معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد

ورود بدون کنکور ۱۲ درصد دانش‌آموزان به دانشگاه‌های دولتی

    کد خبر :332948

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه طبق قانون باید به تدریج ۸۵ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها صرفا از طریق سوابق تحصیلی تکمیل شود، گفت: در آخرین کنکور ۱۲ درصد دانش‌آموزان در دانشگاه‌های دولتی هم صرفا بر مبنای سابقه تحصیلی ۱۰۰ درصدی پذیرفته شدند.

علی زرافشان در گفت وگو با ایسنا، درباره سهم سوابق تحصیلی در کنکور سراسری اظهار کرد: تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور سراسری مصوبه مجلس است. قانون می‌گوید اعمال سوابق باید به نحوی باشد که بتدریج ۸۵ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها از طریق سوابق تحصیلی پر شود که سهم سوابق تحصیلی در آن ۱۰۰ درصد است.

وی افزود: اما برای باقی رشته‌ها دو روش دیگر در قانون آمده که یکی “اعمال سابقه تحصیلی و کنکور عمومی” و دیگری “اعمال سابقه تحصیلی و کنکور عمومی و اختصاصی” است. در واقع در هر صورت در برگزاری کنکور، سابقه تحصیلی اثرگذار و این اصل قانون است. به همین جهت مادامی که کنکور برقرار باشد سابقه تحصیلی هم در آن اعمال می‌شود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تاکید قانون مبنی بر تکمیل ظرفیت ۸۵ درصد دانشگاه‌ها از طریق سوابق تحصیلی عنوان کرد: اکنون در دفترچه‌های ثبت نام سنجش بر مبنای سابقه تحصیلی، یکسری رشته اعلام می‌شود که می‌توان ثبت‌نام کرد و بدون کنکور وارد شد. در آخرین کنکور ۱۲ درصد دانش آموزان در دانشگاه‌های دولتی هم صرفا بر مبنای سابقه تحصیلی صد درصدی پذیرفته شدند.

زرافشان افزود: قانون گذار تاکید کرده است که در سال اول اجرای قانون، سهم سوابق تحصیلی ۲۵ درصد است. تا سال ۹۵ آن ۲۵ درصد به صورت قطعی اعمال می‌شد؛ اما به علت شکایت یک کنکوری به دیوان عدالت اداری رای جدیدی صادر شد. در تعریف سابقه تحصیلی آمده بود که سابقه تحصیلی مشتمل بر نمره دروس نهایی دوره متوسطه است. کسی که شکایت کرده بود گفته بود که تمام دروس متوسطه در سابقه تحصیلی نمی گنجند و دروس سوم و فقط چهار درس پیش دانشگاهی در سابقه تحصیلی می‌آید.

وی ادامه داد: بر مبنای آن شکایت، تعریف سابقه تحصیلی تغییر کرد و بر اساس آن سابقه تحصیلی، نمرات نهایی “برخی دروس” دوره متوسطه و تاثیر آن به صورت مثبت است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه هر چه سهم سابقه تحصیلی افزایش یابد، سهم نمره کنکور کم می‌شود عنوان کرد: در واقع اگر قرار باشد طبق پیشنهاداتی که برای افزایش سهم سوابق ارائه دادیم، سهم نمره کنکور کم شود باید سهم سوابق تحصیلی به صورت قطعی افزایش یابد. امسال هم در نهایت در شورای برنامه‌ریزی آزمون ورودی دانشگاه و مراکز آموزش عالی مقرر شد تأثیر سوابق تحصیلی به ۳۰ درصد قطعی برای سال تحصیلی ۹۸ برسد.

زرافشان افزود: سه سال است که پذیرش هم به طریق کنکور با اعمال تاثیر مثبت سابقه تحصیلی و هم به طریق اعمال ۱۰۰ درصدی سابقه تحصیلی انجام می‌شود و با این حال تعداد داوطلبان کنکور کاهش نیافته زیرا همه سعی می‌کنند اول شانس خود را در دانشگاه دولتی محک بزنند بعد به سمت دانشگاه‌های بدون کنکور بروند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید