سفیران باید صادرات غیرنفتی به نقاط مختلف جهان را پیگیری کنند

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۷ ۱۲:۵۴
    کد خبر :332540

سفیر اسبق ایران در مقر اروپایی سازمان ملل گفت: سفرای ما می توانند روی کالاهای غیر نفتی هم فعال شوند، تا بیش از حد روی نفت تکیه نکنیم و خدمات و همکاری های اقتصادی را با کشورها گسترش دهیم.

علی خرم سفیر اسبق ایران در مقر اروپایی سازمان ملل در گفتگو با مهر، پیرامون اهمیت برگزاری سمینار سفرای ایران در تهران، با توجه به فرمایش اخیر رهبری معظم انقلاب اسلامی جهت تاکید بر توسعه روابط با همه نقاط جهان و لحاظ کردن دیپلماسی متوازن در سیاست خارجی اظهارداشت: سمینار سفرا که از سال ۱۳۵۹ هر سال در تابستان برگزار می شود، فرصت مناسبی است تا هم سفرا افکار و سیاست های خود را با یکدیگر همگون و هم اینکه با مرکز افق های خود را مشترک کنند.

وی گفت: به عبارتی این فرصت مناسبی است که هم مرکز از فضای بیرون بیشتر اطلاع داشته باشد، هم اینکه سفرا از فضای داخل آگاهی بدست آورند، چرا که گاهی مرکز ممکن است به دلیل عدم اطلاع صحیح از فضای بیرون مواردی را به سفارت خانه ها تجویز کند که آن موارد دور از واقعیات موجود در آن کشور ها است و عکس این اتفاق هم رُخ می دهد، به این نحو که سفرا هم ممکن است کامل در جریان فضای داخل نباشند و اطلاع ندارند که دقیقا الان جامعه در کجای کار قرار دارد تا بتوانند مطابق با آن فعالیت های دیپلماتیک خود را سازمان دهی کنند.

خرم افزود: بنابراین این سمینار برای هم افق کردن مرکز و نمایندگی های خارجی ایران است که اگر تمام شرایط آن لحاظ شود می تواند قدم مثبت و موفقی به حساب آید.

سفیر اسبق ایران در چین با اشاره به فرمایش اخیر رهبر معظم انقلاب مبنی بر رعایت دیپلماسی متوازن و لزوم ارتباط با همه نقاط جهان، تصریح کرد: باید با همه نقاط جهان ارتباط خود را داشته باشیم و معنای سیاست نه شرقی نه غربی هم این مساله است که طبق گفته سند چشم انداز با همه جهان با تعامل سازنده رفتار کنیم، یعنی با اروپا، روسیه، چین، هند، ژاپن و دیگر کشورها ارتباط خود را داشته باشیم.

وی گفت: در این رابطه باید دقت کنیم که هر کدام از این کشورها چقدر می توانند نیازهای ما را تامین کنند؟ ما در سیاست خارجی برای موفقیت لازم است همه کشورها را هم دخیل کنیم تا بتوانیم منافع و امنیت ملی را تامین کنیم، امروز هم موقعیتی داریم که می توانیم با اتحادیه اروپا، روسیه و چین دیگران همکاری و تعامل داشته باشیم و این می تواند باعث شود راحت تر منافع ملی خود را تامین کنیم.

سفیر اسبق ایران در مقر اروپایی سازمان ملل در خصوص وظیفه سفرای ایران در پیشبرد اهداف اقتصادی ایران در قالب «دیپلماسی اقتصادی» گفت: ما نیاز داریم از ۲ میلیون ۶۰۰ هزار بشکه نفتی که صادر می کنیم در مقابل سیاست خصمانه ترامپ که به زعم خود می خواهد آن را به صفر برساند محافظت کنیم، یعنی در شرایطی که اتحادیه اروپا در صورت توافق با ایران، تضمین خرید نفت ایران تا ۱ میلیون بشکه نفت را داده، سفرای ما در کشور های اروپایی باید پیگیر عملیاتی شدن این قرارداد باشند و این وظیفه را سفرای دیگر ما هم در چین، روسیه، هند و ژاپن به عنوان خریداران اصلی نفت ما در آسیا برعهده دارند.

وی اضافه کرد: اگر ما بتوانیم روی کشورهایی که گفتم کار بیشتری کنیم تا آنها علاوه بر خرید یک میلیون بشکه نفت اروپا ، تضمین خرید تا ۷۰۰ هزار بشکه نفت ما را بدهند؛ این به معنای آن است که شاید نصف درآمد نفتی ما حفظ شود، از طرف دیگر سفرای ما می توانند روی کالاهای غیر نفتی هم فعال شوند، تا بیش از حد روی نفت تکیه نکنیم، خدمات و همکاری های اقتصادی نظیر پروژه های بزرگی چون سد سازی، ساخت پُل های هوایی و جاده سازی و غیره که ما به سطح خوبی در اجرای آنها رسیده ایم، در کشورهای آفریقایی و دیگر جاها می تواند برای ما بسیار موثر باشد، بنابراین باید از همه این ظرفیت ها برای درآمد سازی استفاده کنیم.

خرم تصریح کرد: علی رغم فضا سازی های بسیاری که علیه ایران در عرصه بین المللی صورت گرفته و تهدیدات آمریکا نسبت به کشورهایی که با ایران همکاری می کنند، اما این به معنای توقف در کار نیست و باید کار و تلاش زیادی انجام داد.

سفیر اسبق ایران در چین در پایان خاطرنشان کرد: یکی از وظایف سفرا مقابله با ایران هراسی و فضاسازی های آمریکا و متحدانش علیه ایران است، این نکته را هم باید اضافه کنم که تحریم های آمریکا غیرقانونی است چرا که ایران به همه تعهدات خود عمل کرده و آژانس بین المللی انرژی اتمی هم به این مهم یازده مرتبه در گزارش های خود اشاره داشته و ما هیچ نقطه ضعفی نداریم و این آقای ترامپ است که می خواهد با زورگویی قرار داد جدیدی را به ما تحمیل کند پس صدای ما بلند است و سفرا حرف برای گفتن دارند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید