فلاحت‌پیشه: راه دیپلماسی بین ایران و آمریکا بسته شده

  • سیاسی
  • جمعه ۵ مرداد ۱۳۹۷ ۱۱:۳۲
    کد خبر :333115

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاسیت خارجی درخصوص سخنان رئیس‌جمهور و واکنش ترامپ گفت: معتقدم جنگی بین ایران و آمریکا در نخواهد گرفت زیرا این جنگ کل منطقه و جهان را درگیر می‌کند.

حشمت الله فلاحت پیشه درباره سخنان اخیر رئیس‌جمهور و واکنش رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا،‌ گفت: راهبرد نظامی در دستور کار هر دو دولت ایران و آمریکا وجود ندارد، زیرا جنگ احتمالی بین دو کشور تبدیل به یک جنگ گسترده خواهد شد و کل منطقه و جهان را درگیر خودش خواهد کرد.

وی با بیان این‌که کشورمان از لحاظ استراتژیک در یک جغرافیای سیاسی بسیار مهمی به سر می‌برد،‌ عنوان کرد: در طول ایام آمریکایی‌ها تهدیدهای زیادی علیه ایران داشتند اما ایرانیان به وظیفه خودشان برای حفظ امنیت این شاهراه بین‌المللی عمل کردند. ایالات متحده به خوبی می‌داند که نمی‌تواند حتی جنگ‌های کوچک را اداره کند، بنابراین آمریکایی‌ها راهبرد جنگ را در دستور کار خود قرار نخواهند داد.

وی ادامه داد: راه دیپلماسی بین دوکشور بسته شده است، بنابراین عملا مقامات دوکشور از طریق سخنرانی‌ها با یکدیگر سخن می‌گویند که در این نوع گفت‌وگوها تنها چیزی که وجود ندارد، ملاحضات دیپلماتیک است. معتقدم به رغم تند شدن فضای لفظی بین ایران و آمریکا این دوکشور هیچ تمایلی برای جنگ با یکدیگر ندارند.آمریکایی‌ها با عهدشکنی فضایی ایجاد کردند و ایرانی‌ها متقابلا برای این فضای تحریمی در حال چیدن سیاست‌های خود هستند.

رئیس کمیسیون امنیت داخلی و سیاست خارجی خاطرنشان کرد: آقای ترامپ وقتی فهمید تهدید تحریم نفتی ایران باعث افزایش قیمت آن می‌شود، مشاهده کردیم در یک به اصطلاح چرخش سیاسی اعلام کرد معافیت برخی از شرکت‌هایی که با کشور ما ارتباط دارند را بررسی می‌کند.معتقدم به سود دنیا نیست فضای بین ایران و آمریکا متلاطم شود و چراکه هرگونه تنش‌زایی حرکت پیدا می‌کند.

فلاحت پیشه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که مطرح می‌شود با تشدید تحریم‌ها تنگه هرمز از سوی ایران بسته می‌شود آیا این امکان‌پذیر است، عنوان کرد: معاهدات بین‌المللی را آمریکایی‌ها شکستند که باید مسئولیت این عهدشکنی را خود این کشور بر عهده گیرد.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران بنا ندارد در بازار نفتی دنیا تلاطم ایجاد کند و به هیچ عنوان این رفتارها در تاریخ مناسبات سیاسی و دیپلماتیک ایران جایی ندارد؛ مطرح کردن این موضوع از سوی رئیس‌جمهور در واقع هشدار به آمریکاست منتها آن‌ها این هشدار را درست ترجمه نمی‌کنند فقط مطرح می‌کنند تحریم ایران آثار منطقه‌ای خواهد داشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید