چگونه با خانواده همسر کنار بیاییم؟

    کد خبر :332894

خانواده‌ی همسرتان بخش مهمی از زندگی او هستند و همین یعنی اینکه آن‌ها بخش مهمی از زندگی شما هم هستند. هیچکس نمی‌گوید ایجاد تعادل بین نیاز‌های خودتان و نیاز‌های دیگران کار ساده‌ایست، مخصوصا برآورده کردن توقعات یک خانواده‌ی کاملا جدید!

برای داشتن ارتباطی خوب با خانواده‌ی همسر و حفظ روابط مسالمت آمیز خانوادگی قوانینی وجود دارد که خوب است بدانید:

خانواده‌ی همسرتان بخش مهمی از زندگی او هستند و همین یعنی اینکه آنها بخش مهمی از زندگی شما هم هستند. هیچکس نمی‌گوید ایجاد تعادل بین نیازهای خودتان و نیازهای دیگران کار ساده‌ایست، مخصوصا برآورده کردن توقعات یک خانواده‌ی کاملا جدید! اما می‌توانید یک هارمونی خانوادگی ایجاد کنید که ارزش تلاش‌های شما را هم داشته باشد.

اگر ازدواج کرده‌اید پس حتما می‌دانید که ساختن پل‌های ارتباطی و بازسازی روابط آسیب دیده اصلا کار راحتی نیست اما حتما این را هم می‌دانید که این ارتباط‌ها ارزشمندند. بازخوردی که از صرف وقت و تلاش برای بهبود روابط خانوادگی خود دریافت می‌کنید، برای همیشه در زندگی مشترک شما باقی خواهد ماند.

مشکل‌تان را با همسرتان حل کنید

رابطه‌ی موثر با خانواده‌ی همسرتان تماما از حل اختلافات احتمالی با همسرتان شروع می‌شود، یادتان باشد که باید همراه و در کنار هم باشید. هرگز همسرتان را در شرایطی قرار ندهید که مجبور شود بین شما و خانواده‌اش یکی را انتخاب کند. اگر چنین کاری بکنید، همسرتان را در مخمصه‌ای قرار می‌دهید که هرگز برطرف نخواهد شد. سعی کنید رابطه و پیوندی که همسر شما با خانواده‌اش دارد را درک کنید. اگر برای‌تان امکان دارد حتما از این رابطه حمایت کنید، حتی اگر والدین یا خواهر و برادر همسرتان صفت‌های بدی داشته باشند باز هم خانواده‌اش هستند.

حد و حدودها را مشخص کنید

دوست ندارید بچه‌های شما قبل از ناهار شکلات بخورند؟ دوست ندارید به خانواده‌ی همسرتان پولی قرض بدهید؟ بسیار خب، با همسرتان گفتگو کنید و با هم تصمیم بگیرید چه چیزی مهم است و چه چیزی اهمیت ندارد. مثلا قرار می‌گذارید که بچه‌ها هر زمان هر چیزی دل‌شان خواست می‌توانند بخورند. می‌توانید شرط بگذارید اگر کودک‌تان ده دقیقه قبل از شام بستنی خواست، اجازه دارد بخورد اما به این شرط که برای شام غذای کامل و سالمی بخورد. شما و همسرتان باید در این اصول با هم هماهنگ باشید.

اگر با هم مانند یک تیم عمل کنید، ارزش‌های خانوادگی‌تان معلوم خواهند بود و در اینصورت می‌توانید خانواده‌ی همسرتان را هم در جریان این ارزش‌ها و قوانین بگذارید. اصولی تعیین نکنید که نتوانید به آنها پایبند بمانید. فراموش نکنید که وضع قوانین مشخص باعث می‌شود آرامش بیشتری در خانواده داشته باشید و بهتر هم به نتیجه برسید، مخصوصا اگر پدر و مادر همسرتان روحیه‌ی مستبدانه‌ای هم داشته باشند.

قوانین و حدودی را که مشخص کرده‌اید با جدیت اجرا کنید

مثلا اگر دوست ندارید خانواده‌ی همسرتان در محل کارتان بدون اطلاع قبلی با شما ملاقات کنند این موضوع را به آنها بگویید که ترجیح می‌دهید قبل از اینکه تصمیم بگیرند سرزده به دیدارتان بیایند با شما تماس بگیرند. اگر این شرط شما را نادیده گرفتند، ملاقات‌شان نکنید.

اگر حرفی دارید خودتان مستقیما گفتگو کنید؛ بی‌واسطه!

سعی کنید حرف‌های‌تان را بدون واسطه و شخصا بیان کنید. از همسرتان نخواهید در مورد کاری که خواهرش انجام داده و باعث ناراحتی‌تان شده با او حرف بزند. خودتان مستقیما با خواهر همسرتان گفتگو کنید. اگر چیزی شما را آزرده کرده، در اولین فرصت ممکن در صدد رفع و رجوعش برآیید تا دلخوری‌ها مدت‌دار نشوند و به روابط آسیب نزنند.

خودتان را بشناسید

این توصیه‌ای است که همیشه بوده و خواهد بود؛ خودتان و علاقه مندی‌های‌تان را بشناسید. هیچکس نمی‌تواند مجبورتان کند کاری را که دوست ندارید انجام دهید یا از چیزی که دوست دارید دست بکشید. فقط باید اول خودتان را خوب بشناسید و بدانید چه چیزهای شما را خوشحال یا ناراحت می‌کند.

توقعی از کسی نداشته باشید که می‌دانید در توانش نیست

کلیشه‌ها را کنار بگذارید و طرز فکرتان را با شرایط فعلی‌تان هماهنگ کنید. از آدمها آن چیزی را انتظار نداشته باشید که نمی‌توانند به شما بدهند.

یاد بگیرید که همیشه خونسردی و آرامش‌تان را حفظ کنید

شاید آدمی باشید که معمولا بی‌پروا و جسورانه حرف می‌زند و عادت دارد جواب هر کسی را فورا بدهد. اگر خواستار روابطی محترمانه و مناسب با خانواده‌ی همسرتان هستید پس باید بدانید که این ویژگی شما ممکن است به ضررتان تمام شود. سعی کنید خونسرد باشید و به خود بقبولانید که کل کل کردن یا حاضر جوابی، امتیازی به خصوصیات شما اضافه نمی‌کند.

عاقل و بالغ باشید

پدر و مادر شما باید شما را دوست داشته باشند اما پدر و مادر همسرتان مجبور نیستند شما را دوست داشته باشند! این حقیقت را بپذیرید که پدر و مادر همسرتان، پدر و مادر شما نیستند و همان ارزش‌ها و اصول را ندارند. سعی کنید آنها را «متفاوت» بدانید، نه «بهتر» یا «بدتر». بهتر است مسائل را از دید پدر و مادر همسرتان ببینید نه از دید خودتان. حتی اگر موافق هم نبودید مانند یک فرد بالغ و بزرگ رفتار کنید.

مهربان باشید

حتی اگر در شرایطی قرار گرفتید که دندان‌های‌تان را از خشم بهم فشردید باز هم سعی کنید مهربانانه رفتار کنید و حرف بزنید. اگر هم واقعا نمی‌توانید در این شرایط حرفهای قشنگ بزنید پس ساکت باشید و فقط لبخند بزنید!

سخت نگیرید

بهتر است همه چیز را شخصی تلقی نکنید و به خودتان نگیرید. به هر حال در بیشتر موقعیت‌ها حس شوخ طبعی می‌تواند کمک زیادی به شما بکند و با حفظ آرامش، از لطمه به روابط پیشگیری کند. ممکن است مادر همسرتان با وجود اینکه می‌داند رنگ زرد را دوست ندارید، روز تولدتان یک بلوز زرد رنگ به شما هدیه بدهد. بسیار خب، لبخند بزنید و از او تشکر کنید!

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید