اردوغان: سر رشته گروه گولن در دست دشمنان اسلام است

    کد خبر :333095

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه گفت که سر رشته گروه گولن در دست دشمنان اسلام است ولی این تشکیلات تلاش دارد تا با استفاده از مفاهیمی مانند خدمت، آموزش و امور خیریه خود را معرفی کند.

ترکیه مدعی است که فتح الله گولن با تشکیل گروهی موسوم به ‘فتو’ و با رخنه در تشکیلات قضایی، نظامی، آموزشی و ارکان دولتی، کودتای 15 جولای 2016(25 تیرماه سال 1395) را سازماندهی کرده است.
فتح الله گولن که از سوی دولت ترکیه متهم اصلی کودتای نافرجام 25 تیرماه سال 1395 اعلام شده، دخالت داشتن در کودتای ترکیه را رد کرده است.
گولن بیش از 17 سال است که در ایالت پنسیلوانیای آمریکا ساکن بوده و هشت درخواست استرداد او به ترکیه از سوی دولت مقامات واشنگتن رد شده است.
اردوغان دیروز جمعه در جریان سفر به ژوهانسبورگ و در دیدار با صاحب نظران مسلمان جمهوری آفریقای جنوبی افزود: گروه گولن 40 سال است که تلاش می کند با استفاده از مفاهیمی مانند خدمت، جمع آوری پول همت، آموزش، مذاکره و امور خیریه در داخل جوامع اسلامی نفوذ کند.
وی بیان کرد: کسانی که در شب کودتای دو سال پیش ترکیه به سوی مردم شلیک کردند، عضو این گروه بوده و تروریست هایی یونیفرم پوش بودند که روح خود را به فتح الله گولن ساکن آمریکا فروخته اند.
رییس جمهوری ترکیه با تاکید بر انجام اقدامات لازم برای تعطیلی مدارس گروه گولن به عنوان ‘لانه های فتنه این گروه در آفریقای جنوبی’ اظهار کرد: در این زمینه اقداماتی انجام داده و خواهیم داد چرا که گروه گولن در آفریقای جنوبی تلاش می کند به ویژه با استفاده از مراکز آموزشی، مسلمانان را به سوی خود جذب کند.
وی خطاب به مسلمانان آفریقای جنوبی گفت: به عنوان برادر شما هشدار می دهم که فریب سخنان و ظاهر این گروه را نخورید چرا که تقیه و دروغ از ابزار مهم مورد استفاده آنهاست.
اردوغان ترور و درگیری های فرقه ای را بزرگترین بلای مسلمانان دانست و اضافه کرد: گروه های تروریستی موجود در ترکیه مانند پ.ک.ک و گولن لانه های فسادی هستند که تنها کار آنها قتل برادران ماست.
وی با تاکید بر مبارزه برای احقاق حق و عدالت با گفتن ‘دنیا از پنج کشور عضو دائمی شورای امنیت بزرگتر است’ افزود: ما در کنار مردم آفریقا، فلسطین، بوسنی و هرزگوین، سوریه، آراکان و ترکستان هستیم.
به گزارش ایرنا، رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه برای شرکت در دهمین اجلاس سران کشورهای عضو ائتلاف اقتصادهای نوظهور موسوم به بریکس (متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) از دو روز پیش به شهر ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی سفر کرده است.
وی به نمایندگی از ترکیه و به عنوان رئیس دوره ای سازمان همکاری اسلامی در این اجلاس شرکت کرده است.
رئیس جمهوری ترکیه مهمان ویژه دهمین نشست سران کشورهای گروه بریکس شامل کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است و در حاشیه این نشست دیدارهای دوجانبه ای با نخست وزیر هند و روسای جمهوری چین، روسیه، برزیل و آفریقای جنوبی داشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید