملی قلمداد می‌شود، برای همه اقشار جامعه از اهمیت بسیاری برخوردار است و دولت هم بر روی آن حساسیت دارد. لذا با جدیت این موضوع از سوی فرمانداری ری دنبال خواهد شد و حتما به زودی این چشمه همچون گذشته دارای آب خواهد شد.

به گزارش ایسنا، چشمه علی در جنوب شهر ری در استان تهران داری قدمت ۷ تا ۸ هزار ساله است که بر اثر حفر تونل مترو تهران کاملا خشک شده بود. مسئولان مترو قول جاری شدن آب تا ۱۵ تیرماه سال جاری را در این چشمه داده بودند. چند ماه پیش این چشمه به علت حفر تونل خط ۶ مترو تهران خشک شد که میراث فرهنگی تهدید کرد در صورت حل نشدن مشکل، پیگیری حقوقی را در دستور کار قرار خواهد داد.

بر اساس اعلام مسوولان شرکت مترو، رگه‌های آب‌های زیرزمینی به دلیل حفر تونل مترو قطع شده است که بعد از مدت کوتاهی این رگه‌ها جریان اصلی خود را پیدا خواهند کرد و آب به چشمه علی باز می‌گردد. چشمه‌علی در جنوب تهران و شمال شهرری در همسایگی ابن بابویه، برج طغرل، دژ رشکان و در زیر باروی ری واقع شده است.

نام باستانی این چشمه سورینی بوده است که احتمالا منسوب به دودمانی بزرگ در دوره اشکانیان و ساسانیان است. بعدها به نام امام اول شیعیان علی(ع) به چشمه علی معروف شد

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید