مصوبه کنگره آمریکا بر خلاف خواست ترامپ: کاهش یا حذف تعرفه برخی محصولات چینی

    کد خبر :332994

در بحبوحه جنگ تعرفه‌ای واشنگتن با پکن، سنای آمریکا طرحی را تصویب کرد که تعرفه بسیاری از محصولات وارداتی از چین را کاهش داده یا حذف می‌کند.

به گزارش بازتاب به نقل از خبرگزاری رویترز، پس از مجلس نمایندگان آمریکا، سنای این کشور نیز به اتفاق آرا طرحی را تصویب کرد که تعرفه بیش از یکهزار و ۶۶۰ کالای وارداتی را کاهش داده یا حذف می‌کند.
تحلیل رویترز نشان می‌دهد که نزدیک به نیمی از کالا‌هایی که مشمول این طرح می‌شوند، از صادرات چین به آمریکا هستند.
تصویب این طرح در حالی است که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا علاوه بر وضع تعرفه بر واردات کالا‌های چینی به مبلغ ۵۰ میلیارد دلار، پکن را تهدید کرده که بر همه واردات آمریکا از این کشور که ارزشی بالغ بر ۵۰۰ میلیارد دلار دارد، تعرفه اعمال می‌کند.
کاخ سفید تاکنون پیرامون این طرح که به «تعرفه مختلط» موسوم است، واکنشی نشان نداده است. برای قانون شدن این طرح لازم است که دو مجلس کنگره آمریکا اختلافات جزئی موجود در آن را برطرف کرده و برای امضای رئیس جمهوری این کشور آن را روی میز ترامپ بفرستند.
سنای آمریکا پیشتر نیز برای پیشگیری از اقدامات یکجانبه دولت ترامپ در موضوع تعرفه ها، تلاشی را آغاز کرد تا تعیین تعرفه‌های تجاری جدید از سوی رئیس جمهوری این کشور را به تایید کنگره مشروط کند.
این طرح اقدام آغازین برای قانونی است که تعیین تعرفه‌های تجاری جدید برای کالا‌های وارداتی از سوی رئیس جمهوری آمریکا را مشروط به تایید کنگره این کشور می‌کند.
حامیان این طرح که با ۸۸ رای موافق برابر ۱۱ رای مخالف تصویب شد، باب کورکر، جف فلیک و پت تومی سناتور‌های جمهوریخواه هم حزب ترامپ و موافق تجارت آزاد هستند.
ترامپ از اوایل سال جاری میلادی با اعمال تعرفه‌های جدید بر واردات برخی کالا‌ها از دیگر کشورها، جنگی تجاری را به بهانه تامین امنیت ملی آغاز کرده است.
وی در گام اول تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم را به ترتیب به ۲۵ و ۱۰ درصد افزایش داد که مورد انتقاد شدید چین به عنوان رقیب تجاری آمریکا و همچنین همپیمانان تجاری واشنگتن در اروپا و قاره آمریکا قرار گرفت.
کشور‌هایی که از این تعرفه‌ها آسیب دیدند در اقدامی متقابل فهرستی از کالا‌های وارداتی از آمریکا را منتشر کرده و تعرفه آن‌ها را افزایش دادند.
دولت ترامپ در تازه‌ترین اقدام گفته که قصد دارد تعرفه واردات کالا‌های چینی به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار را افزایش دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید