تنها ۱۳ درصد از اقیانوس‌های جهان بکر هستند

    کد خبر :333124

اولین بررسی جامع از زیستگاه‌های دریایی نشان می‌دهد: تنها ۱۳ درصد از اقیانوس‌های جهان همچنان بکر و دست نخورده باقی مانده‌اند.

حمل و نقل دریایی، صید ماهی و سرازیر شدن آلودگی‌ها از خشکی به دریاها پیامدهای منفی خود را بر دریاهای جهان حتی روی دور افتاده‌ترین مناطق به جا گذاشته‌ است. مناطق طبیعت‌وحش، حیاتی به حساب می‌آیند، زیرا متمایزترین بخش‌های اقیانوس‌ها و آخرین مکان‌ها روی کره زمین هستند که هنوز زیستگاه تعداد قابل توجهی از حیوانات شکارگر همچون کوسه‌ها به حساب می‌آیند.

به گفته کارشناسان حتی بخش‌های ناچیزی از این مناطق که بکر باقی مانده‌اند به دلیل پیشرفت‌های بدست آمده در فناوری‌های شیلات و ماهیگیری و آب شدن یخ‌های دریایی که آن‌ها را در معرض فعالیت بشر قرار می‌دهد با تهدید روبرو هستند.

همچنین بیشترین بخش‌های باقی مانده از طبیعت‌وحش که تنها ۱۳ درصد از اقیانوس‌های جهان را در بر می‌گیرد می‌توان در سرزمین‌ها قطبی پیدا کرد. محققان با توجه به نتایج بدست آمده در این مطالعه جامع خواستار آن شدند تا توافق‌های بین‌المللی برای به رسمیت شناختن ارزش واقعی این مناطق حاصل شود.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه ایندیپندنت، «کندال جونز» از دانشگاه کوئینزلند استرالیا و محقق ارشد این مطالعه گفت: اقیانوس‌ها بیش از ۷۰ درصد کره زمین را تشکیل می‌دهند، اما فعالیت‌های بشر تقریبا بر تمامی این اکوسیستم وسیع تاثیر گذاشته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید