یک متخصص فضای سبز شهری:

ممنوعیت کشت چمن در تهران سابقه دارد/علف هرز جایگزین چمن شده است

    کد خبر :333050

یک عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه این اولین بار نیست که کاشت چمن در تهران ممنوع می‌شود، گفت: نگهداری نادرست از چمن در بسیاری از مناطق سبب شده است که علف هرز جایگزین چمن شود.

دکتر امید نوری در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: در سال‌های گذشته نیز مصوبه ممنوعیت کاشت چمن به دستگاه‌های مسئول ابلاغ شده بود ولی متاسفانه پس از این مصوبه همچنان شاهد کاشت چمن در تهران بوده‌ایم بنابراین ممنوعیت کشت چمن نباید فقط در حد حرف و مصوبه باشد بلکه عزم و اراده مسئولان شهری را می‌طلبد. به نظر می‌رسد که با توجه به بحران آب در کشور این مصوبه جدی‌تر از دفعات گذشته پیگیری شود.

این متخصص فضای سبز شهری با بیان اینکه در حال حاضر و با توجه به وضعیت آبی کشور، چاره‌ای جز صرفه‌جویی و جلوگیری از هدر رفت آب نداریم، اظهار کرد: ممنوعیت کشت چمن در تهران فارغ از اینکه جایگزینی برای آن داشته باشیم یا خیر، تصمیم درستی است. با توجه به منابع آبی محدود در کشور کشت چمن در فضای سبز باید از سال‌ها پیش در ایران ممنوع اعلام می‌شد.

وی ادامه داد: چمن «پاخورترین» گیاهی است که در بین گیاهان دیگر شناسایی شده است. به این معنا که می‌توان روی آن راه رفت و گیاه مجددا به حالت اولیه باز می‌گردد. تاکنون نیز گیاهی که چنین قابلیتی را داشته باشد، شناخته نشده است. ولی گیاهان دیگری وجود دارند که نیاز آبی کمتری در مقایسه با چمن دارند و می‌توانند سطح سبزی را برای ما ایجاد کنند و به اصطلاح زمینه بوم نقاشی را داشته باشند و درختان و درخچه‌هایی روی آن قرار بگیرند.

این متخصص فضای سبز شهری با اشاره به اینکه قبل از کشت هر گیاهی باید جوانب کار سنجیده شود، تصریح کرد: گیاهان فضای سبز در تماس مستقیم با مردم هستند وباید ارتباط آن‌ها با مردم را از این جهت که آرامش‌بخش و چشم‌نواز باشند و آلرژی ایجاد نکنند در نظر گرفت همچنین گیاه مهاجم نباید کشت شود و با سایر گیاهان موجود در فضا رقابت داشته باشد.

نوری در ادامه با اشاره به نیاز شهر تهران به افزایش فضای سبز تاکید کرد: هر چه زودتر باید جایگزینی برای گیاه چمن و کاشت آن در سطح شهر پیدا کرد.
در بسیاری از مناطق علف هرز جایگزین چمن شده است

نوری با بیان اینکه باید منتظر بود و دید که آیا عزم جدی برای ممنوعیت کشت چمن در تهران وجود دارد یا خیر، تصریح کرد: چیزی که در حال حاضر به عنوان چمن در تهران وجود دارد در واقع در بسیاری از مناطق چمن نیست و علف هرز است، چرا که چمن در بسیاری از واقع به خوبی کشت و نگهداری نشده و علف هرز جایگزین آن شده است و در بسیاری از موارد آن چیزی که ما به عنوان سطح سبز می‌بینیم علف هرز است و آن است که به جای چمن آبیاری می‌شود.

این متخصص فضای سبز شهری در ادامه گفت: در اثر کاشت نادرست و نگه‌داری غلط از چمن، علف‌هرزی که بذر آن در بستر وجود داشته یا از جای دیگری آمده، غالب بر پوشش گیاهی چمن شده و آن را از بین برده است.
بیش از ۵۰ درصد فضای سبز تهران چمن‌کاری است

این عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه جایگزینی چمن‌های کاشته شده با گیاهان دیگر کار بسیار دشوار، زمان‌بر و هزینه‌بری است، اظهار کرد: بیش از ۵۰ درصد از فضای سبز در تهران به‌ویژه در مراکز شهر از طریق چمن‌کاری به‌وجود آمده و این به معنی آن است که باید نصف فضای سبز تهران را برداریم و گیاه دیگری را جایگزین آن کنیم.

نوری با بیان اینکه به چمن حتی اگر یک روز آب داده نشود، خشک می‌شود، گفت: اگر چمن‌ها در سطح شهر خشک شود با یک عرصه خشک و بی روح در فضای سبز تهران روبه‌رو می‌شویم و صدای مردم به نشانه اعتراض بلند می‌شود.
ضرورت عمل صد درصدی به مصوبه ممنوعیت کشت چمن در تهران

این متخصص فضای سبز شهری در پایان با تاکید بر اینکه باید هزینه و فایده جایگزینی چمن‌های کشت شده با گیاهان دیگر سنجیده شود، اظهار کرد: پیش از جایگزینی چمن‌های کشت شده با گیاهان دیگر بهتر است که به مصوبه ممنوعیت کشت چمن به‌طور صد در صد عمل شود و دیگر شاهد کشت این گیاه در فضای سبز نباشیم. پس از عمل به این مصوبه و اثبات آن می‌توانیم به جایگزینی چمن‌های سطح شهر با گیاهان دیگر فکر کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید